Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
I Danmark har uddannelsesfeltet som opdrag at (ud)danne til og gennem demokrati. Vi ønsker individer, der ikke kun har egne særinteresser, men også fælles anliggender for øje. Individer, som er i stand til at overskride sig selv i ‘højere’ og ‘større’ fællesskaber, hvor mødet med andetheden og de andre bidrager til at udvide den enkeltes sanselige, emotionelle og intellektuelle erfaringshorisont.Demokrati som livs- og styreform og demokratiske dannelsesprocesser, sådan som de finder sted i leg og andre praksisser, har afgørende betydning for vores omgangs- og samværsformer i og uden for uddannelsesfeltet. Forfatterne har haft en række samtaler herom med digteren Søren Ulrik Thomsen, undervisningsminister Merete Riisager, uddannelses- og undervisningsordfører Jakob Mark, ordfører for skoler og ungdomsuddannelser Carolina Magdalene Maier, professor Lars-Henrik Schmidt, professor Henrik Kaare Nielsen og lektor Nikolaj Nottelmann.Med afsæt i disse samtaler peger forfatterne på, at den neoliberale ideologi, der sætter sig igennem overalt i vores samfund og efterhånden gennemsyrer uddannelsesfeltet, ikke er forenelig med dannelse og demokrati. Det repræsentative demokrati har en tendens til at gå neoliberalismens ærinde ved hovedsageligt at tjene oligarkers og plutokraters interesser, hvorved risikoen for at underminere demokratiet indefra øges.
Færdigheder i at anvende og vurdere sprog er centralt i pædagogers grundfaglighed. I denne nye udgave af Sprog som værktøj og legetøj kobles viden om sprog sammen med viden om kulturskabende processer som et grundfaglighedsperspektiv, idet der med den nye bekendtgørelse lægges op til at pædagoger skal kunne tilrettelægge, gennemføre og evaluere kulturelle aktiviteter med rod i de gamle kultur- og aktivitetsfag eller linjefag. Der er i denne udgave af bogen desuden tilføjet et nyt kapitel om sammenhængen mellem børns leg og sprog.Sprog som værktøj og legetøj viser hvordan nuanceret sprogbrug og komplekse kommunikationsstrategier er nødvendige redskaber for moderne børn og unge og vigtige medspillere i deres alsidige udvikling, trivsel og dannelse. Den handler desuden om pædagogernes eget talent for sprog og om hvordan man som pædagog kan være med til at styrke børns og unges oplevelse af sig selv som betydningsfulde deltagere i institutionslivet og i samfundet.Sprog som værktøj og legetøj henvender sig til pædagogstuderende og uddannede pædagoger samt til andre med interesse for børns og unges sprog. Hanne Hede Jørgensen er cand.mag. i litteratur og dramaturgi. Hun underviser i dansk, kommunikation og mundtlig og skriftlig formidling ved Pædagoguddannelsen Jydsk, VIA University College.
Rikke bor sammen med sin mor og far og sin lillesøster Iben på en gård, der hedder ’Ja-vi-ka-gården’. Dengang hendes forældre købte den, spurgte mange voksne dem nemlig, om de virkelig troede, de kunne få råd til at bo på sådan en stor og dyr gård. "Ja, vi ka’," svarede Rikkes forældre så.Men det er hårdt arbejde at drive landbrug. I bogen her hører vi om Rikke og hendes families hverdag på gården, hvor der både skal passes dyr og høstes – men hvor der også er masser af plads til at lege.Herdis Toft er cand.mag. i dansk og historie og har gennem mange år været lektor i børne- og ungdomskultur og studieleder ved Syddansk Universitet. Hun har udgivet en lang række bøger og forskningsartikler om blandt andet børn, leg og demokratisk dannelse – og er derudover også forfatter til børnebogen "Rikke på Ja-vi-ka-gården".
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.