Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
"Hullet" er en ’fantastisk fortælling’, der får virkeligheden til at flimre for læseren. Den vækker mindelser om både David Lynchs værk og Lewis Carrolls "Alice i Eventyrland".
Tre yngre personer, en kvinde og to mænd, bliver ansat på Fabrikken, et gigantisk industrikompleks, der fremstiller ”produkter”. Den ene skal makulere papir, den anden skal læse korrektur, og den tredje skal indsamle mos. Romanen følger deres forsøg på at komme til rette med et arbejde, der fylder deres liv – og dog er fuldstændig tomt. Individualiteten slibes umærkeligt ned, og sproget bliver til fraser og konventioner. Hvad laver jeg her? spørger en af fabrikkens ansatte i et øjebliks desperation. Naturen tilbyder ikke noget frirum, ødelagt som den er: de sorte fabriksskarver, der flakser rundt uden at kunne flyve, og sumpbæverne, der formerer sig under fabrikkens bygninger og bliver monstrøst store. Fabrikken giver et satirisk-kritisk billede af nutidens arbejdskultur, der gør mennesker fremmede for sig selv og hinanden.
"Væsler på loftet" er en novellecyklus om maskulinitet, ægteskab og forældreskab i det moderne Japan, fortalt fra en yngre mands perspektiv. Med præcision og humor synliggør novellerne de uudtalte understrømme, der findes i de fleste menneskelige relationer. I den første novelle er fortælleren på besøg hos akvariebutiksejeren Urabe, hvis hårdkogte tanker om lighederne mellem fisk og mennesker sætter hans egen barnløshed i relief. I Væslens sidste skrig kommer fortællerens kone, der drømmer om at blive gravid, med et kontroversielt forslag til en løsning på vennernes problemer med væsler på loftet. I Snebarnet sner fortælleren inde hos venneparret, der netop har fået barn, og tilbringer en urolig nat til lyden af gurglende akvarier og babygråd.Som i sin seneste roman "Hullet" skildrer Hiroko Oyamada i bogen her fortrængte sider af det moderne liv, med den surrealistiske sensibilitet og let urovækkende følelsestone, der er blevet hendes litterære signatur.
From the author of Weasels in the Attic, here is a modern fable about the all-consuming world of work.
En novellecyklus om maskulinitet, ægteskab og forældreskab i det moderne Japan, fortalt fra en yngre mands perspektiv. Med præcision og underspillet humor synliggør de tre historier de uudtalte understrømme, der findes i de fleste menneskelige relationer. I den første novelle er fortælleren på besøg hos akvariebutiksejeren Urabe, hvis hårdkogte tanker om lighederne mellem fisk og mennesker sætter hans egen barnløshed i relief. I "Væslens sidste skrig" kommer fortællerens kone, der drømmer om at blive gravid, med et kontroversielt forslag til en løsning på problemet med væsler på loftet. I "Snebarnet" sner fortælleren inde hos venneparret, der netop har fået barn, og tilbringer en urolig nat til lyden af babygråd. Hiroko Oyamada skildrer de fortrængte sider af det moderne liv med den surrealistiske sensibilitet og urovækkende følelsestone, der er blevet hendes litterære signatur."En stor roman i enkel indpakning." - Søndag"Eventyrligt afskyelig og stilfærdigt foruroligende." - Weekendavisen"En af Japans bedste nye forfatterstemmer." - Politiken, 4 hjerter"Novellerne virker på mig. Med deres sært flagrende mænd, lidt fjerne eller rekvisitagtige kvinder og den sælsomme atmosfære af latent, endnu ikke eksploderet gru, jeg fascineres af." - Kr. Dagblad, 4 stjerner
Two friends meet across three dinners. In the back room of a pet shop, they snack on dried shrimps and discuss fish-breeding. In a remote new home in the mountains, they look for a solution to a weasel infestation. During a dinner party in a blizzard, a mounting claustrophobia makes way for uneasy dreams. Their conversations often take them in surprising directions, but when one of the men becomes a father, more and more is left unsaid. With emotional acuity and a wry humour, Weasels in the Attic it is an uncanny and striking reflection on fertility, masculinity, and marriage in contemporary Japan.
Asahis ægtefælle får nyt job, og det unge par flytter ind i nabohuset til hans barndomshjem, hvor forældrene stadig bor. Med opbruddet fra byen, og i sin nye rolle som hjemmegående, mister Asahi sine hidtidige orienteringspunkter. Hun befinder sig pludselig i en verden præget af isolation, hallucinatorisk hede, flygtige møder med mærkelige naboer, det hele akkompagneret af den konstante invaderende lyd af cikadernes skingren. En dag da hun er på vej hen i døgnkiosken, ser hun et stort sort dyr, følger efter det og falder i et hul, der synes at være lavet til netop hende. Fra det punkt i historien føres hun længere og længere væk fra den person, hun tidligere var …
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.