Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Den skinbarlige virkelighed er en elementær indføring i de undersøgelsesmetoder, vi kan betjene os af, når vi ønsker at studere virkeligheden, som den kommer til udtryk i samfund, organisationer, virksomheder, grupper og individer og i de fænomener, der udspiller sig i relation hertil. Bogen fokuserer på undersøgelsesprojekter, hvor der indgår erfaringsmateriale (empiriske data), som på den ene eller anden måde skal belyses eller analyseres med udgangspunkt i eksisterende teori. Typisk er der tale om projektopgaver, seminaropgaver, hovedopgaver, specialer, kandidatafhandlinger mm.Indholdet dækker alle faser i en undersøgelsesproces fra et projekts idéstadie til rapportering og formidling af undersøgelsesresultater.Bogen har et erhvervsøkonomisk og sociologisk udgangspunkt, og der er lagt væsentlig vægt på metoder, der bygger på indsamling, tolkning og analyse af kvalitative data.Den skinbarlige virkelighed henvender sig til studerende og andre, der beskæftiger sig med undersøgelsesprojekter inden for samfundsvidenskab og tilgrænsende områder.
Dette hæfte handler om, hvordan du håndterer arbejdet med at indsamle data, når du skal gennemføre et projektarbejde. Før du overvejer at indsamle data til dit projekt, skal du igennem en række forudgående faser, hvor især den indledende problemformuleringsfase er helt central. Hæftet behandler de forskellige muligheder, du har for at indsamle dine data: – hvordan du kommer fra problemformulering til dataindsamling – hvordan du skaffer dig adgang til data – hvilke dataindsamlingsteknikker du kan anvende. Ib Andersen er direktør for CBS Learning Lab og trækker i hæftet på sin mangeårige erfaring som underviser og vejleder.
Ib Andersen giver i dette hæfte en introduktion til, hvordan de studerende håndterer arbejdet med problemformuleringen, når de skal gennemføre et projektarbejde. - Hvordan formuleres problemet? - Hvordan tilrettelægger og gennemføres den kreative formuleringsproces- Hvilke krav stilles der til en god problemformulering?
This booklet helps you handle the work with your problem formulation when you are to complete a research project. Questions such as how to formulate a problem, how to prepare and carry out the creative formulation project and what are the demands?, are debated and advice is given.
Denne bog er skrevet til den, der er interesseret i at udforske komplekse, sociale felter. Den henvender sig især til den Ph.D.-studerende, der skal lære håndværket, men såvel den erfarne forsker som den yngre studerende vil kunne hente inspiration til forberedelse, gennemførelse og afrapportering af feltstudier.Den danske litteratur om feltstudier og feltstudiemetodik er sparsom. Der er brug for at udvikle en dansk tradition på området, fordi udforskningen af socilae felter - livsformer, organisationer, netværk, projekter etc. - er blevet udbredt praksis inden for dansk samfundsforskning gennem de seneste år.Gennemførelse af et feltstudie er en læreproces for forskeren, og intet kan fuldkomment erstatte "learning by doing". På den anden side er det unødvendigt, at den unge forsker skal starte fra bunden. Vi har derfor søgt at viderebringe erfaringer og gode råd, så de mest banale og uproduktive fejltagelser kan undgås.Det centrale sigte med bogen er at gøre det nemmere for feltforskeren at udvikle sine individuelle håndværksmæssige færdigheder. Bogen bør derfor læses både før og under et projektforløb.Bogen tager udgangspunkt i fire forskningsfortællinger, der kronologisk - og så ærligt som muligt - redegør for fire forskningsprojekters forløb. Med udgangspunkt i disse fortællinger behandles en række metodiske emner, der er aktuelle for alle feltforskningsprojekter: forskningsprojektets indhold og formulering; forskermiljøets beskaffenhed og betydning for projektforløbet; udforskerens forhold til forskningsfeltet; analyse af empiri fra feltet; udarbejdelse af rapport/afhandling.Bogen forholder sig ikke kun beskrivende og analytisk til disse emner, men søger at udvikle en feltfoskningspraksis. I teksten gives en lang række råd om, hvordan feltforskeren kan håndtere nogle af de vanskelige og kritiske situationer, der uvægerligt opstår i et feltfoskningsforløb.I bogens konkluderende kapitler formuleres en idealtype for feltforskningen, og heraf følgende konsekvenser for uddannelsen af yngre forskere opsummeres.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.