Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Den nødvendige etik giver studerende et overblik over etik i socialt arbejde, som bliver konkretiseret i relation til socialrådgiveruddannelsens centrale områder. Træning i etik, og hvordan man bør handle, sker hele livet fra barn til voksen. Som socialrådgiver sker det i uddannelsen og senere i ens job. Del 1 omhandler etiske teorier, værdier, professionsetik, etik i myndighedsforvaltning og digital etik. Del 2 sætter etik i forbindelse med uddannelsens målområder. Hver for sig behandles etik i arbejdet med udsatte børn og unge, med udsatte voksne og i relation til beskæftigelsesområdet. Etik i socialt udviklingsarbejde, forholdet mellem etik og videnskab samt kritisk refleksion som metode bliver også taget op i selvstændige kapitler. Del 3 rammer bogens emne ind med et kapitel om etik og økonomi og et kapitel om etik i ledelse.Den nødvendige etik kan anvendes i undervisning, studieopgaver og gruppearbejde, hvor bogens praktiske eksempler og arbejdsspørgsmål kan medvirke til at sætte gang i de etiske refleksioner. Inge Schiermacher er socialrådgiver, cand.mag. og tidligere lektor på socialrådgiveruddannelsen. Hun har været medlem af Dansk Socialrådgiverforenings etiske råd. Henrik Høgh er Master i Human Ressource Development, cand.jur. og cand.mag. med mange års erfaring som chefjurist i Københavns Kommune.
I socialt arbejde er det et vilkår, at alvorlige problemer ofte er sammensatte problemer, der kræver belysning gennem flere forskellige fagligheder. Tværfaglighed er derfor en nødvendig overbygning på professionernes faglighed. Samtidig er det et krydsfelt, som er reguleret af mange love, regler og hensyn, der varierer mellem fag- og myndighedsområder. Det er derfor vanskeligt at få medtænkt alt i tværfagligt samarbejde, hvor hensyn og vurderinger også kan stå overfor hinanden.For at håndtere denne kompleksitet udvikles praksislogikker, dvs. hurtigtænkning, som gør det muligt i konkrete situationer at vurdere risiko, gennemføre tværfagligt samarbejde og træffe beslutninger. Praksislogikker er præget af både strukturelle forhold som lovgivning og organisering og af de professionelles personlige værdier og holdninger. I det tværfaglige samarbejde rummer de muligheden for hurtige hensigtsmæssige beslutninger, men kan også være medvirkende til at skævvride vurderinger og beslutninger. Praksislogikker må derfor gå hånd i hånd med den mere tidskrævende faglige analyse.Bogen henvender sig til socialrådgiverstuderende og alle professionelle, som beskæftiger sig med socialt arbejde.
Begrebet rehabilitering omfatter i dag ikke kun borgerens fysiske formåen, men er rettet mod en forbedring af hele borgerens livssituation. Rehabilitering skal således gøre det muligt for mennesker med funktionsevnenedsættelser at fungere i samfundet og deltage i aktiviteter, såsom uddannelse og arbejde, på lige fod med andre. Sociologien kan bidrage med væsentlig viden til forståelse af menneskers hverdagsliv og betydningen af funktionsevnenedsættelse og er således et vigtigt supplement til de sundhedsfaglige discipliner i arbejdet med rehabilitering. Sociologi og rehabilitering ønsker at bidrage til en forståelse af rehabilitering i et socialt og samfundsmæssigt perspektiv og opfordrer til kritisk refleksion over, hvordan vi forstår funktionsevnenedsættelse og rehabilitering. Bogen henvender sig primært til ergoterapeut- og fysioterapeutstuderende, men også uddannede terapeuter i praksis og andre professioner kan have stor gavn af den.
Skriver du respektfuldt nok om børn og unges udfordringer? Får du inddraget dem i din dokumentation? Står afsender og formål tydeligt frem, skriver du kort og neutralt, og er dine tekster forståelige for barnet og familien? Med barnets lov fra 1. januar 2024 er der sendt et klart signal til kommunerne om, at børn og unge med behov for særlig støtte har ret til inddragelse og indflydelse på forhold, som vedrører dem. I denne bog har vi udviklet og samlet 9 enkle skriftlighedsprincipper, som understøtter en ny og mere børnevenlig skriftlighedspraksis. Bogen er tænkt som et inspirationsmateriale og er til dig som arbejder professionelt med børn og unge eller til dig som er studerende på socialrådgiver-, pædagog- og læreruddannelsen. ”Med barnet på skulderen” har afsæt i "Blikke fra dem du skriver om – børn og unges aktindsigt".
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.