Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Børnelitteratur i praksis i serien Læring i praksis.Håndbog til undervisning i børne- og ungdomslitteraturBørnelitteratur i praksis giver læreren et solidt fagligt grundlag for at gennemføre undervisningsfoløb i børne- og ungdomslitteratur. Læreren får konkrete ideer til tekstvalg, elevopgaver og litteratursamtaler. Der er forslag til placering i årsplanen og til evalueringsformer, der passer til mål og undervisningsaktiviteter i alle forløb.BØRNELITTERATUR De valgte tekster repræsenterer både nyere og ældre børne- og ungdomslitteratur og forskellige litterære genrer.PRAKSISBogen foreslår konkrete undervisningsforløb med mål og evaluering på alle klassetrin.DIDAKTIKForfatterne giver bud på fagligt fokus for forløbene og begrundelser for valg af metoder med udgangspunkt i trinmål Bogen er tilrettelagt så læreren kan læse de forskellige afsnit uafhængigt af hinanden Bogen er forsynet med mange litteraturhenvisninger og links Se bogens første kapitel på www.sebogen.dk Billedlisten for bogens illustrationer kan hentes på www.filer.gyldendal.dk
Fælles Mål for danskIngelise Moos og Bo SteffensenTrykt i Fælles mål i folkeskolen, 1. udgave 2005 1.e-bogsudgave 2010© Samfundslitteratur, 2005
Den nye ungdomsnovelle er et nyt litterært genrehæfte til folkeskolens ældste klasser. Hæftet indeholder en nyskrevet novelle af Janne Teller og en novelle af Peter Mouritsen. Det fokuserede genrearbejde tager udgangspunkt i elevernes egen læsning og forståelse af novellerne. Hæftet præsenterer eleverne for en litteratursamtale, som lærer eleverne at analysere, fortolke og perspektivere tekster på et solidt litteraturfagligt grundlag. Ungdomsnovellens særlige genretræk og virkemidler gennemgås, og opgaverne lægger op til elevens egen analyse og overblik over genren.
Den realistiske ungdomsroman er et litterært genrehæfte til folkeskolens ældste klasser. Forfatterne har tilrettelagt hæftet som et undervisningsforløb, der kan indgå direkte i den danskfaglige årsplan. Indholdet: Introduktion til romanlæsning Romanens kendetegn og genretræk Væsentlige analysebegreber Gennemført analyse af en Supernova Fremgangsmåder til analyse og mundtlig fremlæggelse Årsplan 8Med hæftet lærer eleverne at analysere moderne realistiske ungdomsromaner. Eleverne guides gennem genrens særlige kendetegn og arbejder selv med at finde og bruge genretrækkene både i mundtlige og skriftlige opgaver.Den realistiske ungdomsroman indeholder et eksempel på en tre-delt analyse: Før du læser, mens du læser, når du har læst. Anders Johansens roman Supernova gennemgås eksemplarisk og Pia Juuls Lidt ligesom mig inddrages. Om forfatterne Ingelise Moos og Karen Vilhelmsen, begge ansat ved CVU-Storkøbenhavn. Sammen har de tidligere skrevet Men først skal bogen læses. Litteratursamtale som litteraturpædagogisk arbejdsform i skolestarten, elevmaterialerne Læs og skriv fagtekster og Omme bag klædeskabet. Læs litteratur i 3.-4.klasse, samt en række artikler om litteraturundervisning
Fælles Mål – på tværsIngelise Moos og Karen VilhelmsenTrykt i Fælles mål i folkeskolen, 1. udgave 2005 1.e-bogsudgave 2010© Samfundslitteratur, 2005
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.