Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Norske Jan Kjærstad har skrevet en bog om Utøya, der ikke handler om Utøya, men om de følelser, en national tragedie kan vække og de problematikker, der rejser sig i efterspillet. Storefjeld er en insisterende bog om en grufuld hændelse, fortalt i tre dele, fra tre forskellige synsvinkler. En varm sommerdag i 2008 bliver Arbeiderpartiets frontfigur, Arve Storefjeld, og flere af hans familiemedlemmer fundet myrdet i en hytte syd for Oslo. De har alle fået halsen skåret over, og tragedien får naturligt nok terroralarmen til at lyde. Storefjeld var en omstridt person, alligevel er der ingen, der tænker, at gerningsmanden skal findes i egne rækker, blandt ’os’. I romanens første del følger vi journalisten Ine Wang. Hun har netop lagt sidste hånd på en biografi om Storefjeld, da nyheden om mordene rammer. Hun står i et vadested, personligt og professionelt, og historien kommer til at få afgørende betydning for hendes liv. Bogens anden del fortælles af Peter Malm. Han er byretsdommer og en indelukket mand, der bare passer sit arbejde. Da han ganske overraskende bliver udnævnt til dommer i sagen, vækkes en ny interesse for livet omkring ham. I bogens tredje del følger vi Nicolai Berge, der er politikersøn og forfatter. Og så er han ekskæreste til Storefjelds datter Gry, der også er blevet myrdet. Pressen skriver: »En vigtig roman ... intelligent og vellykket.« – Weekendavisen »En analytisk begavet forfatters idéroman i gammeldags forstand.« **** – Politiken »Et storslået stykke skønlitteratur.« – Information »En udsædvanlig pondus. Kjærstad når nye højder.« – Jyllands-Posten »En alvorlig, tankevækkende roman.« – Ekstra Bladet »En roman, der kryber ind under huden og bliver der længe efter endt læsning.« – Familie Journalen »En roman om de følelser, en national tragedie vækker.« – Fjends Folkeblad ”I Berge rusker Jan Kjærstad op i nogle af de største myter, traumer og arketyper i nyere norsk historie. Resultatet er en af hans stærkeste romaner til dato.” ****** – VG ”En af Jan Kjærstads mest underholdende, indsigtsfulde, velstrukturerede romaner … fortjener mange læsere.” ****** – Stavanger Aftenblad ”En pragtfuld og solid roman. Om os.” ****** – BOK365
Hvordan opstår en idé som får betydning for hele menneskeheden?I en nær fremtid sidder den nobelprisvindende partikelfysiker William Abelson i en lejlighed i Genève og fortæller sin historie til den kvindelige biografist Nina.En ung William møder sin far til frokost tæt ved farens legetøjsbutik i Oslo i 2017. William har en ph.d. i fysik, men har forladt forskningsmiljøet, og har i flere år arbejdet som barista. Han tror, det bliver en af deres sædvanlige frokoster, hvor faren lufter sine økonomiske vanskeligheder over smørrebrødet. Men faren har noget helt andet på hjerte: Liz, Williams søster, er forsvundet. Faren er bekymret, han tror der kan være sket hende noget. At hun er i fare. William får en opgave. Han må rejse til Hongkong, hvor søsteren efter sigende befinder sig.Hvor svært kan det være? tænker William. Jeg skal bare finde en søster og bringe hende hjem.I Hongkong venter ham imidlertid en overraskelse. Han bliver hentet i lufthavnen og uden forklaring installeret på et af byens fineste hoteller, The Peninsula. William ved det ikke, men de næste dage kommer han til at møde mennesker og miljøer, der vender op og ned på alt og sætter ham på sporet af forbløffende indsigter.Mr. Woolf er en hyldest til almindelige fædre, der måske ikke er så almindelige, som man tror.
Tolv mennesker er på vej til en premiere på Nationaltheatret i Oslo. De er hver især optaget af forandringer i deres liv. Og de er på forskellig vis påvirket af hinanden – uden nødvendigvis at vide det. En lærer er gået en elev for nær og frygter, at han vil blive viklet ind i en MeToo-skandale. En far, hvis datter har begået selvmord, ved ikke om han orker at se et teaterstykke, hvor hovedpersonen skyder sig selv i sidste akt. En samfundsengageret pige planlægger at rejse sig under forestillingen og råbe i protest. Hedda Christine Foss spiller hovedrollen i Ibsens klassiker, og nu står hun på scenen med en ladt pistol. På tredje række sidder en tidligere kæreste. På fjerde en forhadt kritiker. Og på første række sidder landets statsminister.EN TID TIL AT LEVE er en kalejdoskopisk fortælling om eksistens og identitet, individ og omverden. En roman om vor tids jagt på opmærksomhed, om den umistelige værdi i at mødes og en udforskning af, hvordan ét enkelt menneskes valg kan påvirke myriader af skæbner.
Slægters gang er en stort anlagt fortælling om den rige og kulturelt betydningsfulde norske slægt Bohre, som følges fra optakten til 2. verdenskrig.Beretningen om slægtens kærlighedseventyr og magtkampe er indlejret i en utrolig rammefortælling, som begynder i Den Kinesiske Føderation år 4000 e.Kr. Den vestlige civilisation er for længst gået under i krige og klimakatastrofer og overbefolkning.Fra dette fjerne perspektiv forsøger kinesiske historikere at skrue en fiktiv fortælling sammen om et forsvundet rige fjernt mod nord. Om den engang så stolte nation Norge. Knudepunktet for deres slægtsfortælling bliver den stærke og underfundige geolog Rita Bohre, og herfra udspringer en rig fortælling. Pressen skriver: »En slægtshistorie af sjældne dimensioner, fuld af håb, indsigt, fortælleformat og vingesus.«– Liselotte Weimer, Weekendavisen»Fra begyndelsen er der en tør, underspillet humor i dialog og personbeskrivelser, men altid med denne dystre nordiske dobbelthed, hvor humoren ikke bliver brugt for sjov skyld, men for at sætte figurernes livsløgne og personlige tragedier i relief. […] som læsere skal vi nu bare glæde os over Slægters gang, en begavet, forlokkende og intens roman, en fiktion, der føles så virkelig, at man lever med til sidste side.«**** – Iben Tandgaard, Kristeligt Dagblad»En fyldig og fermt flettet slægtsroman.«***** – Line Rasmussen, Børsen»Kjærstad var ikke den Kjærstad, der også skrev den elskede "Wergeland-trilogi" i 1990'erne, hvis han ikke havde orden på fortællingen. Læseren kan hele tiden følge med i det store persongalleri og får oven i tophuen også lige det uhyggelige fremtidsperspektiv, der følger i halen på vores tids umådelige kapitalistiske rovdrift på både mennesker og natur.«***** – Marianne Koch, Fyens Stiftstidende »Romanens pluspol består af ”åbenhed over for andre kulturer”, som det hedder et sted, kvinderne […] og af evnen til at åbne sig for det uventede og for virkelighedens mirakuløse tilbøjelighed til pludselig at skifte perspektiv.«– Thomas Thurah, Information
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.