Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
I Oplevelse og nærvær i litteraturundervisningen bringes forfatterne, litteraturen, kreativiteten, skriftsproget, oplevelsen og det hele menneske i centrum. Det bliver gjort ved, at der lægges vægt på kroppens betydning for læsningen og læseoplevelsen. Bogen rummer forskellige øvelser til at vække sindet eller åbne kroppen for oplevelsen af teksten hos eleverne. Peter Høeg har skrevet indledning og efterskrift til Oplevelse og nærvær i litteraturundervisningen, som er baseret på et litteratur- og fortælleforløb Peter Høeg gennemførte på Nr. Snede skole i foråret 2015. Forfatterne bag Oplevelse og nærvær i litteraturundervisningen er de to deltagende klassers dansklærere, Camilla Clausen og Janne Højrup Nielsen samt seminarielektor Søren Fanø.Pressen skriver:»Der [bliver] lagt vægt på kroppens og sindets betydning for læseoplevelsen og de unges kontakt til sig selv som en forudsætning for at være åbne over for litteratur.«– Peter Hald, Horsens Folkeblad »Udgangspunktet er imidlertid ikke målstyring til erhvervelse af viden og færdigheder om faglige begreber. Udgangspunktet er, at det hele menneske skal med i oplevelsen af litteratur […] samtidig er en af forfatternes hensigter, at eleverne arbejder sig frem mod selvberoenhed, det vil sige at kunne hvile i sig selv, opbygge egne værdier, som de kan styre efter i deres liv. De forholder sig til eksistentielle spørgsmål, som de alligevel tumler med […] Det er et eksempel på danskundervisning, der virker.«– Helge Christiansen, Folkeskolen
Børn og voksne lever i dag i en billedverden, men formidlere af litteratur står stadig lidt tøvende over for at inddrage billedlitteraturen i deres arbejde. Det vil forfatteren til denne bog gerne ændre ved at vise, hvor let billedlitteratur – bl.a. billedbøger, grafiske fortællinger og tegneserier – kan bringes i spil:I begyndelsen var billedet præsenterer et stort udsnit af udfordrende, provokerende, smuk og eksperimenterende nyere billedlitteratur. Bogen rummer bl.a. fem konkrete formidlingsforslag, der vil inspirere læseren til selv at kaste sig ud i at tilrettelægge forløb. Billedlitteraturen kan være et elastisk, ja stjernesøgende springbræt for æstetiske oplevelser og filosofiske samtaler – fx på biblioteket, i skolen eller til konfirmationsforberedelsen.Med gennemgående vignetter af Kamila Slocinska.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.