Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Bøger af Jean Lave

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - - og andre tekster
    af Etienne Wenger & Jean Lave
    288,95 kr.

    Situeret læring, Jean Lave og Etienne Wengers klassiker fra 1991, foreligger nu omsider på dansk. Bogen har i mange år været flittigt brugt i det pædagogiske miljø i Danmark i forbindelse med forskning i og diskussioner om læring og læreprocesser. De to forfattere redegør i bogen for deres forskning, der har bidraget til at flytte fokus fra den traditionelle opfattelse af læring som en individuel, intellektuel proces, der bygger på undervisning, til det sociale aspekt af læring – læring som en proces, der foregår i samspil med andre mennesker i et praksisfællesskab. ¨I bogen refereres der til forskningsresultater fra så forskellige miljøer som skræddermestre i Liberia og disses videregiven af håndværksmæssige færdigheder til deres lærlinge, oplæring af kvartermestre i den amerikanske marine, slagterlærlinge i praktik i supermarkeder, Anonyme Alkoholikeres modtagelse af nyankomne og servitricers læreprocesser i praksis. Bogen rummer de to forfatteres teoretiske overvejelser over sammenhænge mellem mesterlære, individuel læring og udvikling af identitet. Den danske udgave af Situeret læring er i forhold til originaludgaven udvidet med følgende tekster: Introducerende forord af Steinar Kvale, professor ved Psykologisk Institut i Aarhus Artikel om mesterlære af Jean Lave. To kapitler om læring fra Etienne Wengers bog Communities of Practice Artikel om Kalundborgegnens Produktionsskole af Jean Lave Interview med Jean Lave om antropologisk forskning af Steinar Kvale. Jean Lave er professor i pædagogik ved University of California i Berkeley. Etienne Wenger arbejder som selvstændig forsker, konsulent, forfatter og foredragsholder. De har begge besøgt Danmark flere gange. Bogen er oversat fra amerikansk efter Situated Learning af Bjørn Nake.

  • - Legitimate Peripheral Participation
    af Etienne Wenger & Jean Lave
    411,95 - 811,95 kr.

    In this important theoretical treatist, Jean Lave, anthropologist, and Etienne Wenger, computer scientist, push forward the notion of situated learning - that learning is fundamentally a social process. The authors maintain that learning viewed as situated activity has as its central defining characteristic a process they call legitimate peripheral participation (LPP). Learners participate in communities of practitioners, moving toward full participation in the sociocultural practices of a community. LPP provides a way to speak about crucial relations between newcomers and old-timers and about their activities, identities, artefacts, knowledge and practice. The communities discussed in the book are midwives, tailors, quartermasters, butchers, and recovering alcoholics, however, the process by which participants in those communities learn can be generalised to other social groups.

  • af Jean Lave
    423,95 kr.

    Interweaves analysis of the process of apprenticeship among the Vai and Gola tailors of Liberia with reflections on the evolution of the author's research on those tailors in the late 1970s. This title shows how the critical questions raised by ethnographic research erode conventional assumptions, altering the direction of the work that follows.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.