Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Sociale medier har fået en enorm indflydelse på det moderne menneske og samfund i hverdagen, i familien, i skolen, på arbejdspladsen, i det politiske liv og i forbruget af nyheder. I SOCIALE MEDIER præsenterer Jesper Tække og Jakob Linaa Jensen en både historisk, sammenhængende og bred analyse af sociale mediers gennemsyring af samfund og menneskeliv. I et lettilgængeligt sprog, men med forskningsmæssigt belæg, viser de, hvordan mennesker og samfund ændrer sig i takt med de sociale mediers indtog.SOCIALE MEDIER kan læses af enhver med interesse for dagens samfund, men kan også bruges på en bred vifte af uddannelser. Alle kapitler er introduktioner til deres emner og rummer forslag til uddybende litteratur.
Sociale medier, ikke mindst Facebook, spiller en stigende rolle i hverdagslivet, på den politiske dagsorden og i virksomheder og organisationer. Fra at være et amerikansk netværk for college studerende er Facebook blevet et globalt socialt og kulturelt fænomen.Danmark er et af de lande, hvor Facebook har den største udbredelse og brug; således har mere end halvdelen af den danske befolkning en profil på Facebook.Denne antologi, den første dansksprogede specifikt om Facebook, samler en række danske forskere og andre med indsigt i sociale medier, som hver især har ydet væsentlige bidrag til den videnskabelige forståelse af sociale medier generelt og Facebook specifikt.Bogen omhandler blandt andet Facebooks historie og aktuelle anvendelse i Danmark, Facebooks sociale konsekvenser samt dets rolle i den politiske offentlighed, i journalistikken og for virksomheder.Bogen henvender sig til studerende og undervisere ved videregående uddannelser. Dele af bogen vil også med fordel kunne anvendes i f.eks. samfundsfag på gymnasiet og handelsskolen, samt på andre ungdomsuddannelser. Bogen vil desuden være interessant læsning for alle, der interesserer sig for den rivende udvikling inden for sociale medier.
Så kom den første forskningsrapport, der tematiserer den konkret udfordring, det er at etablere en god IT-kultur i en gymnasieklasse.Pba nationale og internationale forskningsresultater defineres og diskuteres de vanskeligheder og muligheder, de nye medier bringer med sig i forhold til undervisningen.Bogen kan inspirere alle i uddannelsessystemet lige fra folkeskole til universitet.
Denne antologi undersøger antropocæn – en tidsalder præget af menneskets dybe og ofte destruktive indflydelse på Jorden, en indflydelse der omfatter alle livsbetingelser og strækker sig til at underminere menneskets eget livsgrundlag. Gennem 12 kapitler undersøges, hvordan begrebet antropocæn påvirker vores tænkning om menneske, samfund og dannelse. Fra økomarxisme til aktørnetværkteori, posthumanisme og systemteori, adresserer bogen temaer som miljø, medier, kommunikation og interaktion. Den diskuterer også emner som mode, zoonoser og uddannelse, og giver nye perspektiver på liv, livsformer, dannelse, historie og selve jorden. Denne antologi inviterer til kritisk refleksion og er essentiel læsning for både akademikere og den bredere offentlighed.
Som et isbjerg åbenbarer organisationskultur kun en lille del af sig selv, mens størstedelen henligger i skjul, kun tilgængelig for analyse. Forunderligt nok har dette mystiske begreb vist sig at være et af de mest frugtbare inden for den akademiske organisationsteori.Denne bog udlægger, hvad organisationskultur er, og hvordan organisationskultur kan fremanalyseres. Bogen fremlægger og diskuterer organisationskultur og tegner forskellige teoretiske retninger op. Som sit centrale bidrag konstruerer de fire forskellige analysestrategier. Særligt er, at de forskellige strategier hver især er fremstillet som pragmatiske strategier til at analysere organisationskultur - hvilket er en mangelvare i de mange bøger og artikler, der beskæftiger sig med emnet. De fire analysestrategier vil hver især blive sat ind i en praktisk sammenhæng, så det bliver anskueliggjort, hvordan de kan anvendes i praksis. Afsluttende gives en komparativ analyse af de forskellige strategiers bagvedliggende antagelser og begreber, hvilket giver et overblik, der kan støtte analytikeren til at vælge og begrunde valg af analysestrategi.Bogen henvender sig til studerende på samfunds- og humanvidenskabelige uddannelser, på såvel bachelor- som kandidatniveau, der har et organisationsfag. Hertil henvender den sig til studerende og forskere på egentlige organisationsuddannelser ved dels at diskutere med og udvikle organisationskulturteorier og konstruere analysestrategier, dels ved gennem konstruktionen af en systemteoretisk position at bidrage til forskningen indenfor organisationskultur. Bogen vil desuden være relevant indenfor konsulent- og analyseverdenen med sine pragmatiske strategier til at analysere organisationskultur.
Sociale medier, ikke mindst Facebook, spiller en stigende rolle i hverdagslivet, på den politiske dagsorden og i virksomheder og organisationer. Fra at være et amerikansk netværk for college studerende er Facebook blevet et globalt socialt og kulturelt fænomen.Danmark er et af de lande, hvor Facebook har den største udbredelse og brug; således har mere end halvdelen af den danske befolkning en profil på Facebook.Denne antologi, den første dansksprogede specifikt om Facebook, samler en række danske forskere og andre med indsigt i sociale medier, som hver især har ydet væsentlige bidrag til den videnskabelige forståelse af sociale medier generelt og Facebook specifikt.Bogen omhandler blandt andet Facebooks historie og aktuelle anvendelse i Danmark, Facebooks sociale konsekvenser samt dets rolle i den politiske offentlighed, i journalistikken og for virksomheder.Bogen henvender sig til studerende og undervisere ved videregående uddannelser. Dele af bogen vil også med fordel kunne anvendes i f.eks. samfundsfag på gymnasiet og handelsskolen, samt på andre ungdomsuddannelser. Bogen vil desuden være interessant læsning for alle, der interesserer sig for den rivende udvikling inden for sociale medier.
Bogen præsenterer en nødvendighedens didaktik, idet mangfoldigheden af kursister på HF og VUC er stor. Dette gælder i udpræget grad i det nye digitale mediemiljø. Hvis HF- og VUC-uddannelserne skal hjælpe kursisterne med at blive digitalt dannede, må man udvikle måder at arbejde med medier på i undervisningen, der både udfordrer og hjælper den sammensatte kursistgruppe. Det gælder også, hvis man vil bruge digitale medier til generelt at skabe vedkommende undervisning i det 21. århundrede.
Hvis nogen har udfordret vores tanker om samfundets vilkår, så er det Habermas og Luhmann. Bogen præsenterer i videnskabelig tekst og ekspressivt grafisk udtryk deres teoretiske systemer med vægt på medier og kommunikation. Tekst og tegninger har skabt en indsigtsfuld og æstetisk guide, der fører læseren gennem to af de vigtigste sociologiske tankesystemer på en måde, der klistrer en til bogen og lirker selv de mest abstrakte tankefigurer ind i ens bevidsthed på en lækker måde.
Den tyske sociolog Niklas Luhmann er ikke til at komme udenom i diskussionen af det moderne samfund. Selvom Luhmann er svær er forstå, dukker han alligevel hele tiden op i alle problemstillinger, indenfor alle mulige discipliner og fag, lige fra pædagogik til medievidenskab. Dette er ikke noget tilfælde, da Luhmann gennem en række bøger og artikler har indvarslet den kommunikative vending udenfor mere snævre filosofiske kredse og præsenteret den som én sammenhængende sociologisk teori, og Luhmann stiller et imponerende begrebskompleks op, der som en terrængående maskine kan iagttage og analysere i alle sociale landskaber.Bidragydere: Michael Paulsen, Lars Qvortrup, Jesper Tække, Gorm Harste, Ole Thyssen, Søren Brier og Ole Bjerg.
Denne bog henvender sig til studerende og forskere, som er interesseret i at få inspiration til egne systemteoretisk informerede analyser.Bogens kapitler demonstrerer, hvor varieret systemteorien i traditionen fra Niklas Luhmann kan bringes i spil, ligesom de viser nogle af teoriens analytiske muligheder. De første tre kapitler diskuterer metodiske og analysestrategiske emner med relevans for empirisk forskning og projektskrivning.De øvrige kapitler præsenterer udvalgte systemteoretiske analytikker, som de dernæst bringer i anvendelse. Empirisk rækker artiklerne fra landbrug over statsdannelse til det sociale område; teoretisk rækker artiklerne fra diskussioner af funktionel metode over semantiske analyser til en diskussion af systemteori som en parodi.Når systemteorien vedblivende kan fascinere, hænger det sammen med dens uafsluttede karakter. Snarere end et klart afgrænset værktøj er den et omfattende tilbud om analysestrategier, begreber, beskrivelser og problemstillinger, som man som analytiker kan lade sig inspirere af. Empiriske analyser i et systemteoretisk perspektiv er derfor også som regel en kombination af anvendelse og tilegnelse af teorien. Man tilegner sig (også) teorien ved at bruge den.Den plasticitet er på en gang en styrke og en udfordring. Det er en styrke, fordi den giver en følsomhed for de empiriske meningssammenhænge, man vil analysere der er tale om et meget rigt iagttagelsesapparat med mange muligheder.Det er samtidig en udfordring i kraft af righoldigheden: Det kan være vanskeligt at sige præcis, hvordan en given analyse skal udfoldes, netop fordi de mest frugtbare teoretiske greb afgøres i kontakten med empirien. Denne bog afskaffer ikke den skitserede udfordring en afskaffelse ville betyde en automatiseret, dogmatiseret systemteori uden følsomhed for det analyserede materiale.Til gengæld viser og diskuterer den nogle strategier for, hvordan man kan anvende systemteoretisk inspirerede begreber og problemstillinger på et empirisk materiale.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.