Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
”Hold din kæft!” ”Det rager ikke dig!” ”Fuck dig, din bøsserøv!” Reaktioner som disse er ikke ualmindelige, hvis man som professionel, forstående voksen – fx lærer, pædagog eller behandler – forsøger at hjælpe ”vanskelige” børn eller unge i konfliktfyldte og svære situationer. Afvist på denne måde kan det være svært at komme i dialog med barnet, så der åbnes for samtale, udvikling og nye muligheder. Jørgen Riber, der både har en praktisk baggrund som erfaren behandler og en teoretisk uddannelse inden for systemisk-narrativ metode, viser i denne bog, hvordan det trods alt kan lade sig gøre. Den afvisende, vrede eller mutte attitude er ofte barnets eller den unges måde at beskytte sig på mod en fjendtlig og uforstående omverden, der allerede har tilføjet det mange nederlag. Det, barnet har brug for, er at blive anerkendt som den person, det er. Det er den voksnes ansvar at se, lytte til og forstå barnet og dets præmisser for at handle, som det gør - men derudover er man også nødt til at forstyrre det negative selvbillede, barnet har opbygget af sig selv på baggrund af sine negative erfaringer derhjemme eller i skolen. Forstået og forstyrret giver en gennemgang af systemisk-narrativ teori og metode og viser gennem en lang række cases og eksempler, hvordan man gennem sprogligt åbnende samtaler kan få kommunikationen mellem barnet og den voksne til at flyde, så der åbnes for mulighe
Med udgangspunkt i systemisk tænkning beskriver bogen en anerkendende og værdsættende praksis, som inddrager både børn og voksne. Forfatterne demonstrerer, hvorledes denne praksis igangsætter forandringsprocesser, som stimulerer læring, skaberlyst og iværksætterånd. Ved at flytte fokus fra fejlfinding til anerkendelse styrkes både børnenes og de voksnes indbyrdes relationer samt deres selvværd og ansvarsfølelse. Bogen giver inspiration og konkrete metoder til alle med tilknytning til skolen: lærere, sundhedsplejersker, PPR-medarbejdere og pædagoger.Forord af Klaus Wilmann, tidligere formand for Børnerådet.Bogen er en del af serien ANERKENDENDE PÆDAGOGIK.
"Hold din kæft!""Det rager ikke dig!""Fuck dig, din bøsserøv!" Reaktioner som disse er ikke ualmindelige, hvis man som professionel, forstående voksen - fx lærer, pædagog eller behandler - forsøger at hjælpe "vanskelige" børn eller unge i konfliktfyldte og svære situationer. Afvist på denne måde kan det være svært at komme i dialog med barnet, så der åbnes for samtale, udvikling og nye muligheder. Jørgen Riber, der både har en praktisk baggrund som erfaren behandler og en teoretisk uddannelse inden for systemisk-narrativ metode, viser i denne bog, hvordan det trods alt kan lade sig gøre. Den afvisende, vrede eller mutte attitude er ofte barnets eller den unges måde at beskytte sig på mod en fjendtlig og uforstående omverden, der allerede har tilføjet det mange nederlag. Det, barnet har brug for, er at blive anerkendt som den person, det er. Det er den voksnes ansvar at se, lytte til og forstå barnet og dets præmisser for at handle, som det gør - men derudover er man også nødt til at forstyrre det negative selvbillede, barnet har opbygget af sig selv på baggrund af sine negative erfaringer derhjemme eller i skolen. Forstået og forstyrret giver en gennemgang af systemisk-narrativ teori og metode og viser gennem en lang række cases og eksempler, hvordan man gennem sprogligt åbnende samtaler kan få kommunikationen mellem barnet og den voksne til at flyde, så der åbnes for muligheder for at hjælpe barnet til at blive aktør i sin egen tilværelse og dermed videre i livet. Jørgen Riber har i mere end tyve år arbejdet med såkaldt adfærdsvanskelige børn og unge som lærer på et behandlingshjem. Han er videreuddannet i systemisk teori og metode fra DISPUK (Dansk Institut for Supervision, Personaleudvikling, Undervisning og Konsultation) og har siden 1998 fungeret som underviser, supervisor og terapeut for denne organisation.
Samarbejde er en nødvendighed, når lærere og forældre, elever og lærere – og professionelle og klienter i almindelighed – mødes for sammen at finde løsninger på problemerne. Desværre ender det gensidige ønske om samarbejde ofte i det modsatte: Man går uforløste hver til sit med en følelse af ikke at være blevet forstået. I værste fald risikerer man i stedet at komme til at modarbejde hinanden. Samarbejdets medie er samtalen, og i Relationskompetence giver Jørgen Riber anvisninger på, hvordan man kan fremme den professionelle samtale, så de involverede udvikler sympati for hinandens sag. Bogens grundholdning er, at det må være et krav til professionelle, der dagligt interagerer med andre mennesker, at de ved noget om, hvad der hhv. fremmer og hæmmer en samtale. Relationskompetence henvender sig til professionelle, der i deres daglige arbejde indgår i samarbejdsrelationer med andre mennesker, bl.a. lærere, pædagoger, specialpædagoger, socialrådgivere, sundhedsplejersker m.fl. Jørgen Riber er læreruddannet og efteruddannet på DISPUK. Han arbejder i dag som selvstændig supervisor og terapeut. Han har tidligere udgivet Forstået og forstyrret på Hans Reitzels Forlag.
Virale videoer og memer er en trend i online-kommunikationen mellem venner. Bogen forklarer kortfattet, hvad der kan få en video til at gå viralt, og hvordan den kan afføde en række af memer, der kan vandre fra de sociale medier ind i massemedierne.Når vi sender viraler videre til vores venner, er det en gave til dem, og de er signaler om den smag, vi har fælles med vennerne.Viraler opstår i brudfladerne på vores kultur. De skræver over modstridende tendenser inden for fx kønsroller, opfattelse af dyr og børn, markedsføring og politik. De belyser brudfladerne, og viral kommunikation er kulturbeskrivende. Bogen viser hvordan.Gennem bogens mange QR-koder kan du se viralerne med din telefon, mens du læser den. I e-bogen skal du bare tappe på QR-koden for at se viralerne. Du kan fx se den virale kanon på 20 klassikere.
Med udgangspunkt i forfatternes pædagogiske virke demonstrerer denne antologi, hvordan skabelsen af anerkendende relationer danner grundlag for en anerkendende pædagogik. Det gælder både de professionelle voksnes relationer til hinanden, relationerne til de børn, de arbejder med, samt børnenes indbyrdes relationer. Bogen igennem lægges der især vægt på at opdage, fortælle og fremelske det, vi ønsker – frem for det, vi ikke ønsker. Dette fokus er særlig vigtigt, når kollegernes eller børnenes behov og adfærd udfordrer og vanskeliggør henholdsvis arbejdsmiljøet og den pædagogiske praksis. Bogen veksler mellem cases og teoretisk prægede afsnit baseret på systemisk tænkning og anerkendende praksis.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.