Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Denne bog er en grundbog i mundtlig retorik – kunsten at holde en overbevisende tale. I bogen introduceres talekunstens centrale greb, såsom vigtigheden af at analysere sin talesituation, strategisk brug af argumentation, virkningen af eksempler, hensigtsmæssig opbygning af en tale, effektiv sprogbrug, samt hensigtsmæssig selvfremstilling og fremførelse.Bogen henter sin teoretiske forståelsesramme fra den 2500 år gamle lære om retorik, mens de praktiske eksempler og anvisninger er tilpasset en nutidig brugskontekst. Formålet er en kontinuerlig bevægelse fra teori til praksis, så bogens indsigt i talekunstens væsen hele tiden omsættes til konkrete anvisninger.Bogen henvender sig til alle, som ønsker at kunne tale overbevisende. Det gælder indføringen i mundtlig retorik på videregående uddannelser, seminarier og professionsstudierne samt retorikkurser i det private erhvervsliv.
Juridisk gennemslagskraft er en bog om kunsten at blive en overbevisende jurist. Det er hverken en juridisk lærebog eller en traditionel retorisk håndbog, men en bog der søger at kombinere fag, tankeformer og traditioner. Hvordan bruge man sin juridiske viden mundtligt? Hvordan praktiserer man som jurist sit virke i offentlige forsamlinger? Hvordan får man som jurist gennemslagskraft?Bogen er opdelt i en række mindre kapitler, der kan læses uafhængigt af hinanden. I hvert kapitel tematiseres et konkret aspekt ved juridisk gennemslagskraft, såsom faglig identitet og selviscenesættelse, publikumstænkning, vinkling af sagen, kunsten (ikke) at svare på spørgsmål, mundtlighedsforståelse, kropsforståelse og sproglige finesser. Kapitlerne bevæger sig fra juristens udfordringer over teoretiske overvejelser til konkrete greb og værktøjer. Læseren udfordres løbende gennem praktiske øvelser. Bogen henvender sig til alle jurister der benytter deres juridiske viden mundtligt og offentligt. Det være sig procedøren, foredragsholderen, ordstyreren, forhandleren, lederen etc. Både den erfarne advokat og den nyudklækkede jurist kan få glæde af bogens refleksioner og praktiske råd. Bogen er fornyende i sin form og formidling, hvor faglig dybde operationaliseres og serveres med lethed. Begge forfattere har vundet priser for deres undervisning. De underviser og coacher på universiteter i ind- og udland såvel som i det private erhvervsliv og i advokatbranchen.IndholdsoversigtKapitel 1. Bogens ide og hvordan den læses Kapitel 2. Det ciceronianske ideal: Jurist om dagen retoriker om nattenKapitel 3. Kend dig selv: Et grundvilkår for gennemslagskraft Kapitel 4. Tal så det vækker tillid, kan mærkes og forstås ethos, pathos og logosKapitel 5. Kommuniker på det mundtlige rums præmisser Kapitel 6. Repræsentationssystemer tal til alle sanser Kapitel 7. Test dit repræsentationssystem Kapitel 8. Tag rummet måder man kan øve sig Kapitel 9. Tænk som publikum tænker Kapitel 10. Skab dig! strategisk selvfremstilling Kapitel 11. Kunsten at være imødekommende et overset virkemiddel i juraen?Kapitel 12. Styr dit publikum juristen som dirigent, ordstyrer og mødelederKapitel 13. Skift vinkel, ikke standpunkt Kapitel 14. Kunsten ikke at svare og at svare uden at svare Kapitel 15. Krop, kontrol, karisma Kapitel 16. Udvid din komfortzone Kapitel 17. Juridiske sound bites: Gør centrale holdninger til slagkraftige formuleringerKapitel 18. Brug sproget artistisk Kapitel 19. Metakommunikation det mundtlige rums vejskilteKapitel 20. Spontanitet kræver forberedelse ¨Kapitel 21. Kunsten at samle sin energi Kapitel 22. Nuet som centrum situationslære og mindfulness Kapitel 23. Disposition på minuttet Kapitel 24. Manuskriptteknik skriv til øret Litteratur Stikord
Retten i sproget giver en indføring i samspillet mellem ret og sprog. Hvordan påvirker re og sprog hinanden i praksis? Hvad ligger der i talemåder som ”sproget er juristens vigtigste værktøj”? Hvordan kommer sproget til udtryk i forskellige juridiske arenaer? Og hvad er det for forskellige sprogforståelser der ligger bag betegneler som juridisk klarsprog, retsretorik, juridisk kommunikation og ordlydsfortolkning? Bogen er opdelt i fire hovedtemaer, der afspejler bredden i det retslingvistiske felt:Hvad er godt juridisk sprog?Hvordan overbeviser man med sprog?Hvad sker der med retten, når sproget er usynligt for juristerne?Hvad betyder sprog for den juridiske fortolkning? Retten i sproget udmærker sig ved sin tværvidenskabelige tilgang og ved at sammentænke juridisk forskning og praksis. Bidragsyderne er nordiske forskere og praktikere, der på hver sin måde har indblik i froholdet mellem ret og sprog. Bogen er redigeret af forskningsnetværket RELINE´s styregruppe. RELINE (Retslingvistisk Netværk) arbejder for at fremme den nordiske retslingvistik. IndholdsoversigtForordGenerel introduktion: Den »sproglige vending« i retten – af Cecilie Brito Cederstrøm, Jan Engberg & Anne Lise KjærDEL I: HVAD ER GODT JURIDISK SPROG?Kommunikation og forståelighedKapitel 1. Introduktion til DEL I: Hvad er godt juridisk sprog? Kommunikation og forståelighed – af Lin Adrian & Morten RosenmeierKapitel 2. Kancellisprogets fødsel – af Per AndersenKapitel 3. Forandring, læring og »sprogpolitikresistens« i Danmarks Domstole – af Anne KjærgaardKapitel 4. Retssproget, juridisk magtudøvelse og demokrati – af Jørgen Dalberg-LarsenKapitel 5. Alternative løsninger i juridisk språkdrakt – språklige kjennetegn ved rettsmeklingsavtaler i Norge og Danmark – af Solfrid Mykland & Lin AdrianDEL II: HVORDAN OVERBEVISER MAN MED SPROG?Retsretorik og juridisk argumentationKapitel 6. Introduktion til DEL II: Hvordan overbeviser man med sprog? Retsretorik og juridisk argumentation – fra fordomme til videndeling – af Jonas Gabrielsen & Sten Schaumburg-MüllerKapitel 7. Jura og retorik – et mangfoldigt møde – af Jonas GabrielsenKapitel 8. Jødenes stilling i Tyskland 1933-1938 og juridisk argumentasjon – et dykk i doxa – af Hans Petter GraverKapitel 9. Fortellingens overbevisende kraft – af Eivind KolflaathKapitel 10. Improvisation og fokus – glemte færdigheder i retten – af Janus BeyerKapitel 11. Hvorfor er retorik ikke slået igennem inden for dansk juridisk tradition? – af Sten Schaumburg-MüllerDEL III: HVAD SKER DER MED RETTEN NPR SPROGET ER USYNLIGT FOR JURISTERNE? Sproget som rettens blinde vinkelKapitel 12. Introduktion til DEL III: Hvad sker der med retten, når sproget er usynligt for juristerne? Sproget som rettens blinde vinkel – af Anne Lise KjærKapitel 13. Når sprog skaber viden. Skildringen af lovovertræderens person i danske straffesager – af Louise Victoria JohansenKapitel 14. Indenretlig afhøring i straffesager – af Karoline NormannKapitel 15. Tolkes indflydelse på afhøringer i retssager – af Bente JacobsenKapitel 16. Den juridiske identitets sproglige dimension – af Inger Høedt-RasmussenKapitel 17. Juridikstudenters språkliga inskolning – af Ann BlückertDEL IV: HVAD BETYDER SPROGET FOR JURIDISK FORTOLKNING? Betydningsdannelse og regelskabelseKapitel 18. Introduktion til DEL IV: Hvad betyder sproget for juridisk fortolkning? – af Jan Engberg & Anne Lise KjærKapitel 19. Juridisk oversættelse i Europa: en retslingvistisk praksis i spændingsfeltet mellem retlig enhed og flersprogethed – af Anne Lise KjærKapitel 20. Flerspråkighet bortom paralyserande pessimism: utmaningar och möjligheter för EU-domstolen och svenska domstolar – af Mattias DerlénKapitel 21. EU-domstolen och meningsskapandet i den flerspråkiga EU-rätten – af Elina PaunioKapitel 22. Juridisk viden i sproglig form: om sammenhængen mellem vidensrammer og juridisk semantik – af Dietrich BusseForfatterpræsentationer
En ledertale er ledelseskommunikationens Rolls-Royce: Den store model for ledere, der forstår, at det er virksomhedens vigtigste kommunikationskanal.En ledertale er nemlig det ultimative redskab til at inspirere, motivere og skabe klarhed om virksomhedens eller organisationens retning.Bogen sætter spotlyset på den gode ledertale – både som retorisk genre og som et konkret redskab for direktøren, bestyrelsesformanden og andre ledere og kommunikatører.Den illustrerer og diskuterer hvorfor og hvordan, ledertalen med fordel kan betragtes som et led i organisationens strategiske kommunikation.Forfatterne viser, hvorfor det er vigtigt at beskæftige sig med ledertalen, hvad der kendetegner den gode tale og ikke mindst hvilken rolle, den kan spille for både leder og for organisationen.Bogens bidragsydere er Jonas Gabrielsen, Mette Møller, Ulrik Bülow, Lene Skole, Johan Roos, Kell Jarner Rasmussen, Nadja Pass, Nico Mouton og Jesper Klit.Bogen rummer både teoretiske og praktiske bidrag, og den er den første af sin slags i Danmark – skrevet af danske ledere, retorikere, kommunikationsrådgivere og forskere.
Retorik er en gammel disciplin med rødder i antikken, men det er også et moderne kommunikationsfag, der undersøger, hvordan tekster i bred forstand fungerer i konkrete situationer. Retorikkens aktualitet er en ny grundbog, skrevet af yngre, nordiske retorikforskere. Bogen giver en oversigt over moderne retorisk teori og metode og bringer eksempler på genre- og publikumsanalyse, samtale- og argumentationsanalyse, komparativ retorik, billedretorik og politisk retorik. Hvert kapitel rummer både en præsentation af forskningsfeltet og en udfoldet analyse af konkrete eksempler, hentet fra centrale retoriske områder som fx politiske taler og diskussioner, kulturdebatten, tv-interview, prædikener og juridiske krydsforhør. Målet er at vise bredden og mulighederne i brugen af retorisk kritik som praktisk og analytisk disciplin. Retorikkens aktualitet er siden udgivelsen af første udgave blevet en klassiker på sit område. Bogen er skrevet som grundbog til de retoriske studier, men har også fundet anvendelse inden for en lang række studier og i undervisningssammenhænge, hvor retorikken og dens metoder indgår. Denne nye udgave er gennemrevideret og opdateret med den nyeste viden på området. Marie Lund Klujeff er ph.d. og lektor i retorik på Aarhus Universitet. Hanne Roer er ph.d. og lektor i retorik på Københavns Universitet.
En ledertale er det ultimative redskab til at inspirere, motivere og skabe klarhed om virksomhedens eller organisationens retning – og det bedste kommunikationsredskab, du har!»Ledertalen kan betragtes som ledelseskommunikationens Rolls-Royce: Den store model for ledere, der forstår, at det er virksomhedens vigtigste kommunikationskanal«.Det udtaler Jesper Klit, tidl. direktør for bl.a. Nordisk Film, i dag kommunikationsrådgiver og ikke mindst bidragyder til denne bog.Bogen sætter spotlyset på den gode ledertale – både som retorisk genre og som et konkret redskab for direktøren, bestyrelsesformanden og andre ledere og kommunikatører.Bogen illustrerer og diskuterer hvorfor og hvordan, ledertalen med fordel kan betragtes som et led i organisationens strategiske kommunikation.»Vi ønsker at vise, hvorfor det er vigtigt at beskæftige sig med ledertalen, hvad der kendetegner den gode tale og ikke mindst hvilken rolle, den kan spille for både leder og for organisationen«, udtaler Jonas Gabrielsen, ph.d. og lektor i retorik på RUC.Han har sammen med retoriker Mette Møller redigeret bogen, der desuden har bidrag af Ulrik Bülow, Lene Skole, Johan Roos, Kell Jarner Rasmussen, Nadja Pass, Nico Mouton og som nævnt Jesper Klit.Bogen rummer både teoretiske og praktiske bidrag, og den er den første af sin slags i Danmark – skrevet af danske ledere, retorikere, kommunikationsrådgivere og forskere.
The Power of Speech is an introduction to oratory - the art of delivering a convincing speech. The book introduces the central elements of the art of public speaking, such as the importance of analysing the speech situation, the strategic use of argument, the effect of examples, how to structure a speech, the efficient use of language, and appropriate selfpresentation and performance.The book draws its theoretical concepts from the 2,500 year old art of rhetoric, while adapting its practical examples and instructions to a contemporary context. Its purpose is to present a consistent movement from theory to practice by which the authors' insights into the art of speech are continuously converted into instructions for practical use.Engelsk udgave af denne retoriske nyklassiker. Bogen er en grundbog i mundtlig retorik – kunsten at holde en overbevisende tale. Der introduceres til talekunstens centrale greb, såsom vigtigheden af at analysere sin talesituation, strategisk brug af argumentation, virkningen af eksempler, hensigtsmæssig opbygning af en tale, effektiv sprogbrug, samt hensigtsmæssig selvfremstilling og fremførelse.Bogen henter sin teoretiske forståelsesramme fra den 2500 år gamle lære om retorik, mens de praktiske eksempler og anvisninger er tilpasset en nutidig brugskontekst. Formålet er en kontinuerlig bevægelse fra teori til praksis, så bogens indsigt i talekunstens væsen hele tiden omsættes til konkrete anvisninger.Bogen henvender sig til alle, som ønsker at kunne tale overbevisende. Det gælder indføringen i mundtlig retorik på videregående uddannelser, seminarier og professionsstudierne samt retorikkurser i det private erhvervsliv.The Power of Speech er oversat fra dansk af Clem Luxford.
Der er kontrollerede tal for læsere, seere og lyttere, der er årsregnskaber. Men en dækkende opgørelse over indholdet i medierne er ikke lavet siden 1999. Også dengang var det under anførsel af Anker Brink Lund. Internet og gratisaviser har siden da skabt nye vilkår for den journalistiske fødekæde, så hvordan ser det ud i dag? Hvordan bliver nyheder til, og hvem låner fra hvem med og uden citat?
Hvordan får politikere os til at se det positive i de sager, de forsvarer? Og hvordan undviger de effektivt kritik? Hvordan formår dygtige sælgere altid at finde et aspekt ved produktet, der giver os lyst til at købe? Og hvordan præsenterer mennesker sig selv som interessante? Retorikkens hemmelige steder sætter læseren i stand til systematisk at afkode de argumenter, der omgiver os som borgere, forbrugere og medmennesker.Gennem en revitalisering af det antikke retoriske argumentationsbegreb topik viser forfatterne, hvordan den mangfoldighed af argumenter, der møder os, bliver hentet de samme få ’steder’. Forfatterne har kortlagt de meste udbredte steder, som henholdsvis politikere, producenter og personer henter deres argumenter og samlet dem i tre kataloger. Katalogerne gør det muligt at genkende og gennemskue argumenter, der skal få os til at stemme, købe og 'like'. Bogen afslører også, hvordan trængte kommunikatører i det skjulte forsøger at flytte kommunikationen fra et sted til et andet, når de udsættes for kritik.Bogen henvender sig til studerende og alle andre, der ønsker at styrke deres kritiske retoriske sans.Bogen er skrevet af Christina Pontoppidan, Ph.D.-studerende ved Center for journalistik, Syddansk Universitet, Jonas Gabrielsen, Ph.D., lektor i retorik, Roskilde Universitet og Heidi Jønch-Clausen, Ph.D., leadership- and communication-coach, EY”Her er tale om noget så sjældent som en bog fyldt af originale og velformidlede pointer. Selvom topikken er et centralt retorisk værktøj, er den, som forfatterne pointerer, dels blevet glemt og dels trænger den til en opdatering, hvis den skal genopdages i/for nutiden. Bogen her viser både de antikke tankers fortsatte relevans og oversætter dem til den nutidige danske kontekst.””Det stiller store krav at formidle original forskning, men det lykkes på forbilledlig vis i denne bog – læseren kan bruge indsigterne direkte i sit eget liv. Med sin stil og sin formidlingsform viser bogen, at man godt kan formidle forskning uden at forfladige.”Sine Just, professor i strategisk kommunikation, Roskilde Universitet
Få retoriske begreber peger i så forskellige retninger som topikken, og få retoriske lærebygninger bliver i praksis udnyttet på så forskellig vis som topikken. Mens topik for eksempel i én sammenhæng fremstilles som en lære beregnet til at udfinde stof, fremstilles den i en anden sammenhæng som en argumentationslære. Og mens topikken visse steder fremstilles som en kreativ og dynamisk disciplin, der kan hjælpe retoren til at opdage nye vinkler og pointer i en sag, fremstilles den andre steder som en konserverende og statisk disciplin, der hjælper retoren til at genbruge andre retorers vinkler og pointer.I Jonas Gabrielsens ekskursioner viser topikken sig at være et frugtbart afsæt for en indkredsning af en central retorisk dimension, den skabende dimension, og den heri indlejrede grundtanke, at enhver sag kan fremstilles på et utal af måder – en tanke, der har afgørende konsekvenser for det persuasive håndværk.Jonas Gabrielsen er cand. mag. i idéhistorie, retorik & filosofi, og Ph.d. fra Copenhagen Business School hvor han forsker og underviser.Topik. Ekskursioner i den retoriske toposlære er en bearbejdet udgave af hans afhandling.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.