Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Det kan virke helt magisk, når du undervejs i en undersøgelsesproces ser nye mønstre i dine informanters udsagn, forstår dit indsamlede empiriske materiale på nye måder eller erkender ting, som du ikke gjorde før. Magien opstår, når du på grundig, ordentlig og systematisk vis engagerer dig i og med din empiri. Det magiske øjeblik – kvalitativ analyse skridt for skridt er en grundig introduktion til seks forskellige måder at gå til kvalitativ analyse på. Bogen introducerer til og guider dig skridt for skridt igennem to induktive, to deduktive og to abduktive analysestrategier. Den er krydret med eksempler og øvelser, så du får analysestrategierne helt ind under huden.Det magiske øjeblik – kvalitativ analyse skridt for skridt er velegnet til studerende på professionshøjskoler og universiteter, der ønsker en guide til, hvordan man tilgår kvalitativ analyse. Bogen er skrevet af to garvede undervisere og vejledere, der har savnet en god, gedigen indføring i de mest elementære analyseredskaber. Med Det magiske øjeblik – kvalitativ analyse skridt for skridt i hånden får dine kvalitative analyser mere systematik, saft og kraft. Ulrik Brandi er lektor i organisatorisk læring og forskningsprogramleder på Aarhus Universitet, og Jonas Sprogøe er indehaver af konsulentfirmaet Bedre Praksis og ph.d. i organisatoriske læreprocesser fra Aarhus Universitet.
KORT & GODT OM KOMPETENCEUDVIKLING giver et overskueligt overblik til alle, der søger svar på komplekse spørgsmål om kompetenceudvikling i professionelle og arbejdsmæssige sammenhænge.Bogen bygger bro mellem teori og praksis, svarer på komplekse spørgsmål og sætter fokus på, hvad man konkret skal være opmærksom på. Bogen præsenterer også en model, som kan bruges, når man skal starte og facilitere dialog og refleksion i en medarbejder- eller ledergruppe i arbejdet med kompetenceudvikling.KORT & GODT OM KOMPETENCEUDVIKLING henvender sig til alle, som interesserer sig for kompetenceudvikling. Den er særligt til ledere, konsulenter, psykologer og undervisere, som har med voksnes læring og kompetenceudvikling at gøre.
April-nummeret af Ledelse i Morgen, har fokus på FGU-uddannelserne og tilbyder redskaber til, hvordan man kan arbejde med de opgaver og udfordringer, der ligger i uddannelsesformen. Du kan bl.a. læse en ærlig beskrivelse af de erfaringer, direktøren for FGU Midt-Vest har gjort sig i løbet af de første år på posten, hvordan man holder fokus på kerneopgaven – elevernes læring og trivsel – og arbejder konkret ud fra denne, og om hvordan man som leder kan håndtere og navigere i de mange paradokser, der karakteriserer uddannelsen.
Dette nummer af tidsskriftet 'Ledelse i Morgen' indeholder følgende artikler: Spiller I hinanden bedre i ledelsesteamet?Af Signe Bonnén og Janne SkakonDenne artikel sætter fokus på, hvordan man kan styrke og opbygge tillidsfulde og åbne relationer i ledelsesteamet. De gode relationer sættes under pres i en travl hverdag, og lederen må derfor være en relationsskabende rollemodel. I denne artikel får du inspiration til, hvordan man ved at styrke tillidsfulde og åbne relationer i ledelsesteamet kan skabe en bedre hverdag for teamet selv, medarbejdere og børnene.Ledelse og professionelle fællesskaber i FGUAf Micki Sonne Kaa Sunesen, Jonas Sprogøe, Suna Christensen og Laila Colding LagermannDenne artikel handler om bedre møder, og hvordan facilitering kan erstatte styring på dine møder. Artiklen giver konkrete tips til, hvordan man får det bedste ud af de møder, man har ansvaret for, herunder bl.a. vigtigheden af forberedelse, opmærksomhed på selve mødeformen og vigtigheden af at få alle deltagere i mødet til at tale sammen.Skal vi danse det næste personalemøde som en ballet?Af Lise Bech AndersenDenne artikel beskriver Kærbyskolens arbejde med at blive profilskole i æstetiske læreprocesser og de strategiske tanker, skolens ledelse har gjort sig i forhold til at lede en æstetisk profilskole i arbejdet med æstetisk dannelse, og hvad det har betydet for ledelsesopgaven. Et vigtigt mål har været, at æstetikken skal danne ramme om inkluderende fællesskaber, hvor alle elever oplever at blive set, hørt og forstået.Samarbejde om inklusion: Et spørgsmål om skolekultur og ledelse af flerfagligt samarbejdeAf Mette Molbæk, Janne HedegaardHansen, Charlotte Riis Jensen og Maria Christina Secher SchmidtDenne artikel handler om vigtigheden af at kvalificere den undersøgende skolekultur og det flerfaglige samarbejde for at styrke og fremme den inkluderende skole. Forfatterne argumenterer for, at der er behov for en ny samarbejdsforståelse og -praksis med plads til forskellige fagligheder og perspektiver.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.