Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Danskundervisning 1.-6. giver et overblik over danskfaget og et indblik i undervisning i fagets forskellige dele:Bogens første kapitler handler om at undersøge og fremstille tekster i forskellige kontekster: litteratur og film, brugstekster, digitale tekster, nordiske tekster og mundtlig fremstilling.Bogens anden del handler om faglige forudsætninger for at læse, forstå og fremstille tekster. Her er der kapitler om læsning, faglig læsning og skrivning, grammatik og ordforråd.Bogens afsluttes med et kapitel om, hvordan de forskellige områder kan indtænkes i et eksempel på en årsplan for undervisning i dansk.Den kommende lærer får et solidt grundlag for at undervise i danskfaget med både fordybelse i delene og overblik over helheden.Danskundervisning 1.-6. henvender sig til studerende ved læreruddannelsen, der læser undervisningsfaget dansk 1.-6.
Hvordan underviser man alsidigt, varieret og med den nyeste forskning i ryggen? Det spørgsmål besvarer Gyldendals metodehåndbog med 28 artikler om forskellige pædagogiske metoder. Her er anvisninger på: hvordan man rammesætter undervisningen hvilke læringsfremmende aktiviteter eleverne kan lave hvordan man opdeler eleverne og organiserer undervisningen hvordan man udøver pædagogisk ledelse. De enkelte artikler udreder metoderne, deres teoretiske ophav og deres praktiske gennemførsel.Cooperative Learning, Learning Styles, Multiple Intelligenser, LP-modellen, metoder der trækker på forskellige kompetencer og meget mere er samlet i denne ene bog. Bogen henvender sig særligt til lærerstuderende.
Den lærerfaglige analyse af en tekst danner baggrund for lærerens planlægning og dermed valg af aktiviteter i et undervisningsforløb. Den er samtidig en del af lærerens beredskab til at gå i dialog med eleverne i undervisningssituationen ud fra deres reaktioner på teksten undervejs.Denne bog til lærerstuderende byder på lærerfaglige analyser af ni forskellige teksttyper. En erindring skrevet for børn En billedroman med et særligt samspil mellem modaliteter En novelle fra slutningen af 1800-tallet Et nutidigt digt om en historisk person En podcastdokumentar om et centralt tema En film med særlig brug af animation og lyd En hjemmeside med camouflerede hensigter En række korte nyhedsartikler fra Børneavisen Et uddrag af et læremiddel til 3. klasseI hvert kapitel er der en grundig analyse af teksten, en vurdering af dens tilgængelighed for elever og en skitse til et undervisningsforløb med teksten i centrum: Nogle forløb er til de yngste klasser, nogle til de mellemste og nogle til de ældste.Lærerstuderende kan bruge disse kapitler som inspiration, når de selv skal lave lærerfaglige analyser som en del af danskundervisningen eller en prøve i uddannelsen. Eller når de forbereder og varetager undervisning i praktikken og senere i egen praksis som uddannede lærere.
Danskundervisning 4.-9. giver et overblik over danskfaget og et indblik i undervisning i fagets forskellige dele:Bogens første kapitler handler om at undersøge og fremstille tekster i forskellige kontekster: litteratur og film, brugstekster, digitale tekster, nordiske tekster og mundtlig fremstilling.Bogens anden del handler om faglige forudsætninger for at læse, forstå og fremstille tekster. Her er der kapitler om læsning, faglig læsning og skrivning, grammatik og ordforråd.Bogens afsluttes med et kapitel om, hvordan de forskellige områder kan indtænkes i et eksempel på en årsplan for undervisning i dansk.Den kommende lærer får et solidt grundlag for at undervise i danskfaget med både fordybelse i delene og overblik over helheden.Danskundervisning 4.-9. henvender sig til studerende ved læreruddannelsen, der læser undervisningsfaget dansk 4.-9.
Lærervejledningen er en del af DanskSkud-systemet til mellemtrinnet.I lærervejledningen kan du læse om tekstvalg, temaer, litteraturdidaktiske vinkler, differentiering, evaluering og systemets samlede fokus på dansk som både identitetsfag, kommunikationsfag, kreativitetsfag og basisfag.Her findes også en udfoldet kapitel-for-kapitel-vejledning til grundbogen samt en indføring i og vejledning til de supplerende materialer. Du finder også en præsentation af grundbogens ord og begreber, et overblik over lektionsforbrug samt modellæsninger af nogle af de litterære tekster. Alt sammen noget, der letter forberedelsen i hverdagen.DanskSkud:- viser vejen til hele danskfaget på mellemtrinnet.- lægger op til, at litteraturen opleves, undersøges og bruges.- giver eleverne erfaringer med sproget, en bred vifte af teksttyper og relevante kommunikationssituationer.- udvikler elevernes evner til at læse, fremlægge, samtale og samarbejde.- skaber undren og nærer elevernes nysgerrighed.- lader eleverne øve sig i at tænke sig om, diskutere og tage kritisk stilling.I grundbogen til 6. klasse tages der udgangspunkt i virkelighedsnære temaer: Rejsen til et andet sted Billeder alle vegne Os i verden Midt i en medietidLæs mere om systemetSe andre bøger i systemetSe flere materialer til danskundervisning
En arbejdsbog til danskundervisning i 6. klasse. Arbejdsbogen er en del af DanskSkud-systemet til mellemtrinnet. Systemet har fokus på varieret, dialogisk og virkelighedsnær undervisning, som ruster eleverne til at tænke kritisk. Arbejdsbogen til 6. klasse tager udgangspunkt i virkelighedsnære temaer: Rejsen til et andet sted Billeder alle vegne Os i verden Midt i en medietid Læs mere om systemetSe andre bøger i systemetSe flere materialer til danskundervisning
En grundbog til danskundervisning i 6. klasse. Grundbogen er en del af DanskSkud-systemet til mellemtrinnet. Systemet har fokus på varieret, dialogisk og virkelighedsnær undervisning, som ruster eleverne til at tænke kritisk. Grundbogen til 6. klasse tager udgangspunkt i virkelighedsnære temaer: Rejsen til et andet sted Billeder alle vegne Os i verden Midt i en medietid Læs mere om systemet Se andre bøger i systemet Se flere materialer til danskundervisning
Lærervejledningen til DanskSkud i 5. klasse er en del af DanskSkud-systemet til mellemtrinnet. Systemet har fokus på varieret, dialogisk og virkelighedsnær undervisning, som ruster eleverne til at tænke kritisk. Lærervejledningen til DanskSkud i 5. klasse tager udgangspunkt i virkelighedsnære temaer: Viklet ind i familien Billeder alle vegne Kloden kæmper Midt i en medietid Læs mere om systemetSe andre bøger i systemetSe flere materialer til danskundervisning
En grundbog til danskundervisningen i 5. klasse. Grundbogen er en del af DanskSkud-systemet til mellemtrinnet. Systemet har fokus på varieret, dialogisk og virkelighedsnær undervisning og DanskSkud ruster eleverne til at tænke kritisk. Grundbogen til 5. klasse tager udgangspunkt i følgende virkelighedsnære temaer: Viklet ind i familien Billeder alle vegne Kloden kæmper Midt i en medietid Læs mere om systemetSe andre bøger i systemetSe flere materialer til dansk undervisning
En arbejdsbog til danskundervisning i 5. klasse. Arbejdsbogen er en del af DanskSkud-systemet til mellemtrinnet. Systemet har fokus på varieret, dialogisk og virkelighedsnær undervisning, som ruster eleverne til at tænke kritisk. Arbejdsbogen til 5. klasse tager udgangspunkt i virkelighedsnære temaer: Viklet ind i familien Billeder alle vegne Kloden kæmper Midt i en medietid Læs mere om systemetSe andre bøger i systemetSe flere materialer til danskundervisning
Med 66 opslag om klassiske og moderne danskdidaktiske begreber får dansklæreren her en værktøjskasse med redskaber til at kvalificere sin praksis.Hvert opslag præsenterer begrebets teoretiske baggrund, dets betydning i en praksis og dets bidrag til professionel analyse, forberedelse og evaluering af undervisning. Bogens erfarne undervisere, forfattere og forskere skriver og henvender sig til alle, der ønsker at udvikle sig som dansklærer på et teoretisk og reflekteret grundlag. Bogen er derfor særlig egnet til undervisningen ved læreruddannelsen og til efter- og videreuddannelse.
Det er ikke let for Katrine at være storesøster. Altid skal hun tage hensyn til Marie, som er syg og får al opmærksomheden. Katrine føler ikke, at mor og far elsker hende lige så højt som Marie. Men kan det virkelig passe? En nat får Katrine besøg af en, som måske kan give hende svar på de spørgsmål, der plager hende. Og det er ikke det eneste, Døden kan hjælpe med. Men måske er der noget, som er endnu værre end at have en syg lillesøster … En gribende og ærlig historie om at kæmpe for sin plads i familien og om at leve videre efter tragedien.
Pegasus 3. Arbejdsbog A og B er elevens arbejdsbøger til Pegasus 3. Læsebog. Arbejdsbøgerne fungerer som materialets logbog, hvor alle trådene samles. Eleverne føres ind i de enklete kapitlers historiske og temamæssige univers, der er arbejdsspørgsmål og opgaver til alle tekster og på bøgernes store Genretræ, kan eleverne løbende indsætte de tekster, der læses.
Pegasus 4. Arbejdsbog B er elevens arbejdsbog til de sidste fire kapitler i læsebogen til 4. klasse, der handler om Liv og død, Mod fjerne mål, Indianere og Renæssancen. Arbejdsbogen indeholder en række opgaver, der binder læsningen sammen og sikrer progression i danskundervisningens litterære fagområder.
Pegasus 4. Arbejdsbog A er elevens arbejdsbog til de fire første kapitler i læsebogen om Engle, I arabernes verden, Vikinger og stærke kræfter og Ridderliv. Bogen indeholder opgaver, der binder læsningen af teksterne sammen og sikrer en progression i forhold til de faglige litterære områder, eleverne skal undervises i på mellemtrinnet.
Pegasus 5. Arbejdsbog A indeholder oplæg og opgaver til de fire første kapitler af læsebogen. Arbejdsbogen er elevens lærings- og logbog, som binder læsebogens tekster sammen. Sigtet er, at arbejde systematisk med litterære begreber og genrekendskab, samtidig med at der er plads til elevernes egne refleksioner.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.