Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Den queerfeministiske kunsthistoriker Julia Bryan-Wilsons essay At pynte på Madalenas tråde taler ind i samtidskunstens store engagement i tekstile praksisser. Med udgangspunkt i den brasilianske broderi- og multikunstner Madalena Santos Reinbolt spørger essayet kritisk til tekstilkunstnens nylige inklusion i kunstens hvide kube, hvorved dens relation til vigtige globale traditioner, omsorgspraksisser og kollektivt arbejde kan gå tabt.
A daring reassessment of Louise Nevelson, an icon of twentieth-century art whose innovative procedures relate to gendered, classed, and racialized forms of making
‘Flags of Freedom’ er på én gang et katalog og et bogværk. Det er vokset ud af Mette Winckelmanns (f.1971) soloprojekt med samme navn, der blev vist på Le Bicolore og derefter på Munkeruphus. Udstillingerne og Winckelmanns kunstneriske praksis belyses gennem en samtale mellem kunstneren og kurator Jérôme Sans og ledsages af essays af kunsthistoriker og queerteoretiker Julia Bryan-Wilson samt kurator Milena Høgsberg.At være i en proces og forholde sig kritisk til både sin egen kontekst og perspektiv er en af grundpillerne i ‘Flags of Freedom’. Bogen afspejler Winckelmanns praksis og viser hvordan Mette Winckelmann med sin kunst skubber til formgivningsprincipper, konventioner og teknikker inden for materialebrug, som et billede på den virkelighed og realitet, man som krop og identitet forhandler med sin omverden. I det kunstneriske råderum nyfortolkes emner som frihed og diversitet, der både forholder sig til og sprænger genrer og kategorier.Mette Winckelmann (f. 1971) er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 2003 og har bl.a. udstillet på Moderna Museet i Malmø, Sorø Kunstmuseum, Aros og Nosbaum & Reading Art Contemporain i Luxembourg, samt lavet udsmykninger i det offentlige rum til bl.a. Viborg Kunsthal. Winckelmann er desuden repræsenteret på Statens Museum for Kunst i København og repræsenteret i ‘Vitamin P, New Perspectives in Painting’ (Phaidon, okt. 2016). Hun var i 2013 blandt de nominerede til den prestigefyldte Carnegie Art Award og modtog i 2019 Statens Kunstfonds 3-årige arbejdslegat.
The first comprehensive publication to capture Hayes's unique blend of performance and social engagement which has been at the forefront of questions of feminist history, queer time, and protest culture for over a decade
A unique and engaging exploration of how the camera lens has shaped public perceptions of the atomic age and its legacy of anxiety. The images featured are extremely vivid and were taken by famed photographers including Weegee, Barbara Kruger, Sandy Skoglun and Garry Winogrand from some of the greatest nuclear events to ever happen.
During the late 1960s and early 1970s, in response to the political turbulence generated by the Vietnam War, an important group of American artists and critics sought to expand the definition of creative labor by identifying themselves as 'art workers'. This book examines this movement.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.