Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
I samarbejde med Ny Carlsbergfondet lancerer Informations Forlag serien Bibliotek for ny kunstteori - en række oversættelser af international kunst- og kulturteori.Grænserne mellem kunstarterne er blevet lige så porøse som grænserne mellem kunst og ikke-kunst. Det stiller kunstteorien over for en enorm udfordring. For hvad definerer kunsten, når den ikke længere bestemmes af de gamle genrer? Hvordan kan man stadig foretage en fornuftig sammenligning mellem værker og bedømme deres kvalitet? Og hvad betyder alt dette for kunsthistorien? Hvad følger af destabiliseringen af grænsen mellem kunst og virkelighed?Og kan man tale om en kunstens politik? Disse og mange flere spørgsmål udfolder og besvarer Juliane Rebentisch i denne indføring i samtidskunstens teorier.Juliane Rebentisch (f. 1970) er professor i filosofi og æstetik og forfatter til flere bøger, hvoraf Samtidskunstens teori er den første i dansk oversættelse. I 2017 modtog hun Lessing-prisen som den første kvinde, siden den blev givet til Hannah Arendt i 1959.ANMELDELSER:”Enhver, der ønsker at deltage i diskussionen om nutidens kunst, skal tage Juliane Rebentischs holdninger til efterretning” - Neue Zürcher ZeitungRebentischs tilgang (...) [er] karakteriseret ved en tilbagevendende kritisk stemme, der veltalende fremfører (kniv)skarpe teser og gør bogen læsværdig” - Zeitschrift Für Kunstgeschichte"Det er altså en kæmpe bedrift" - Information
In recent years, debates surrounding the concept of art have focused in particular on installation art, as its diverse manifestations have proven to be incompatible with the modern idea of aesthetic autonomy. Defenders of aesthetic modernism repudiated installation-based work as no longer autonomous art, whereas advocates of aesthetic postmodernism abandoned the concept of aesthetic autonomy altogether. Juliane Rebentisch asserts that installation art does not, as is often assumed, dispute aesthetic autonomy per se, and rather should be understood as calling for a fundamental revision of this very concept. Aesthetics of Installation Art thus proposes a new understanding of art as well as of its ethical and political dimension.
Grænserne mellem kunstarterne er blevet lige så porøse som grænserne mellem kunst og ikke-kunst. Det stiller kunstteorien over for en enorm udfordring. For hvad definerer kunsten, når den ikke længere bestemmes af de gamle genrer? Hvordan kan man stadig foretage en fornuftig sammenligning mellem værker og bedømme deres kvalitet? Og hvad betyder alt dette for kunsthistorien? Hvad følger af destabiliseringen af grænsen mellem kunst og virkelighed? Og kan man tale om en kunstens politik? Disse og mange flere spørgsmål udfolder og besvarer Juliane Rebentisch i denne indføring i samtidskunstens teorierBibliotek for ny kunstteori er en række oversættelser af international kunst- og kulturteori. Projektet er et samarbejde mellem Ny Carlsbergfondet og Informations Forlag.
"With a rigorous approach and self-imposed limitations to both scale and composition, Tomma Abts (b. 1967) has reinvigorated painterly abstraction and its relevance within contemporary art. Using a fixed canvas size and a vertical format, Abts deploys basic formal elements such as arcs, circles, planes, and stripes to create powerful works that are at once subtle and eccentric. This extraordinary book, designed in collaboration with the artist herself, is a substantial and deeply insightful treatment of her career to date and features sixty works made over the past decade. Essays not only contextualize Abts's work within an art-historical framework of methods, process, and style, but also examine her paintings' philosophical and psychological dimensions and their embodiment of a creative process that transcends the specifics of any particular work. The beautifully designed and illustrated exhibition catalogue examines both the art-historical framework of Tomma Abts's painting as well as its deep philosophical and psychological dimensions. James Rondeau is president and Eloise W. Martin Director of the Art Institute of Chicago. Lizzie Carey-Thomas is head of programs at the Serpentine Galleries in London. Kate Nesin is an independent art historian. Juliane Rebentisch is a professor of philosophy and aesthetics at the Offenbach University of Art and Design in Berlin"--
The concept of democratic freedom refers to more than the kind of freedom embodied by political institutions and procedures. Democratic freedom can only be properly understood if it is grasped as the expression of a culture of freedom that encompasses an entire form of life.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.