Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Through a detailed study of the circulation of European silent film in Australasia in the early twentieth century, this book challenges the historical myopia that treats Hollywood films as having always dominated global film culture.Before World War I, European silent feature films were ubiquitous in Australia and New Zealand, teaching Antipodean audiences about Continental cultures and familiarizing them with glamorous European stars, from Asta Nielsen to Emil Jannings. After the rise of Hollywood and then the shift to sound film, this history-and its implications for cross-cultural exchange-was lost. Julie K. Allen recovers that history, with its flamboyant participants, transnational currents, innovative genres, and geopolitical complications, bringing it all vividly to life.Making ground-breaking use of digitized Australian and New Zealand newspapers, the author reconstructs the distribution and exhibition of European silent films in the Antipodes, along the way incorporating compelling biographical sketches of the ambitious pioneers of the Australasian cinema industry. She reveals the complexity and competitiveness of the early cinema market, in a region with high consumer demand and low domestic production, and frames the dramatic shift to almost exclusively American cinema programming during World War I, contextualizing the rise of the art film in the 1920s in competition with mainstream Hollywood productions.
Icons of Danish Modernity tager afsæt i den danske litteraturkritiker Georg Brandes (1842-1927) og stumfilmskuespillerinden Asta Nielsens (1881-1972) mangeårige venskab. Med udgangspunkt i det undersøger forfatteren kultur og national identitet i Danmark i starten af det 20. århundrede. Både i kulturen og det politiske liv bar Danmark på dette tidspunkt præg af det stærkt ambivalente forhold til Tyskland. Brandes og Nielsen boede og arbejdede begge i Tyskland i lange perioder og blev af den danske offentlighed opfattet som farlige kosmopolitter, selv da de fungerede som internationale kulturambassadører for det selvsamme samfund, der i deres samtid nægtede at anerkende dem. Allen hævder, at de var foregangsmænd for den socialt liberale og kulturelt moderne 'danskhed', som resten af Danmark kun gradvist (og senere) begyndte at tage til sig. Denne forfriskende bog vækker sine hovedpersoner til live, samtidig med at den leverer en original, tankevækkende analyse af, hvordan modernisme og national identitet opstod og udviklede sig i Danmark. Icons of Danish Modernity er en bog om den turbulens, der opstår, når kendte mennesker udfordrer national symbolik, og hvordan dette udspillede sig i starten af det tyvende århundrede. Julie K. Allen er lektor i skandinaviske studier ved University of Wisconsin, Madison.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.