Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Denne bog handler om ressourceorientering som udgangspunkt for pædagogisk praksis. I bogen møder læseren en række metoder og konkrete tilgange, der på forskellig vis tager udgangspunkt i et ressourcesyn som princip og afsæt for praksis. Ud fra forskellige teoretiske tilgange giver bogen en række bud på, hvordan man som pædagog kan arbejde med ressourcer i daginstitutioner.Ressourceorientering handler om, at man under udvikling og gennemførelse af pædagogiske tiltag aktivt leder efter, bygger på og forsøger at udvikle individuelle styrker og styrker i individets omgivelser.Bogen samler og formidler viden og erfaringer fra udvalgte teoriretninger og tilgange på området, og gør denne viden tilgængelig i en overskuelig form.Det er formålet med bogen, at den skal bidrage til praksisudvikling og til konkret problemløsning i hverdagen. Bogen henvender sig til pædagoger, pædagogstuderende, daginstitutionsledere, studerende i efter- og videreuddannelsesforløb og andre, der interesserer sig for pædagogik og konkret pædagogisk praksis.Forfattere: Trine Ankerstjerne, Anne Vibeke Fleischer, Christian Horst, Carina Brøndum Leed, Alex Madsen, Lene Metner, Margit Mikkelsen, Anne Maj Nielsen, Kaj Struve, Jytte Birk Sørensen, Üzeyir Tireli og Tom Ritchie,.
Det er uhyre vigtigt, at børns funktionsnedsættelse bliver opdaget, og at børnene kommer i behandling så tidligt som muligt. Viden om forskellige hjerneskader er derfor central for pædagoger og specialpædagoger. Bogen har fokus på læreprocessen og den praktiske brugbare viden, der kan tages i anvendelse af de professionelle, som arbejder med neuropædagogik.Bogen beskriver neuropædagogikkens primære opgave: at skabe mulighed for at styrke og understøtte menneskets evne til at blive livsduelig. Der er håb forude. Den nuværende viden om hjernens evne til at være plastisk giver fornyet optimisme i neuropædagogikken. Hjernen kan ved pædagogisk påvirkning og kognitiv bearbejdning udvikle sig, uanset hvilken funktionsnedsættelse mennesket er belastet af.Bogen henvender sig primært til liniefags- og PD-studerende i specialpædagogik, profession og professionshøjskoler, CVU’er, diplom- og masteruddannelser.
Den kunstige intelligens udfordrer mennesker til at gøre det klart: Hvad er det særlige ved mennesket?De menneskelige potentialer, historien, kulturen, samfundet og fagligheden får en kæmpe betydning for forholdet mellem mennesker og samfund. Personliggørelse af viden er central, når vi skal samarbejde med den kunstige intelligens. Det er en forudsætning for, at den kunstige intelligens ikke skaber konformitet. Og derved forhindre mennesker i at være til stede i deres eget liv.Mennesker er uerstattelige. Vi har brug for hinanden i det analoge fællesskab. Bogens formål er at understøtte de professionelles primære opgave: at styrke menneskers evne til at skabe livskraft og udfolde deres menneskelige potentiale.Bogen er for alle faggrupper, der arbejder med mennesker.Livet streames ikke er endvidere relevant for studerende. Bogen er et vigtigt indlæg i den samfundsmæssige debat, og den kan læses af både alment interesserede, forældre og af professionelle.
Aristoteles er grundlæggeren af adskillige videnskaber. Han har skrevet om langt de fleste filosofiske og pædagogiske temaer. Denne bog gentænker den græske filosof Aristoteles’’ filosofiske værker i en nutidig pædagogisk ramme og giver på den baggrund bud på, hvorledes Aristoteles’ tanker fra antikkens Grækenland stadig har relevans i den moderne pædagogik.Kaj Struve bidrager i bogen med stor indsigt i Aristoteles ‘ omfattende arbejde og sætter det ind i en praktisk pædagogisk kontekst. Bogen indeholder 8 kapitler, som gennemgår, diskuterer og fortolker Aristoteles set i en praktisk pædagogisk kontekst med særligt fokus på pædagogikken i grundskolenBogen henvender sig til alle, der interesserer sig for sammenhængen mellem den teoretiske viden, metoder og praksis. Den henvender sig derfor til studerende, lærere, pædagoger og alle, der arbejder professionelt med mennesker.
Bogens primære formål er at argumentere for, at vi må få mennesker og det analoge liv med ind i den digitale verden, hvis vi i fremtiden skal have meningsfulde liv og et sammenhængende samfund. Kløften mellem det analoge og det digitale liv bliver stadig større, og de negative konsekvenser er kun alt for tydelige i vores verden. Bogen tydeliggør, at når noget digitaliseres, forsvinder det analoge – hvis vi ikke passer på.Bogen beskriver, hvorfor mennesker har et dybtfølt behov for aktiviteter, der præsenterer en levende, tredimensionel oplevelse, der involverer vores krop og alle sanser i samspil med andre mennesker, ting og begivenheder. Menneskers liv i den analoge verden er uerstatteligt. Brug det, eller du mister det! Bogen vil være et vigtigt indlæg i den samfundsmæssige debat, og den vil kunne læses af både alment interesserede, forældre og af professionelle.
Bogens primære formål er at argumentere for, at vi må få mennesker og det analoge liv med ind i den digitale verden, hvis vi i fremtiden skal have meningsfulde liv og et sammenhængende samfund. Kløften mellem det analoge og det digitale liv bliver stadig større, og de negative konsekvenser er kun alt for tydelige i vores verden. Bogen tydeliggør, at når noget digitaliseres, forsvinder det analoge – hvis vi ikke passer på. Bogen beskriver, hvorfor mennesker har et dybtfølt behov for aktiviteter, der præsenterer en levende, tredimensionel oplevelse, der involverer vores krop og alle sanser i samspil med andre mennesker, ting og begivenheder. Menneskers liv i den analoge verden er uerstatteligt. Brug det, eller du mister det! Bogen vil være et vigtigt indlæg i den samfundsmæssige debat, og den vil kunne læses af både alment interesserede, forældre og af professionelle. Uddrag af bogen Meningen med det analoge liv er at kunne afprøve mulighederne – udfolde sit menneskelige potentiale. Det er ofte de små ting i den analoge verden, som skaber betydning. Det gode analoge liv bygger på en evne til at virkeliggøre de muligheder, mennesket er bærer af. I den analoge verden oplever vi glæden. Når vi deler glæder og tanker med andre, bliver vi klogere på os selv og på verden. Om forfatteren Kaj Struve (f. 1950) har arbejdet med rådgivning og vejledning af personale og forældre i folkeskolen i 30 år. Forfatter til 17 fagbøger, to ungdomsromaner samt artikler i fagblade og tidsskrifter.
Konkurrencedrengen er en ungdomsroman, som beskriver børn og unges liv i en hurtigt omskiftelig og foranderlig verden, hvor konkurrence og præstation har taget overhånd. Det er ikke en ungdomsroman i traditionel forstand. Det er hovedpersonens refleksioner som voksen, der skaber bogen. Bogens hovedperson er en romanfigur, som træder frem som en levende ”lærebog”, og pointerne bliver skåret ud i pap. Bogen er på én gang en ungdomsroman og lærebog, som kan bruges i undervisningen i udskolingen og ungdomsuddannelserne. Fortællingen kan også bidrage til, at vi får taget de vigtige og nødvendige samtaler med hinanden og med vores børn og unge om det gode liv. Men det er ikke nok.Hvis vi virkelig vil have, at de unge skal ændre adfærd, må forældrene kigge på sig selv. Det er ikke så meget det, forældre siger, men det, de gør, der har den afgørende betydning for de unges liv og udvikling.
Vores følelsesliv er en del af vores biologiske udrustning for overlevelse og livskraften bag alle vores handlinger, som udvikler os. Følelserne gør os til mennesker. Det er ikke uden problemer.Vi lever i en tidsperiode, hvor mange mennesker er hårdt ramt af stress, angst, tristhed og ensomhed.Mistrivsel rammer bredt i ungegruppen, hvilket betyder, at en langt bredere og mere mangfoldig gruppe af unge er i risiko for udsathed. For mange børn og unge i dag hænger folkeskolen og ungdomsuddannelserne sammen med psykiske problemer. Der er opstået et kæmpe behov for at arbejde professionelt med menneskers følelsesliv.Bogen giver en indføring i grundlæggende viden og begreber om følelseslivet.Bogen tydeliggør, at det er muligt at se følelseslivet gennem en række forskellige linser – fx kunst, musik, litteratur, biologi, psykologi, sociologi, medicin og den historiske linse.Bogen gør det forståeligt, at fysisk træning, sociale relationer og lidenskaber – en stærk interesse for noget – er en forudsætning for, at mennesker (hjernen) forsat kan udvikle deres følelsesliv.Brug det, eller du mister det.Bogen beskriver følelsernes betydning og indflydelse i de professioner, hvor arbejdets fokus er på mennesker, hvad enten dette er indenfor det pædagogiske, sundhedsmæssige eller sociale felt. Bogen er en grundbog, der er relevant for professionelle og studerende og for alle faggrupper, der arbejder med menneskers krop og bevægelse, følelsesliv, kognitive funktioner og funktionsnedsættelser.Bogen er en invitation til tværfagligt arbejde.
Vores følelsesliv er en del af vores biologiske udrustning for overlevelse og livskraften bag alle vores handlinger, som udvikler os. Følelserne gør os til mennesker. Det er ikke uden problemer. Vi lever i en tidsperiode, hvor mange mennesker er hårdt ramt af stress, angst, tristhed og ensomhed.Mistrivsel rammer bredt i ungegruppen, hvilket betyder, at en langt bredere og mere mangfoldig gruppe af unge er i risiko for udsathed. For mange børn og unge i dag hænger folkeskolen og ungdomsuddannelserne sammen med psykiske problemer. Der er opstået et kæmpe behov for at arbejde professionelt med menneskers følelsesliv.Bogen giver en indføring i grundlæggende viden og begreber om følelseslivet. Bogen tydeliggør, at det er muligt at se følelseslivet gennem en række forskellige linser – fx kunst, musik, litteratur, biologi, psykologi, sociologi, medicin og den historiske linse.Bogen gør det forståeligt, at fysisk træning, sociale relationer og lidenskaber – en stærk interesse for noget – er en forudsætning for, at mennesker (hjernen) forsat kan udvikle deres følelsesliv.Brug det, eller du mister det.Bogen beskriver følelsernes betydning og indflydelse i de professioner, hvor arbejdets fokus er på mennesker, hvad enten dette er indenfor det pædagogiske, sundhedsmæssige eller sociale felt.Bogen er en grundbog, der er relevant for professionelle og studerende og for alle faggrupper, der arbejder med menneskers krop og bevægelse, følelsesliv, kognitive funktioner og funktionsnedsættelser.Bogen er en invitation til tværfagligt arbejde.Uddrag af bogenVi lever i en tidsperiode, hvor mange mennesket er ramt af stress, angst, tristhed og ensomhed. Det viser tal fra rapporten ”Danskernes Sundhed – Den Nationale Sundhedsprofil 2021. Mistrivsel rammet bredt i ungegruppen, hvilket betyder, at en langt bredere og mere mangfoldig gruppe af unge er i risiko for udsathed. For mange børn og unge i dag hænger folkeskolen og ungdomsuddannelserne sammen med psykiske problemer. Stress, angst, spiseforstyrrelser og depression er blevet folkesygdomme blandt børn og unge. Der er opstået et kæmpe behov for at arbejde professionelt med menneskers følelsesliv.Om forfatterenKaj Struve (f. 1950) har arbejdet med rådgivning og vejledning af personale og forældre i folkeskolen. Forfatter til 16 fagbøger, en ungdomsroman samt artikler i fagblade og tidsskrifter.
Pigen i internettet beskriver ungdommen i den digitale tidsalder. Det er ikke en ungdomsroman i traditionel forstand. Det er hovedpersonens refleksioner som voksen, der skaber bogen.Bogens hovedperson er lidt en levende ”lærebog”, og pointerne bliver skåret ud i pap. Pigen er i gang med at prøve at finde ud af, hvem hun er. Her oplever hun, at der er nye udfordringer og kriser, men også nye færdigheder og muligheder på de fysiske og digitale områder af livet. Bogen beskriver, hvordan hun forsøger at finde et ståsted i livet, og her er der ikke meget hjælp at hente hos forældrene. Der er så meget, forældre ikke forstår ved det digitale liv. Bogen rummer hovedpersonens refleksioner over livet i den digitale verden og vanskeligheden ved at få den til at hænge sammen med den fysiske. Fortællingen når helt frem til voksenalderen.Bogen taler direkte til unge om et svært og vigtigt emne: balancen mellem den digitale og fysiske verden. Bogen rejser nogle meget alvorlige dilemmaer, som vil kunne bruges i undervisningsøjemed. Det kan danne udgangspunkt for nogle diskussioner om de behandlede temaer i bogen. Pigens fortælling kan bidrage til, at vi får taget de vigtige og nødvendige samtaler med hinanden og med vores børn og unge.
Internettet er i stigende grad blevet samfundets centralnervesystem. Alle borgere skal kunne bruge de digitale tjenester for at få adgang til velfærdsydelser. Samfundet stiller krav om digital kompetence for børn og unge med særlige behov. De, som ikke kan begå sig på nettet, er samfundets kasteløse.Den voksende mængde information på internettet stiller store krav til, at børn og unge kan søge, sortere og udvælge information. Det er ikke længere nok at kunne skrive, læse og regne. Den moderne institution / skole er blevet digitaliseret og udfordrer i stigende grad den traditionelle institution /skole.Specialpædagogikkens arbejdsfelt er den virkelighed, som børn og unge befinder sig i. Virkeligheden kan ikke kun forstås som den fysiske verden, den er også inkluderet i den digitale verden. For børn og unge er smartphones, de sociale netværkssteder og andre digitale medier koblet til den fysiske virkelighed. De er smeltet sammen.De digitale værktøjer er i dag en naturlig del af, hvad det vil sige at være menneske. Børn og unge kommunikerer mere og flere på én gang og ofte med mange forskellige medier. Det grundlæggende afsæt i denne bog er, at de digitale medier er en gave til børn og unge med særlige behov, som nu får helt andre sociale og kognitive muligheder for at blive inkluderet. Deres inklusion og læreproces i daginstitutioner og skoler bliver på denne baggrund kvalitativt forbedret. Det kan bidrage til mindre afmagt.Med de digitale medier har specialpædagogikken fået en række fantastiske muligheder for at skabe kontakt, socialt samvær og drage fordel af den kolossale mængde information, som ligger på nettet. IT og de digitale medier har et kognitivt inkluderingspotentiale for børn og unge med særlige behov.Digitale læremidler vil kunne højne kvaliteten i specialpædagogikken, fordi de motiverer børn og unge og inddrager dem mere aktivt i læreprocessen, og fordi de gør det muligt at lære på den måde, i det tempo og på det niveau, der passer bedst til den enkelte elev.1. udgave 2014
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.