Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Denne bog er et opgør med rutiners dårlige ry! Brug organisatoriske rutiner til at forandre, forny og finde fodfæste.Rutiner er hverken kedelige, tankeløse gentagelser eller hæmmende for forandring. Tværtimod! Rutiner bidrager til foranderlighed og fornyelse i organisationer.Denne bog er et opgør med rutiners dårlige ry. Rutiner er ikke noget, som bare skal overstås, så man slipper “fri af hamsterhjulet”. Rutiner er derimod en forudsætning for forandring og læring, og de skaber den nødvendige stabilitet for organisationers drift og overlevelse. Rutiner er altid i proces, de er dynamiske.DYNAMISKE RUTINER introducerer for første gang på dansk vigtig ny viden fra forskningen om organisatoriske rutiners kendetegn og dynamik. Cases, praksiseksempler og prøv selv-spørgsmål giver inspiration til, hvordan rutiner kan løse problemer i organisationen, og hvordan de kan udvikles og forankres som gode arbejdsprocesser.Bogen er skrevet til private og offentlige ledere. Den er desuden velegnet til undervisere, studerende og andre, der beskæftiger sig med organisatoriske problemstillinger.
I denne bog beskæftiger vi os med udvalgte perspektiver på, hvad det vil sige at være en aktuel og moderne didaktik(er). Når vi taler om en aktuel og moderne didaktiker, refererer vi til en didaktik, der henviser til, orienterer sig mod og reflekterer en række aktuelle emner og problemstillinger, som undervisningen møder grundet forandringer i fx uddannelsernes formål, indhold, organisatoriske vilkår og elevgrundlag.Inden for både almen og fagdidaktikken har der igennem en årrække udviklet sig metareflekterende positioner, som tematiserer det didaktiske valg og peger på, at centrale didaktiske handlinger ikke bare handler om at træffe didaktiske valg, men også om at begrunde disse valg, at være bevidst om disse valg som valg og om den risiko og dermed usikkerhed, der følger af at træffe et valg. Baggrunden for dette er, at spørgsmålet om, hvad der skal vælges i undervisningen, i takt med en stigende samfundsmæssig kompleksitet og forandringer i forståelsen af såvel uddannelsessystemets funktion som opgave, er blevet stadig mere påtrængende.Bogen kan fungere som en bred grundbog på læreruddannelsernes grundfaglighed (LG) og i undervisningsfag på læreruddannelsen. Derudover henvender bogen sig til studerende på vejlederuddannelserne (PD), fungerende vejledere og lærere i folkeskolen og skoleledere samt konsulenter, hvor den forhåbentlig kan give inspiration til og skabe nye ideer for arbejdet med temaerne i folkeskolens fag. Endelig henvender bogen sig til alle andre, der er nysgerrige efter at følge med i udviklingen inden for dette felt.Omtale af bogen 'Bogen har en god blanding af teoretiske betragtninger og praksiseksempler. Konkret tages der udgangspunkt i nogle skoleudviklingsprojekter om bl.a. en beskrivelse af progressionen for elevers metakognitive læringsstrategier, herunder hvordan en læringsmakker kan bidrage til, at eleverne lærer at lære - og et arbejde om danskfaget og innovation. Bogen er velskrevet, og indeholder mange skemaopsætninger og figurer der, sammenholdt med bogens mange afsnitsinddelinger, er med til at give overblik og forståelse.' - Dansk bibliotekscenter 'Nye læsere kan godt begynde her. Der er godt stof at hente. Inspiration på lager.' - Anmeldelse i Folkeskolen
SkriveSituationer 1-2 er to engangsbøger til mellemtrinnet med længere, projektinspirerede skriveforløb og et skrivekatalog. Begge dele tager afsæt i skrivesituationer, der er genkendelige fra elevernes hverdagsliv, og som vil opleves meningsfulde i forhold til deres liv og skriveudvikling. Indholdet i begge bøger er afprøvet i praksis i henholdsvis foråret og efteråret 2018 (hver udgivelse af tre klasser), og hvert af de to skriveforløb svarer til ca. 4 ugers danskundervisning.Længere skriveforløbMaterialets skriveforløb er bygget op omkring steder, hvor tekster findes, og hvor de fleste børn i 4.-6 klasse færdes, nemlig hos bageren, på biblioteket, i biografen og i hallen. Skrivearbejdet falder her i 4 faser:Fase 1: Opdag et problem eller en udfordringFase 2: Undersøg, hvordan der skrives på stedetFase 3: Få ideer, skriv og giv responsFase 4: Færdiggør og del jeres teksterEt varieret skrivekatalogSkrivekataloget indeholder opgaver, som kan anvendes uafhængigt af de længere skrive-projektforløb. Opgaverne kan bruges fleksibelt, fx imellem de to længere forløb eller som en begyndelse på en skriveperiode. Det er tale om mere enkeltstående skriveopgaver, der dog fint kan indgå som elementer i en længere skriveproces.Skrivekatalogets opgaver er hverken omfangsrige eller alt for tidskrævende (2-3 lektioner pr. skriveopgave). I alle opgaver indgår skriveordrer og skriverammer, der stilladserer/støtter elevens skriveproces.Eksempler på skriveopgaver: Skriv en efterlysning, Beskriv dit værelse, Skriv et persondigt, Skriv et digt om kroppen, Skriv et postkort, Skriv om din skolevej, Ret en tekst og meget mere. Se flere materialer til skriftlig fremstilling her.
SkriveSituationer 1-2 er to engangsbøger til mellemtrinnet med længere, projektinspirerede skriveforløb og et skrivekatalog. Begge dele tager afsæt i skrivesituationer, der er genkendelige fra elevernes hverdagsliv, og som vil opleves meningsfulde i forhold til deres liv og skriveudvikling. Indholdet i begge bøger er afprøvet i praksis i henholdsvis foråret og efteråret 2018.Længere skriveforløbMaterialets skriveforløb er bygget op omkring steder, hvor tekster findes, og hvor de fleste børn i 4.-6 klasse færdes, nemlig hos bageren, på biblioteket, i biografen og i hallen. Skrivearbejdet falder her i 4 faser:Fase 1: Opdag et problem eller en udfordringFase 2: Undersøg, hvordan der skrives på stedetFase 3: Få ideer, skriv og giv responsFase 4: Færdiggør og del jeres teksterEt varieret skrivekatalogSkrivekataloget indeholder opgaver, som kan anvendes uafhængigt af de længere skrive-projektforløb. Opgaverne kan bruges fleksibelt, fx imellem de to længere forløb eller som en begyndelse på en skriveperiode. Det er tale om mere enkeltstående skriveopgaver, der dog fint kan indgå som elementer i en længere skriveproces.Skrivekatalogets opgaver er hverken omfangsrige eller alt for tidskrævende (2-3 lektioner pr. skriveopgave). I alle opgaver indgår skriveordrer og skriverammer, der stilladserer/støtter elevens skriveproces.Eksempler på skriveopgaver: Skriv en efterlysning, Beskriv dit værelse, Skriv et persondigt, Skriv et digt om kroppen, Skriv et postkort, Skriv om din skolevej, Ret en tekst og meget mere.Se flere materialer til skriftlig fremstilling her.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.