Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Didaktikhåndbogen er en fuldendt lærebog i didaktik, der omfatter didaktikkens historie, teorier og virkeområder. Bogen er struktureret i to dele:A: "Didaktiske teorier", der udreder didaktiske retninger og traditioner, som de har udfoldet sig i den angelsaksiske verden, den kontinentale verden og i Danmark.B: "Didaktisk belysning af temaer", der gennem en lang række temaer kontekstualiserer didaktiske teorier og kategorier inden for de virkeområder, som didaktikeren typisk møder i sin praksis.Didaktikhåndbogen præsenterer således det vidensgrundlag, som den studerende kan bruge til at skabe og reflektere over sin praksis.Bogen er tænkt som den studerendes arbejdsredskab og følgesvend gennem hele studiet. Den henvender sig til læreruddannelsen og pædagogiske bachelor-, diplom- og kandidatuddannelser.
Det vil kræve handling og en massiv omstilling af vores samfund, når Danmark i de kommende år skal leve op til Verdensmålene for bæredygtig udvikling. Vores uddannelser har en vigtig rolle i den omstilling. Derfor har vi udgivet denne bog.I bogens kapitler giver en række af landets dygtigste forskere og undervisere deres bud på, hvordan børn og unge kan lære om bæredygtighed. Kapitlerne viser, hvordan vi som undervisere kan hjælpe med at fremme håb og handlekraft – og integrere bæredygtig udvikling i undervisningen.Håbets og handlingens pædagogik præsenterer en række handlingsrettede, didaktiske forslag til at ændre verden sammen med børn og unge. Dermed er fokus også rettet mod kompetenceudviklingen af kommende lærere og pædagoger. Deres viden og handledygtighed inden for Verdensmål og bæredygtighed har afgørende betydning for, at børn og unge kan møde morgendagens udfordringer som kritiske, handlende og ansvarlige samfundsborgere.Bogen er skrevet til lærer- og pædagogstuderende og til lærere og pædagogisk personale i skolen.
Ungdommen skriger på et forandret uddannelsessystem, der giver dem kompetencer, redskaber og viden, som de kan bruge i den omstillingsvirkelighed, som de allerede nu skal forholde sig til - og som kun blive forstærket i de årtier, som kommer. Fodspor i evigheden er derfor en bog til samtiden og for fremtiden. En bog som tager pædagogikkens forandringsskabende potentiale dybt alvorligt, og tildeler uddannelsessektoren den retmæssige plads i centrum af den bæredygtige omstilling.Fodspor i evigheden er en bog, der samler mange forskellige stemmer fra uddannelseslandskabet, som alle har det til fælles, at de har erfaring med og indsigt i forholdet mellem læring, bæredygtighed og pædagogik. Det er håbet, at Fodspor i evigheden stiller mindst lige så mange spørgsmål, som den leverer svar - og at den derved inspirerer bredt, dybt og vildt, men samtidigt lader rum stå åbne for pædagogisk fortolkning. For det er der, bogen slutter - men din opgave begynder…
Sundhed, trivsel og læring hænger uløseligt sammen. Sundhed og trivsel danner grobund for børn og unges læring og psykosociale udvikling, og samtidig spiller uddannelse, læring og erhvervelse af kompetencer en vigtig rolle for sundhed og velvære gennem hele livet. Børn og unges sundhed og trivsel i hverdagen - og dermed også deres mulighed for at udvikle sig og lære - påvirkes af mange forskellige dimensioner, heriblandt samvær med andre børn og unge og med for eksempel pædagoger og lærere, sociale relationer og venskaber, leg og undervisning, succes og nederlag, de fysiske rammer og atmosfæren i institutionen og deraf udløste følelser. Derfor er det vigtigt at sætte fokus på børn og unges sundhed og trivsel fra en tidlig alder for at skabe de bedste muligheder for sundhed og livskvalitet livet igennem.Sundhedspædagogik og sundhedsfremme i dagtilbud og skole er en forskningsbaseret grundbog om sundhedspædagogiske teorier, begreber og metoder samt disses anvendelse i det sundhedsfremmende arbejde med børn og unge i dagtilbud og skoler. Bogen tilbyder en teoretisk baggrundsviden, der bygger på nyeste forskning i sundhedspædagogik, og en handlingsorienteret viden, hvor der via eksempler fra praksis gives anbefalinger og ideer til det praktiske arbejde med sundhedspædagogik og sundhedsfremme. Bogen bygger på forskning fra primært danske sammenhænge, men også udenlandske betragtninger inddrages.
Bæredygtighed og dagtilbudspædagogik er med til at dække det markante behov, der er for at styrke og udvikle pædagogik for bæredygtighed i takt med en stigende bekymring for, hvordan bæredygtighedsudfordringer såsom tab af biodiversitet, klimaforandringer og social ulighed optræder i vores børns hverdagsliv og får betydning for deres fremtid. I bogen eksperimenteres der med at udvikle pædagogikkens form, formål og indhold for at støtte børnenes spirende forståelse af en bæredygtig udvikling. Udgangspunktet for dette er kendte pædagogiske dagtilbudstemaer såsom dyr, udeliv, krop, mad, medborgerskab og science.Bæredygtighed og dagtilbudspædagogik henvender sig til studerende, undervisere, konsulenter, forskere og medarbejdere på det pædagogiske område.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.