Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Sexologi – faglige perspektiver på seksualitet er fagets første danske lærebog i mere end fire årtier. I den mellemliggende periode har seksualiteten på godt og ondt fået en mere central placering i vores verden og hverdag, og sexologien har udviklet sig til et bredt og tværgående fagområde med gode uddannelsesmuligheder og talrige rådgivnings- og behandlingstilbud.Seksualitet bliver til i et bevægeligt krydsfelt mellem krop, psyke, relationer og kultur. Bogens afsæt er derfor bio-psyko-socialt, og teksten retter et åbent og nysgerrigt blik mod sexlivets historie, kultur og mangfoldige udtryk. Den præsenterer sexologiens pionerer og gennemgår fagets vigtigste teorier og metodik.Bogens fire hoveddele er ”Perspektiver på seksualitet”, ”Seksualitetens livsfaser og udtryk”, ”Seksualitet, sundhed og sygdom” og ”Klinisk-sexologiske problemstillinger”. I 44 kapitler følger forfatterne seksualitetens vej fra celle til samfund, og bogen kommer grundigt omkring sexlivets udvikling og almindeligste vanskeligheder. ”Sexologi – faglige perspektiver på seksualitet” henvender sig til professionelle og studerende på alle niveauer inden for sundheds- og omsorgssektoren såvel som til fagfolk med andre tilgange til krop, køn, samliv og seksualitet. Bogens forfatterpanel består af førende danske kapaciteter inden for sexologisk sundhedsfremme, forskning og praksis. Den er redigeret af tre af fagets toneangivende profiler, professorerne Christian Graugaard, Annamaria Giraldi og Bo Møhl.
Seksualundervisning har været obligatorisk i den danske folkeskole siden 1970, men selv i en seksualiseret tidsalder er emnet pædagogisk og akademisk forsømt. Seksualitet, skole og samfund sætter fokus på seksualundervisningens muligheder og udfordringer, ligesom dens potentialer for kritisk dannelse, social retfærdighed, trivsel, mangfoldighed, inklusion og demokrati undersøges nærmere. Både set fra det enkelte klasseværelse og fra skolen som læringsmiljø, arbejdsplads og samfundsinstitution. Bogen er en invitation til faglig oprustning blandt alle skolens fagfolk, ligesom dens kapitler vil være brugbare for bl.a. lærer- og pædagogstuderende og for forskere med interesse for skolebaseret forebyggelse og sundhedsfremme. Line Anne Roien er cand.pæd. i generel pædagogik og ph.d.-stipendiat ved DPU, Aarhus Universitet.Venka Simovska er professor i skoleudvikling, læring og trivsel ved DPU, Aarhus Universitet.Christian Graugaard er professor i almen sexologi ved Sexologisk Forskningscenter, Aalborg Universitet.
Pædagogik i skole og fritid henvender sig særligt til studerende, der har valgt specialiseringsdelen ”Skole- og fritidspædagogik” på pædagoguddannelsen, og udgivelsen er komponeret omkring bekendtgørelsens kompetencemål for netop denne specialisering.Bogen introducerer til de faglige temaer, der er centrale for denne del af pædagoguddannelsen, og dens 27 kapitler giver et grundigt og inspirerende afsæt for pædagogens arbejde i skole- og fritidsinstitutioner.Alle kapitler indledes med et abstract, hvori kapitlets hoverpointer skitseres. Sidst i kapitlerne er der en række refleksionsspørgsmål og forslag til videre læsning. Flere kapitler indeholder billedmateriale, links, modeller, illustrationer og cases, der bidrager til en alsidig og varieret læseoplevelse. Stikordsregisteret bagest i bogen gør det let at finde frem til centrale teoretikere og vigtige pædagogiske begreber i de forskellige kapitler.De 37 bidragende forfattere har alle fingeren på den pædagogiske puls, enten som undervisere og forskere på landets pædagoguddannelser, som forskere og professorer på danske og nordiske universiteter eller som konsulenter i relevante pædagogiske sammenhænge. Så med denne bog får du som studerende et godt grundlag for at udvikle sin professionelle faglighed inden for det skole- og fritidspædagogiske område.
Personlighedspsykologi er en af psykologiens hoveddiscipliner. Teorier om personlighed, identitet, subjekt og selv er vigtige inden for næsten alle human- og samfundsvidenskaber.Denne bog er den første samlede introduktion til klassiske og nyere teorier inden for personlighedspsykologi. Bogen er opdelt i fem dele: Adfærd, træk og kognition Fænomenologi, humanisme og eksistentialisme Psykoanalyse Sociokulturelle teorier Nyere tendenser i personlighedspsykologiPersonlighedspsykologi henvender sig til psykologistuderende og alle, som interesserer sig for psykologi og personlighed. Den er baseret på den nyeste internationale forskning og teoriudvikling.Bogen er redigeret af:Simo Køppe, professor MSO, dr.med., ph.d. (biologi), mag.art. (psykologi). Underviser i personlighedspsykologi og videnskabsteori ved Institut for Psykologi, Københavns Universitet.Jesper Dammeyer, cand.psych.aut., ph.d., b.ed., lektor. Underviser i personlighedspsykologi og pædagogisk psykologi ved Institut for Psykologi, Københavns Universitet.
DET TALER er en introduktion til nutidig psykoanalyse. Det var Sigmund Freud, der i begyndelsen af 1900-tallet revolutionerede vores måde at tænke og forstå os selv på ved blandt andet at introducere begrebet "det ubevidste". I nutidens psykologi og psykoanalyse er betydningen af dette vigtige begreb imidlertid blevet kraftigt nedtonet. Mennesket eller subjektet beskrives i stedet som rationelt og i stand til at kontrollere egne indre processer såsom tanker og følelser.DET TALER viser, at det ubevidste er en nødvendighed for såvel den psykologiske praksis som for litteraturen, filosofien og den samfundsmæssige sameksistens. Uden dette begreb bliver det svært at forstå – og behandle – psykiske lidelser som borderline-personlighedsforstyrrelse, spiseforstyrrelser og seksuelle traumer. Bogen peger på, hvordan psykoanalysen og begrebet det ubevidste beriger og berører den menneskelige og samfundsmæssige ageren på en række niveauer. Bogen henvender sig både til læsere uden det store forhåndskendskab til emnet og til den mere vidende læser.
Seksuelle overgreb forhindrer børn i at udvikle evnen til at skelne mellem fantasi og virkelighed. Derfor er indsigt i forholdet mellem udviklingen af børns seksualitet og seksuelle traumer nødvendig, hvis vi skal blive bedre til at forstå betydningen af dette. Med udgangspunkt i teoretisk psykoanalyse, psykoanalytisk terapi og tre gennemgående fortællinger fra det terapeutiske rum viser forfatteren, hvorfor denne indsigt er nødvendig. Denne viden har afgørende betydning for, hvordan vi arbejder med og forholder os til sager, hvor børn er udsat for seksuelle overgreb. I bogen præsenteres en teori om, hvad det betyder for barnets udvikling, at voksne lærer barnet at skelne mellem modsætninger, for eksempel indre og ydre virkelighed, behov og tilfredsstillelse, lyst og ulyst, frivillighed og tvang, og ikke mindst mellem omsorg og overgreb. Dette gælder både i relationer, hvor barnets behov varetages, og i relationer, der udsætter barnet for den voksnes perverse behov. Bogen henvender sig til psykologer, pædagoger, socialrådgivere og andre faggrupper, der arbejder professionelt med børn. Bogen udkommer i Terapi-serien. Læs mere om serien på akademisk.dk.
Hvad ville der ske, hvis vi virkelig var i stand til at se kroppen og bevidstheden som en sammenhængende helhed?I den vestlige kultur har vi igennem århundreder vænnet os til at se kroppen og psyken som adskilte. Det afspejler sig i både videnskab, uddannelse, teori og praksis. Samtidig hamrer hjertet, når vi er angste, tårerne triller, når vi er kede af det, og glæde kan strømme igennem kroppen og give en fornemmelse af, at verden åbner sig.KROP-PSYKE præsenterer en nytænkende og fænomenologisk tilgang til bevidstheden som krop og psyke – en sammenhængende kropspsyke. Gennem en kombination af praksisnære og teoretiske tekster udfoldes et helhedsorienteret syn på kroppens rolle i oplevelse, følelse og tænkning. Bogen inddrager også en række kliniske eksempler, der viser, hvordan en forståelse af kroppen og psyken som en helhed kan være nyttig i behandling af psykiske lidelser. Tilsammen illustrerer kapitlerne, at kroppen ikke blot er en genstand eller en forlængelse af psyken. Tværtimod er den levede krop selve udgangspunktet for menneskets eksistens og væren i verden.KROP-PSYKE er den anden bog i serien om krop og psyke og kan læses selvstændigt eller sammen med KUNST, KROP OG TERAPI. Den kan læses af praktikere og studerende på uddannelser med fokus på psykologi, filosofi, bevægelse, terapi og idræt. Endelig kan den give indsigt til alle, som har interesse for emnet.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.