Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
MÆND DER KRÆNKER KVINDER diskuterer for første gang i Danmark sexchikane med fokus på mandens rolle. Hvorfor udøver mænd sexchikane, hvilke mænd drejer det sig om, hvor i samfundet finder sexchikanen sted, og hvorfor har vi som samfund så svært ved at håndtere emnet? Hvad er årsagen til, at mænd og kvinder ofte opfatter køns- og sexchikane så forskelligt? Hvorfor er nogle mænd i stand til at ændre deres adfærd og klar til at gå op imod overgrebskulturen, mens andre mænd tøver og ikke ønsker at se fx #Metoo-bevægelsen som en mulighed for at forandre sig? Med udgangspunkt i de krænkelsesberetninger, der er kommet til udtryk i den danske debat om sexchikane forsøger MÆND DER KRÆNKER KVINDER at skabe en dybere forståelse for, hvorfor sexchikane forekommer, og hvordan vi som samfund kan bekæmpe fænomenet.Selvom nogle mænd udgør de bagvedliggende årsager til udøvelsen af sexchikane, er det bogens pointe, at alle mænd kan være en del af løsningen.
Introduction.- Introduction to sexual harassment.- The Danish #MeToo context.- Why have men not been held responsible?.- Who perpetrates sexual harassment and why.- Men''s responses to #MeToo.- Flirting after #MeToo.- Will men take a stand?.- Conclusion.
"Mænd der krænker kvinder" diskuterer for første gang i Danmark sexchikane med fokus på mandens rolle. Hvorfor udøver mænd sexchikane, hvilke mænd drejer det sig om, hvor i samfundet finder sexchikanen sted, og hvorfor har vi som samfund så svært ved at håndtere emnet?Hvad er årsagen til, at mænd og kvinder ofte opfatter køns- og sexchikane så forskelligt? Hvorfor er nogle mænd i stand til at ændre deres adfærd og klar til at gå op imod overgrebskulturen, mens andre mænd tøver og ikke ønsker at se fx #MeToo-bevægelsen som en mulighed for at forandre sig?Med udgangspunkt i de krænkelsesberetninger, der er kommet til udtryk i den danske debat om sexchikane, forsøger "Mænd der krænker kvinder" at skabe en dybere forståelse for, hvorfor sexchikane forekommer, og hvordan vi som samfund kan bekæmpe fænomenet.Selvom ikke alle mænd er en del af de bagvedliggende årsager til udøvelsen af sexchikane, er det bogens pointe, at alle mænd kan være en del af løsningen.Kenneth Reinicke (f. 1966) er lektor i mandestudier ved Center for Ligestillingsforskning på Roskilde Universitet. Han har en lang række publikationer bag sig og har tidligere været medlem af Ligestillingsrådet.
Hvordan kan vi forstå og forbedre unge fædres personlige ressourcer? Hvordan kan vi hjælpe dem med at blive bedre til at passe deres børn - både i familier, hvor mor og far bor sammen, og i opløste forhold? Kenneth Reinicke, lektor i mandeforskning interesserer sig især for unge fædre i opløste forhold. Og det er der god grund til. Udenlandske studier viser nemlig, at de unges parforhold ofte opløses ret tidligt, og at fædrenes kontakt til deres børn derefter tit bliver både svag og ustabil. Læg dertil, at de unge fædres ønsker og behov ofte er svære at identificere, og at de bliver "usynlige", fordi de ikke tænkes ind i støtteforanstaltninger til enlige unge mødre. Fokus har historisk set næsten udelukkende ligget på mor-barn-relationen.
Bogen præsenterer centrale teorier til forståelse af moderne og stadig mere komplekse samfund som det danske.Bogen inddrager klassiske og nye teorier til at analysere såvel på samfunds- som mikroniveau, hvordan samfund er indrettet og konsekvenserne heraf. Dertil kommer empiriske analyser, der viser, hvordan en teoretisk forståelse kan omsættes til konkret analyse af et samfund i udvikling især med fokus på Danmark.Den socialvidenskabelige tilgang sikrer, at læseren får viden fra forskellige perspektiver sociologi, økonomi, politologi og antropologi men samtidig inden for en ramme, der giver sammenhæng og mening.De fem perspektiver fokuserer på:1. Velfærd, regulering og institutioner2. Transformationer, globalisering og innovation3. Sociale risici, frygt og tryghed4. Ulighed, marginalisering og stigmatisering5. Køn, etnicitet og generationBogen er egnet til undervisning på universiteter og professionshøjskoler inden for uddannelser med ønske om at dække centrale teoretiske problemstillinger i relation til det danske velfærdssamfund og forståelse af, især sociologiske, tilgange til analyser af moderne samfund. Bogen indeholder samtidig en omfattende litteraturliste, der giver den enkelte gode muligheder for at gå videre i analyser inden for et bestemt felt.Siden førsteudgaven er der kommet et nyt perspektiv og 8 helt nye kapitler til, mens de resterende kapitler er opdaterede i forhold til bedste seneste viden på de respektive områder.Bidragyderne kommer hovedsageligt fra Institut for Samfund og Globalisering ved Roskilde Universitet.
Historien er fuld af store mænd: forfattere og feltherrer, sportsudøvere og statsmænd. Op gennem årene er vi blevet indprentet bestemte forestillinger om, hvordan mænd er - og bør være. Manden er fader, forsørger og formynder. Han er driftig og har et stærkt naturligt begær efter succes - og kvinder."Mænd - køn under forvandling" tegner et mere komplekst billede af mænd og mandighed. I dag indtager manden meget forskellige roller og positioner i samfundet, og spørgsmålet er, om der nu eksisterer en form for moderne og anderledes maskulinitet? Gennem en række konkrete nedslag gør bogen op med myter og fordomme om mænd og mandighed og demonstrerer det komplekse forhold mellem forestillinger om maskulinitet og konkrete udlevelser af maskulinitet.Ud over at behandle emner som arbejdsliv, faderskab og sundhed sætter bogen fokus på ligestillingsdebatten og mere kontroversielle emner som mandlige voldsudøvere, prostitutionskunder samt krise- og depressionsramte mænd. Desuden rummer bogen en diskussion af forholdet mellem maskulinitet, etnicitet og faderskab - et emne, der ikke er skrevet meget om i Danmark.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.