Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Gennem de seneste årtier har kommunikationsmedarbejdere og sprogkonsulenter gjort en stor indsats for at forbedre sprog og tekster i en lang række organisationer. Alligevel har de færreste organisationer fået sat sprogarbejdet i system, og der findes stadig masser af eksempler på uheldige tekster der undergraver organisationernes troværdighed, får salget til at dale og kunderne til at ringe. I denne bog får du masser af tips og tricks til at professionalisere sprogarbejdet.Bogen giver indsigt i de praktiske og teoretiske overvejelser der skal til for at gennemføre sproglige forandringer i både private og offentlige organisationer. Du får konkrete råd til hvordan du analyserer kommunikationskulturen og teksterne, hvordan du undersøger modtagernes opfattelse af teksterne, og hvordan du knytter sprogarbejdets målsætninger til forretningen. Du får også eksempler på hvordan organisationer har løst de forskellige udfordringer der ofte er forbundet med arbejdet: Hvordan motiverer du ledere og medarbejdere, hvilke sproglige anbefalinger passer til situationen, og hvordan måler du effekten af arbejdet?Godt sprog i organisationer er en grundbog i sprogarbejde for sproglige rådgivere og kommunikationsmedarbejdere og for studerende der læser fx kommunikation, dansk, journalistik, retorik eller sproglig rådgivning.
Den digitale læsers hjerne er en bog om faglig formidling i digitale medier. Hvis du ligner flertallet af læsere, så vil du foretrække at læse bogen i en papirudgave. Det skyldes, at hjernen har lidt sværere ved at koncentrere sig om digitale tekster end analoge. Det skaber en interessant udfordring, når man udgiver sine fagtekster i digitale medier: Hvordan får man læseren til at koncentrere sig lige så nemt om den digitale tekst som den analoge? De 20 skriveråd i denne bog giver et bud. Bogen indeholder syv centrale kapitler: Det digitale potentiale. Læs om kommunikationssituation, som du skal tage højde for, når du skriver til digitale medier. De digitale medier har potentialer og begrænsninger som alle andre medier. Den digitale læsers hjerne. Bogens skriveråd begrundes med resultater fra læseforskning og kognitiv sprogteori. 20 skriveråd. Skriverådene præsenteres som konkrete skriveråd med mange eksempler. Skriverådenes effekt. De centrale skriveråd er testet i en dansk befolkningsundersøgelse. Se skriverådenes effekt fordelt på alder, køn og uddannelse. Skriveråd og tekstmodeller - oversigt. Når du har brug for en kort oversigt over alle 20 skriveråd. Tjeklisten. Tjeklisten formulerer de 20 skriveråd som korte spørgsmål til din tekst. To gode skriveguides. SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd og Koda arbejder målrettet på at formidle fagstof til både andre fagfolk og den brede befolkning. Derfor har de også en skriveguide, som vejleder medarbejderne og forskerne i faglig formidling. Skriveguiderne bygger på de 20 skriveråd fra denne bog, og de er trykt som ”bøger i bogen”. Bogen er målrettet alle fagfolk, der skal formidle i et letlæseligt sprog uden at gå på kompromis med faglig præcision.
Offentlige virksomheder har i mange år brugt adskillige ressourcer på skriveprojekter, skrivekurser, sprogpolitikker og omformuleret tekster i et væk. På trods af den store indsats udebliver resultatet alt for ofte: bedre tekster, som borgerne kan forstå. Det skyldes bl.a., at vi i Danmark har nogle traditionelle skriveråd, som er blevet gentaget gennem de sidste 50 år, men som nyere forskning viser, ikke har den store effekt. Skriveguiden tilbyder en række sammenhængende skriveråd, som kan træde i stedet for traditionen. De er inspireret af amerikansk sprogteori, og deres effekt har vist sig større end de traditionelle skriveråd. Flere offentlige virksomheder bruger allerede skriverådene, bl.a. Folketinget. Dette er en praktisk skriveguide, der beskriver teori og baggrund kort med eksempler og løsninger fra offentlige virksomheder. Du kan bruge guiden på – mindst – fire måder: · Du kan lære at skrive klare, entydige og relevante tekster· Du kan bygge din virksomheds egen skriveguide· Du vil se, at der er forskel på gode råd om sprog – ikke mindst, nårdu arbejder i en offentlig virksomhed· Du kan lære at give god, tekstnær respons på andres tekster – ogforstå, hvorfor dette er helt afgørende for at ændre en virksomhedsskriftkultur. Bogen giver 14 grundprincipper for godt sprog, som du kan bruge i mange sammenhænge og i forskellige medier. Skriveguiden er til ansatte, som arbejder i en offentlig virksomhed og skriver tekster eller har ansvar for kommunikation.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.