Udvidet returret til d. 31. januar 2024

Bøger af Kristina Avenstrup

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - Læring i dagtilbud
    af Kristina Avenstrup & Sine Hudecek
    422,95 kr.

    Den gode leg mellem børn kommer ikke altid af sig selv. At komme ind i legen er for børnene at komme ind i fællesskabet og ind i en verden af oplevelses- og læringsmuligheder.Kom ind i legen! præsenterer den pædagogiske metode ”fælles legemanuskripter”, som har til formål at sikre alle børn adgang til de vigtige legefællesskaber med andre børn. Metoden går ud på, at hele børnegruppen systematisk introduceres til et udvalg af rollelege på en måde, som tilgodeser de enkelte børns aktuelle udviklingszone og interesser. Den voksne guides i at indgå som aktiv deltager i legeaktiviteterne.Fælles legemanuskripter kan anvendes til at styrke børnenes udvikling af legekompetencer og derigennem udviklingen af de centrale almene kompetencer, som er grundlaget for barnets trivsel og læreprocesser hele vejen op gennem institutionsforløbet og på længere sigt i uddannelsessystemet.Bogen indeholder pædagogiske værktøjer og redskaber til planlægning og pædagogisk refleksion samt et fyldigt legekatalog med konkrete legemanuskripter, som kan anvendes i vuggestue og børnehave.En bog om leg.

  • af Kristina Avenstrup
    301,95 kr.

    Denne bog beskriver, hvordan et normkritisk fokus på køn kan fremme pædagogisk kvalitet. Køn er ikke bare et spørgsmål om rent biologisk at være dreng eller pige. Køn er også en kulturel og social konstruktion, som kommer til udtryk i de forskellige forventninger, vi kan have til drenges og pigers adfærd og interesser. I en pædagogisk sammenhæng har vi et ansvar for at tilbyde alle børn flere muligheder for at udfolde og udforske deres identitet. Derfor er det særligt vigtigt, at de professionelle har øje for, hvordan køn og kønsforståelser kan være med til at begrænse eller udvide børnenes deltagelses- og læringsmuligheder.Køn i pædagogisk praksis inspiration og handlemuligheder tilbyder en grundlæggende viden om køn og kønsforståelser, samtidig med at der præsenteres en række konkrete værktøjer til pædagogisk refleksion og planlægning samt idéer til aktiviteter med børn i dagtilbud.

  • af Kristina Avenstrup & Sine Hudecek
    1.649,95 kr.

    Samlepakke med 20 stk. Filur 2. Min egen bog + 1 stk. Filur 2. VejledningFilur 2 er et materiale med afsæt i dialogisk lege-læsning af fem billedbøger til børnehavebørn i alderen 4-6 år.Læs mere om systemetDe fem billedbøger, Filur 2 tager udgangspunkt i, er: Lili får besøg af Kim Fupz Aakeson Vores fantastisk forskellige familier af Karla Nor Holmbäck Mormor & Mormor af Rebecca Bach-Lauritsen Æggedreng af Lars Daneskov Bello af Mette Eike NeerlinFå overblik over alle materialer til forløbet

  • af Kristina Avenstrup & Sine Hudecek
    598,95 kr.

    Filur 2 er et pædagogisk tilrettelagt forløb med afsæt i dalogisk lege-læsning af fem populære billedbøger målrettet børnehavebørn i alderen 4-6 år. Billedbøgerne er udvalgt med særligt henblik på diversitet i børne- og familieliv og brede identifikationsmuligheder. Udgangspunktet for materialet er en legende tilgang til læring, der understøtter børnenes alsidige udvikling.Læs mere om systemetFilur 2 Vejledning introducerer på en overskuelig, systematisk og konkret måde pædagoen til dialogisk lege-læsning med inddragelse af forskellige aktivitetstyper. Det pædagogiske forløb er fuldt beskrevet, så også pædagogisk personale uden forudgående kendskab til dialogisk læsning eller arbejde med diversitet i børnehøjde kan benytte materialet.Få overblik over alle materialer til forløbet

  • af Kristina Avenstrup & Sine Hudecek
    103,95 kr.

    Filur 2 er et pædagogisk tilrettelagt forløb med afsæt i dialogisk lege-læsning af fem populære billedbøger målrettet børnehavebørn i alderen 4-6 år. Udgangspunktet er en legende tilgang til læring med fokus på børnenes alsidige udvikling.Læs mere om systemetFilur 2 Min egen bog indbyder børnehavebarnet til at tegne, male og fortælle. Her er aktiviteter, som stimulerer barnets iagttagelsesevne, blik for ligheder og forskelle, begrebsforståelse, billed- og skriftsproglige kompetencer og alsidige identifikationsmuligheder.De fem billedbøger, Filur 2 tager udgangspunkt i, er: Lili får besøg af Kim Fupz Aakeson Vores fantastisk forskellige familier af Karla Nor Holmbäck Mormor & Mormor af Rebecca Bach-Lauritsen Æggedreng af Lars Daneskov Bello af Mette Eike NeerlinFå overblik over alle materialer til forløbet

  • af Søren Smidt, Suzanne Krogh, Bodil Høyer Damsgaard, mfl.
    315,95 kr.

    Forældresamarbejde om hjemmelæringsmiljøer formidler viden og erfaringer fra både forskning og praksis om, hvorfor hjemmelæringsmiljøer er en væsentlig del af det samlede forældresamarbejde, hvad begrebet dækker over i en professionel kontekst, og hvordan samarbejdet kan gribes an i praksis. Forældresamarbejde har traditionelt set haft fokus på de forældrerettede aktiviteter, der foregår i dagtilbuddet. Forskning viser imidlertid, at det gavner børnene, når samarbejdet udvides til også at omfatte børnenes læring derhjemme. Det handler ikke om at give forældrene lektier for eller blande sig i opdragelsen, men om at inddrage forældrene i børnenes udvikling og læring og vise, hvordan det også kan understøttes derhjemme. Det handler samtidig om at inddrage forældrenes værdifulde input i det pædagogiske arbejde i dagtilbuddet. Bogens formål er at give nogle bud på, hvordan dagtilbud kan skabe et gensidigt, respektfuldt samarbejde med forældre om hjemmelæringsmiljøer på en måde, der hjælper til at fremme alle børns trivsel, læring, udvikling og dannelse. Bogen er redigeret af Stine Elverkilde med bidrag fra Brenda Taggart, Bodil Høyer Damsgaard, Betina Byriell Larsen, Maibritt Iversen, Kristina Avenstrup og Sine Hudecek, Suzanne Krogh og Søren Smidt samt Justin Markussen-Brown.

  • af Søren Smidt, Suzanne Krogh, Bodil Høyer Damsgaard, mfl.
    398,95 kr.

    Forældresamarbejde om hjemmelæringsmiljøer formidler viden og erfaringer fra både forskning og praksis om, hvorfor hjemmelæringsmiljøer er en væsentlig del af det samlede forældresamarbejde, hvad begrebet dækker over i en professionel kontekst, og hvordan samarbejdet kan gribes an i praksis. Forældresamarbejde har traditionelt set haft fokus på de forældrerettede aktiviteter, der foregår i dagtilbuddet. Forskning viser imidlertid, at det gavner børnene, når samarbejdet udvides til også at omfatte børnenes læring derhjemme. Det handler ikke om at give forældrene lektier for eller blande sig i opdragelsen, men om at inddrage forældrene i børnenes udvikling og læring og vise, hvordan det også kan understøttes derhjemme. Det handler samtidig om at inddrage forældrenes værdifulde input i det pædagogiske arbejde i dagtilbuddet. Bogens formål er at give nogle bud på, hvordan dagtilbud kan skabe et gensidigt, respektfuldt samarbejde med forældre om hjemmelæringsmiljøer på en måde, der hjælper til at fremme alle børns trivsel, læring, udvikling og dannelse. Bogen er redigeret af Stine Elverkilde med bidrag fra Brenda Taggart, Bodil Høyer Damsgaard, Betina Byriell Larsen, Maibritt Iversen, Kristina Avenstrup og Sine Hudecek, Suzanne Krogh og Søren Smidt samt Justin Markussen-Brown.

  • af Kristina Avenstrup & Sine Hudecek
    566,95 kr.

    Filur er et pædagogisk tilrettelagt forløb med afsæt i dalogisk læsning af fem populære billedbøger. Materialet er målrettet de ældste børn i børnehaven, de kommende skolestartere, og er tilrettelagt, så det gennem leg og læring undersøtter arbejdet med børnenes udvikling i forhold til læreplanstemaerne. Materialet sikrer en progression i det enkelte barns sproglige kompetencer og bidrager dermed til en bedre skolestart for barnet.Filur Vejledning introducerer på en overskuelig, systematisk og konkret måde pædagoen til dialogisk læsning i kombination med andre aktivitetstyper. Det pædagogiske forløb er fuldt beskrevet, så også pædagogisk personale uden forudgående kendskab til dialogisk læsning kan benytte materialet. 

  • - Greb til etablering af en evalueringskultur
    af Kristina Avenstrup
    291,95 kr.

    Lederguiden er en handlingsorienteret opslags- og inspirationsbog, der tager afsæt i den styrkede pædagogiske læreplan og anbefalinger fra Ledelseskommissionen.Bogen bidrager med inspiration til en professionel og innovativ ledelsespraksis, som sætter medarbejdernes faglige refleksion i forgrunden for ledelsesopgaven.Bogen består af tre dele: Første del beskriver det overordnede teoretiske og lovmæssige afsæt for bogens indhold. Andel del beskriver en række konkrete og testede ledelsesgreb, mens tredje og sidste del sætter fokus på opbygningen af en refleksionsunderstøttende mødestruktur.Bogen igennem inviteres du som leder til at reflektere, gennemføre øvelser og prøvehandlinger samt nedskrive nogle af dine overvejelser og ledelseserfaringer. Herigennem får du mulighed for at finde nye opmærksomheder i din ledelsespraksis og nye måder at guide medarbejdere og kolleger til at få øje på flere handlemuligheder i hverdagen.Bogen henvender sig til dagtilbudsledere, pædagogiske ledere, daglige ledere, souschefer, afdelingsledere, område- eller klyngeledere og pædagogiske konsulenter.

  • - Visuel pædagogisk tilrettelæggelse, refleksion og evaluering
    af Stig Broström, Søren Smidt, Suzanne Krogh, mfl.
    439,95 kr.

    Det fælles pædagogiske grundlag danner selve udgangspunktet for arbejdet med den styrkede pædagogiske læreplan og dermed også for det pædagogiske arbejde med børns læring i dagtilbud. Det fælles pædagogiske grundlag udgøres af en række elementer og begreber, som for mange er velkendte – det nye er dog, at disse begreber skal være gennemgående for arbejdet med læreplanens temaer og øvrige pædagogiske praksisser.Denne bog udfolder de enkelte begreber i det pædagogiske grundlag ved hjælp af konkrete cases, praksisfortællinger, dialogspørgsmål og en tilhørende hjemmeside med redskaber.Bogen henvender sig til pædagogisk personale i praksis, pædagogiske ledere, faglige fyrtårne og konsulenter.

  • af Kristina Avenstrup & Sine Hudecek
    278,95 kr.

    Hverdagens fortællinger om børns opdagelser og interesser giver et unikt indblik i deres udvikling og læring - både for pædagogisk personale og forældre.Ved hjælp af det pædagogiske værktøj Barnets læringshistorie får du i denne bog et konkret bud på, hvordan barnets læring og udvikling sættes i centrum for et meningsfuldt forældresamarbejde og for styrkede læringsmiljøer i dagtilbud.Barnets læringshistorie er bygget op om ressourceorienterede hverdagsfortællinger, 'læringshistorier', som dokumenterer barnets læringsprocesser på en meningsgivende og virkningsfuld måde. Som dokumentation bliver Barnets læringshistorie her en fælles opgave for pædagoger og forældre, som begge byder ind med historier fra barnets hverdag. Barnet får samtidig en oplevelse af mestring og læring gennem det vedvarende fokus på ressourcer, potentialer og næste skridt.Gennem hele bogen indgår refleksionsspørgsmål, hverdagseksempler og pædagogiske redskaber, som kan inddrages direkte i opgaven med at styrke forældresamarbejdet og læringsmiljøerne, etablere en evalueringskultur og derved understøtte børns læringsprocesser. Redskaberne er enkelt udformede og lette at tage i brug. På www.dafolo.dk/barnetslæringshistorie kan du finde ressourcer og skabeloner til at arbejde med Barnets læringshistorie i din pædagogiske praksis.Serie: Læringsmiljøer i dagtilbudLæringsmiljøer af høj kvalitet gør en forskel for børns udvikling, læring, trivsel og dannelse. Serien 'Læringsmiljøer i dagtilbud' sætter spot på, hvordan det pædagogiske personale kan tilrettelægge stærke læringsmiljøer, der tilgodeser både barnet og børnefællesskabet, såvel som leg og læring. Målet er at skabe gode betingelser for børns udvikling og dermed styrke og lægge grunden for deres nysgerrighed og glæde ved at lære.Seriens målgruppe er pædagogisk personale og ledere i daginstitutioner, men også studerende og undervisere på pædagoguddannelsen samt dagplejere og pædagogiske konsulenter kan have glæde af at læse med.I serien er udkommet Fælles tænkning med børn - at udvikle tænkefærdigheder i dagtilbud (Jenni Clarke) og Musikleg - sjove musikalske aktiviteter til dagtilbud (Maria Burgård).

  • - Fælles legemanuskripter som pædagogisk metode
    af Kristina Avenstrup & Sine Hudecek
    286,99 kr.

    Den gode leg mellem børn kommer ikke altid af sig selv. At komme ind i legen er for børnene at komme ind i fællesskabet og ind i en verden af oplevelses- og læringsmuligheder.Kom ind i legen! præsenterer den pædagogiske metode ?fælles legemanuskripter?, som har til formål at sikre alle børn adgang til de vigtige legefællesskaber med andre børn. Metoden går ud på, at hele børnegruppen systematisk introduceres til et udvalg af rollelege på en måde, som tilgodeser de enkelte børns aktuelle udviklingszone og interesser. Den voksne guides i at indgå som aktiv deltager i legeaktiviteterne.

  • af Tina Nielsen & Kristina Avenstrup
    113,95 kr.

    Filur er et pædagogisk tilrettelagt forløb med afsæt i dialogisk læsning af fem populære billedbøger målrettet de ældste børnehavebørn. Udgangspunktet er en legende tilgang til læring med fokus på børnenes skoleparathed og alsidige udvikling.Filur Min egen bog indbyder børnehavebarnet til at tegne, lime og skrive. Her er aktiviteter, som stimulerer barnets iagttagelsesevne, koncentrationsevne, begrebsforståelse, billedsproglige kompetencer og fortælleevne.Læs mere om systemetDe fem billedbøger, Filur tager udgangspunkt i, er: Mimbo Jimbo og de store elefanter af Jakob Martin Strid Aben Osvald af Egon Mathiesen Palle P og perlen af Marianne Iben Hansen Søndag af Kim Fupz Aakeson Minibillen og Tryllefeen af Flemming Quist Møller

  • af Tina Nielsen, Kristina Avenstrup & Sine Hudecek
    1.732,95 kr.

    Samlepakke med 20 stk. Filur Min egen bog + 1 stk. Filur VejledningFilur er et materiale med afsæt i dialogisk læsning af 5 billedbøger til de ældste børnehavebørn eller til overgangen i SFO inden skolestart.Læs mere om systemetFå overblik over alle materialer til forløbet

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.