Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
I anledning af den seneste reform af læreruddannelsen er Matematik for lærerstuderende nu blevet målrettet de nye krav. Stokastik 1.-10. klasse præsenterer fagligt og fagdidaktisk materiale samt tilhørende arbejdsopgaver svarende til ét modul efter LU13. Stokastik er det, der i skolen hedder sandsynlighedsregning og statistik. Da der er stort overlap mellem kravene i undervisningsfaget matematik 1.-6. klasse og undervisningsfaget matematik 4.-10. klasse, dækker bogen begge disse faglige specialiseringer. Den såkaldte stofdidaktik, der er knyttet til bogens faglige emner, findes i særlige kapitler, mens det fagdidaktiske stof, der er fælles for al matematikundervisning, skal søges i to andre bøger i systemet: Fagdidaktikken findes i Delta, og bogen My dækker elever med særlige behov.
I anledning af den seneste reform for læreruddannelsen, LU13, er Matematik for lærerstuderende nu blevet målrettet de nye krav, og omfanget af systemet er tilpasset modulopbygningen og fagets reducerede timetal. Tal, algebra og funktioner 4.-10. klasse præsenterer fagligt og fagdidaktisk materiale samt tilhørende arbejdsopgaver af et omfang, der på de fleste læreruddannelser vil svare til to moduler efter LU13. Bogens første del omhandler Talsystemer og regneprocesser og den anden del Algebra, funktioner og modellering. Den såkaldte stofdidaktik, der er knyttet til bogens faglige emner, findes i særlige kapitler, mens det fagdidaktiske stof, der er fælles for al matematikundervisning, skal søges i to andre bøger i systemet: Fagdidaktikken findes i Delta, og bogen My dækker elever med særlige behov. Til den studerendes øvrige arbejde med undervisningsfaget Matematik 4.-10. klasse er udgivet bøgerne Geometri 4.-10. klasse og Stokastik 1.-10.klasse. I Tal, algebra og funktioner 4.-10. klasse indledes hvert kapitel med en liste over de vigtigste mål for arbejdet med det pågældende kapitel, og det rundes af med en opsamling, der muliggør en evaluering af udbyttet. Således fremhæves det i hvert kapitel, hvilke kompetencer der især sigtes på at udvikle, hvilket er i samklang med de matematiske kompetencer, som står centralt både i LU13 og i det aktuelle faghæfte for grundskolen.
I anledning af den seneste reform aflæreruddannelsen er Matematik for lærerstuderende nu blevet målrettet de nye krav. Geometri 4.-10. klasse præsenterer fagligt og fagdidaktisk materiale samt tilhørende arbejdsopgaver svarende til ét modul efter LU13. De I anledning af den seneste reform aflæreruddannelsen er Matematik for lærerstuderende nu blevet målrettet de nye krav. matematikfaglige emner strækker sig fra geometriske eksperimenter og argumenter over måling og areal til flytninger, tegning og symmetriske mønstre. Den såkaldte stofdidaktik, der er knyttet til bogens faglige emner, findes i særlige kapitler, mens det fagdidaktiske stof, der er fælles for al matematikundervisning, skal søges i to andre bøger i systemet: Fagdidaktikken findes i Delta, og bogen My dækker elever med særlige behov.
DELTA 2.0 er en ny og helt opdateret udgave af Delta, der i ti år har været brugt i matematiklærernes grund-, efter- og videreuddannelse.DELTA 2.0 er del af serien MATEMATIK FOR LÆRERSTUDERENDE.Ud over DELTA 2.0 består serien af fem bøger med fokus på matematisk indhold: to om Tal, algebra og funktioner, to om Geometri og en om Stokastik, hvortil kommer en bog om elever med særlige behov i matematikundervisningen. Bøgerne i serien er et ambitiøst forsøg på at sammentænke de matematikfaglige aspekter af læreruddannelsen med fagdidaktiske og professionsrettede overvejelser.DELTA 2.0 er seriens almene fagdidaktik. Der er også fagdidaktiske overvejelser i de øvrige bøger i serien, men de er knyttet til specifikt matematisk indhold. DELTA 2.0 behandler mere generelle matematikdidaktiske problemstillinger som læringsteoretiske overvejelser i forbindelse med matematik, centrale aspekter af det at undervise i matematik og digitale teknologier som værktøj til at støtte elevers faglige læring af matematik. Det er en gennemgående idé i DELTA 2.0 at formulere matematikdidaktiske fokuspunkter, som i særlig grad er vigtige for lærere at reflektere over.DELTA 2.0 henvender sig ikke blot til lærerstuderende, men kan også anvendes i matematiklærernes efter- og videreuddannelse, fx diplom-, kandidat- eller masteruddannelser. Desuden vil matematiklærere kunne finde inspiration til udvikling af egenundervisning.
I anledning af den seneste reform aflæreruddannelsen er Matematik for lærerstuderende nu blevet målrettet de nye krav. Geometri 1.-6. klasse præsenterer fagligt og fagdidaktisk materiale samt tilhørende arbejdsopgaver svarende til ét modul efter LU13. De I anledning af den seneste reform aflæreruddannelsen er Matematik for lærerstuderende nu blevet målrettet de nye krav. matematikfaglige emner strækker sig fra geometriske eksperimenter og argumenter over måling og areal til flytninger, tegning og symmetriske mønstre. Den såkaldte stofdidaktik, der er knyttet til bogens faglige emner, findes i særlige kapitler, mens det fagdidaktiske stof, der er fælles for al matematikundervisning, skal søges i to andre bøger i systemet: Fagdidaktikken findes i Delta, og bogen My dækker elever med særlige behov.
Matematik for lærerstuderende er et lærebogssystem til den nye læreruddannelse i matematik. Systemet består af i alt seks bøger, der hedder y (Ypsilon) 1 og 2, ε (Epsilon), ω (Omega), δ (Delta) og μ (My). Tilsammen udgør bøgerne et ambitiøst forsøg på at sammentænke de faglige aspekter af læreruddannelsen med de mere professionsrettede. Derved giver bøgerne de lærerstuderende mulighed for at skabe sig et solidt grundlag for at undervise i matematik på 1.-10. klassetrin. Alle bøgerne i systemet er opmærksomme på elevernes forskellighed. Men i My fokuseres specielt på, hvad der kendetegner elever med særlige behov i matematik og giver forslag til mulige tiltag i den forbindelse. Bogen opdeler disse elever i tre kategorier, der behandles i hvert sit kapitel: Elever i matematikvanskeligheder, dygtige elever med behov for ekstra udfordringer i matematik og endelig et kapitel om tosprogede elever. Således dækker bogen centrale emner for linjefagene matematik og specialpædagogik.Selv om My sigter på de særlige elever, så vil undervisningen af dem i stort omfang bygge på viden om god matematikundervisning, som den er fremstillet i systemets øvrige bøger. Denne anden udgave er, på grund af den hurtige udvikling på feltet, fordoblet rent omfangsmæssigt i forhold til førsteudgaven fra 2009 og referencerne er ført up to date, altså til 2012. Bogen henvender sig til lærerstuderende i matematik og i specialpædagogik samt til matematiklærere og lærere i øvrigt med interesse for børn med særlige behov i matematik.
I anledning af den seneste reform for læreruddannelsen, LU13, er Matematik for lærerstuderende nu blevet målrettet de nyekrav, og omfanget af systemet er tilpasset modulopbygningen og fagets reducerede timetal. Tal, algebra og funktioner 1.-6. klasse præsenterer fagligt og fagdidaktisk materiale samt tilhørende arbejdsopgaver af et omfang, der på de fleste læreruddannelser vil svare til to moduler efter LU13. Bogens første del omhandler Talsystemer og regneprocesser og den anden del Algebra og funktioner. Den såkaldte stofdidaktik, der er knyttet til de faglige emner, er medtaget i bogen, mens det fagdidaktiske stof, der er fælles for al matematikundervisning, skal søges i to andre bøger i systemet: Fagdidaktikken findes i Delta, og bogen My dækker elever med særlige behov. Til den studerendes øvrige arbejde med undervisningsfagetMatematik 1.-6. klasse er udgivet bøgerne Geometri 1.-6. klasse og Stokastik 1.-10. klasse. I Tal, algebra og funktioner 1.-6. klasse indledes hvert kapitel med en liste over de vigtigste mål for arbejdet med det pågældende kapitel, og det rundes af med en opsamling, der muliggør en evaluering af udbyttet. Således fremhæves det i hvert kapitel, hvilke kompetencer der især sigtes på at udvikle, hvilket er i samklang med de matematiske kompetencer, som står centraltbåde i LU13 og i det aktuelle faghæfte for grundskolen.
I anledning af den seneste reform aflæreruddannelsen er Matematik for lærerstuderende nu blevet målrettet de nye krav.Geometri 4.-10. klasse præsenterer fagligt og fagdidaktisk materiale samt tilhørende arbejdsopgaver svarende til ét modul efter LU13.De I anledning af den seneste reform aflæreruddannelsen er Matematik for lærerstuderende nu blevet målrettet de nye krav. matematikfaglige emner strækker sig fra geometriske eksperimenter og argumenter over måling og areal til flytninger, tegning og symmetriske mønstre. Den såkaldte stofdidaktik, der er knyttet til bogens faglige emner, findes i særlige kapitler, mens det fagdidaktiske stof, der er fælles for al matematikundervisning, skal søges i to andre bøger i systemet: Fagdidaktikken findes i Delta, og bogen My dækker elever med særlige behov.
MY fokuserer specielt på, hvad der kendetegner elever med særlige behov i matematik og giver forslag til mulige tiltag i den forbindelse. Bogen opdeler disse elever i tre kategorier, der behandles i hvert sit kapitel: Elever i matematikvanskeligheder, dygtige elever med behov for ekstra udfordringer i matematik og endelig et kapitel om tosprogede elever.Således dækker bogen centrale emner for linjefagene matematik og specialpædagogik.Selvom MY sigter på de særlige elever, så vil undervisningen af dem i stort omfang bygge på viden om god matematikundervisning, som den er fremstillet i systemets øvrige bøger.Denne anden udgave er, på grund af den hurtige udvikling på feltet, fordoblet rent omfangsmæssigt i forhold til førsteudgaven fra 2009 og referencerne er ført up to date, altså til 2012.Matematik for lærerstuderende vandt Samfundslitteraturs Lærebogspris 2006.
Tal, algebra og funktioner 1.-6. klasse præsenterer fagligt og fagdidaktisk materiale samt tilhørende arbejdsopgaver af et omfang, der på de fleste læreruddannelser vil svare til to moduler efter LU13.I bogen indledes hvert kapitel med en liste over de vigtigste mål for arbejdet med det pågældende kapitel, og det rundes af med en opsamling, der muliggør en evaluering af udbyttet. Således fremhæves det i hvert kapitel, hvilke kompetencer der især sigtes på at udvikle, hvilket er i samklang med de matematiske kompetencer, som står centralt både i LU13 og i det aktuelle faghæfte for grundskolen.
I anledning af den seneste reform af læreruddannelsen, LU23, er Matematik for lærerstuderende blevet målrettet de nye krav og intentioner.Geometri og måling 1.-10. klasse udgør sammen med Tal og algebra 1.-10. klasse, Stokastik 1.-10. klasse samt den almene fagdidaktik i Delta 2.0 og Elever med særlige behov en basis for uddannelsen i undervisningsfaget matematik 1.-10. klasse.Indholdet i Geometri og måling 1.-10. klasse er valgt ud fra de aktuelle bestemmelser for faget i læreruddannelsen og er suppleret med bidrag til, hvordan man kan støtte en ny lærer i skolens matematikundervisning.Bogen indledes med en eksperimenterende tilgang til geometrien både i planen, rummet og tegneprocessen, hvor rumlige objekter afbildes i planen. Herefter følger et kapitel med overvejelser over den særlige didaktik, der knytter sig til geometri, hvilket efterfølges af et kapitel om argumenter og bevisførelse.Bogens midterste del omhandler den del af geometri, der vedrører måling: måling af længder, arealer og rumfang. Undervejs belyses begrebet måling og målingens didaktik. I bogens afsluttende kapitel beskrives, hvordan måling ofte får en central rolle i matematisk modellering.I en særlig del af geometrien lægger man de geometriske objekter ind i et koordinatsystem og prøver at beskrive dem algebraisk. Dette behandles i de to kapitler “Lokalisering, afstand og bevægelse” og “Analytisk geometri”. Læren om beregninger i trekanter behandles i kapitlet “Trigonometri og geometri i det fri”. Endelig gives en ret udførlig redegørelse for den matematiske beskrivelse af æstetiske kvaliteter ved geometriske figurer i kapitlerne “Flytninger, eksperiment og argument” og “Symmetrier og mønstre”.
I anledning af den seneste reform af læreruddannelsen, LU23, er Matematik for lærerstuderende blevet målrettet de nye krav og intentioner.Tal og algebra 1.-10. klasse udgør sammen med Geometri og måling 1.-10. klasse, Stokastik 1.-10. klasse samt den almene fagdidaktik i Delta 2.0 og Elever med særlige behov en basis for uddannelsen i undervisningsfaget matematik 1.-10. klasse.Indholdet i Tal og algebra 1.-10. klasse er valgt ud fra de aktuelle bestemmelser for faget i læreruddannelsen og er suppleret med bidrag til, hvordan man kan støtte en ny lærer i skolens matematikundervisning.Bogen indledes med, at læseren selv skal genopleve, hvordan det er at lære tal og regning forfra. Det sker bl.a. i forskellige positionssystemer. Herefter følger kapitler, der giver indsigt i en række centrale emner: brug af lommeregner, elevers talbegreber, arbejde med tal, brøkregning, brøkregningens didaktik og de negative tal. Arbejdet med tals egenskaber afsluttes med kapitlet “Talteori og beviser”. Kapitlerne “Hvad er algebra?” og “Tidlig algebra” indeholder en generel og didaktisk fremstilling af algebraen. Bogen fortsætter med en mere teoretisk behandling af funktioner og ligninger, der kobles til arbejdet med problemløsning og modellering, herunder rentesregning og økonomi.
Kapitel 8 fra Delta 2.0 - Lærersamarbejde og planlægning
ε [epsilon] er skrevet specielt med henblik på at kvalificerelæseren til at undervise grundskolens yngste elever. Bogenbehandler således de faglige emner, der i særlig grad har relevansi de første skoleår og fokuserer især på de naturlige tal ogtidlig algebra; på geometriske former og måling; og på det indledendearbejde med stokastik. Disse emner behandles bådefagligt og fagdidaktisk.
I anledning af den seneste reform aflæreruddannelsen er Matematik for lærerstuderende nu blevet målrettet de nye krav.Geometri 1.-6. klasse præsenterer fagligt og fagdidaktisk materiale samt tilhørende arbejdsopgaver svarende til ét modul efter LU13.De I anledning af den seneste reform aflæreruddannelsen er Matematik for lærerstuderende nu blevet målrettet de nye krav. matematikfaglige emner strækker sig fra geometriske eksperimenter og argumenter over måling og areal til flytninger, tegning og symmetriske mønstre. Den såkaldte stofdidaktik, der er knyttet til bogens faglige emner, findes i særlige kapitler, mens det fagdidaktiske stof, der er fælles for al matematikundervisning, skal søges i to andre bøger i systemet: Fagdidaktikken findes i Delta, og bogen My dækker elever med særlige behov.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.