Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Den mest kendte danske kunstner er Asger Jorn. Der eksisterer en del kataloger med tekster om ham og også en del bøger, men de er stort set alle sammen biografier. Det er som om hans farverige liv og de mange anekdoter har overskygget selve hans værk. For bortset fra Guy Atkins’ registrant over hans maleri og forskellige registranter over hans grafik, så eksisterer der ingen bog, der gennemgår og fortolker Asger Jorns værk som et hele. Det er betydningen af hans maleri og Jorns omgang med den maleriske proces, der fokuseres på i denne bog.
I denne bog på 18 kapitler giver idehistoriker Lars Morell en samlet oversigt over den aarhusianske kunsthistorie fra guldalderen til i dag. På basis af 11 års forskning har Morell fundet frem til både de væsentligste og de mange glemte kunstnere og kunstnersammenslutninger, som gennem 200 år har udgjort kunstlivet i Aarhus. I 200 års kunst i Aarhus kan han derfor fortælle den ofte dramatiske historie om kunstnernes kamp for at opnå anerkendelse i provinsbyen, som først langsomt blev en kulturby, ligesom han fremlægger det uforkortede forhold om kunstlivet i dialog og konflikt med det københavnske ditto. 200 års kunst i Aarhus omfatter også gallerier og kunsthandlere, litografiske trykkerier, kunstkritikere og kunstforeninger og er forsynet med omfattende litteraturlister og navneregister.
Engelsk udgave af "Asger Jorns kunst" (978-87-7124-308-6) The Art of Asger Jorn is the first major work about one of Denmark’s most important painters, Asger Jorn (1914-1973). It is not a typical biography depicting the outline of his life. Rather, the book sheds light on Jorn’s artistic production: Who he was inspired by, which artistic movements he was in contact with, and – not least – what his paintings depict.This is also the focus of The Art of Asger Jorn in which Lars Morell, a Danish historian of ideas, analyzes Jorn’s paintings. The author concludes that Jorn’s paintings do not depict anything specific. Indeed, it is as if Jorn seized them in the midst of transformation, where the subject is turning into a new subject. Morell finds that the paradoxes and transformations characteristic of the works were influenced by the ever-changing nature of Jorn’s own life.Asger Jorn was born in Denmark, but spent the majority of his artistic life abroad with workshops in both Paris and the Italian city of Albissola, famous for its skilled ceramic artisans. While abroad he discovered his great connection to the Nordic culture, and through his work with ceramics, he gained the necessary experience to liberate the colours of his paintings. While first and foremost a painter, he refined this artform by interacting with a variety of other art forms. The Art of Asger Jorn is thus not just a book about a single artist’s work, but also a book about the mindset of modern art.
Bogen beskriver mødet mellem den danske maler Asger Jorn og den franske fotograf Gérard Franceschi i Paris i 1960 og giver en karakteristik af Franceschis udvikling som fotograf. Desuden følger den de to mænd på deres rejse gennem Skåne i sommeren 1962 på jagt efter det særegne ved skandinavisk kultur.
Lars Morell vil endnu en gang revolutionere opfattelsen af Per Kirkebys værk og går i denne bog på tværs af hans arbejder for at finde svaret på, hvad den røde tråd gennem hans kunst er. Handler den om ham selv, om naturen eller om noget helt tredje? Morell analyserer Kirkebys billeder ud fra ideen om, at afsættet for hans værker er forholdet mellem kunst og videnskab.
"Et billede uden intellektuel overbygning er intet", skrev maleren Per Kirkeby i en programartikel i tidsskriftet Hvedekorn i 1964. Derfor analyserer idéhistorikeren Lars Morell i denne bog Kirkebys billeder ved at kombinere en kunsthistorisk vinkel med en idéhistorisk. Bogen går på tværs gennem hele Kirkebys værk, fra debuten omkring 1963 til de seneste værker. Fra malerier og bronzeskulpturer over arkitektur og film til litteratur.Men den går også på tværs gennem mange fag.
Maleren Asger Jorn købte en ødegård på Læsø i januar 1964 og brugte den som atelier til sin død i maj 1973. Jorns ophold på Kattegatøen var helt specielt, fordi hans gallerist, Børge Birch, også erhvervede en ejendom på øen. I de år var der et fornøjeligt og produktivt samspil mellem de to. Idéhistoriker Lars Morell har gennem en række år kulegravet Jorns tid på Læsø og fortæller den dramatiske historie om Jorns sidste tid. Jorns meste kendte værk fra Læsø er en 16 meter lang vægudsmykning udført i 1965 til Birchs gård, men især i 1970 og 1971 skabte han også andre væsentlige malerier i sit Læsø-atelier. I bogen kommer man tæt på Asger Jorn som menneske, hans arbejdsmetode som kunstner og meningen med de billeder, han skabte på Læsø. Ved køb af bog følger automatisk et års gratis medlemskab af non-profit foreningen Asger J´s Venner, som tager udgangspunkt i at støtte og fremme kendskabet til Jorns virke i såvel indland som udland. Bogen indeholder vedlagt følgeseddel med yderligere specifikation om medlemskab.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.