Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Specialpædagogik i læreruddannelsen handler om arbejdet med elever, der har det svært i skolen.Bogens udgangspunkt er den specialpædagogiske fagtradition, hvor især socialpædagogikken og specialundervisningsbegrebet har haft betydning. Bogen afspejler derudover en bevægelse i retning af et mere inkluderende fagsyn, hvor man hellere taler om elever i en situation, der er vanskelig eller kompliceret, frem for om elever med vanskeligheder. Denne bevægelse hænger sammen med den generelle politiske og pædagogiske udvikling, ikke mindst ændringerne i folkeskolen og i læreruddannelsen, hvor man sigter mod, at hovedparten af eleverne skal undervises i samme skole. Derfor må arbejdet med elever i komplicerede læringssituationer kobles tæt til den almene praksis og teoridannelse.Alle bogens kapitler er skrevet af forfattere med faglig indsigt i specialpædagogiske problemstillinger. Nogle forfattere har aktivt været med til at formulere den aktuelle policy på området, andre har forsket i det i mange år, andre igen har en særlig ekspertise eller faglig interesse i deres emne.Bogen er primært skrevet til læreruddannelsens modul Specialpædagogik, men henvender sig også til andre studerende og praktikere inden for det social- og specialpædagogiske område.Jørgen Christiansen er pæd.psych og uddannelsesleder ved UC Sjælland.Brian Degn Mårtensson er cand.pæd. i pædagogisk filosofi og lektor ved UC Sjælland.Torben Pedersen er viceskoleleder og arbejder med implementering af bevægelse og udeskole i undervisningen.
Specialpædagogik præsenterer seks temaer, der beskriver og udfordrer det aktuelle specialpædagogiske felt: Normalitet Specialpædagogik og specialundervisning Elevens deltagelse Elev- og handleplaner Specialpædagogiske indsatser Samarbejde om elevers komplicerede læringssituationer.Kapitlerne udfolder teorier bag specialpædagogisk praksis og sætter dem i spil gennem cases, studiespørgsmål og øvelser.Specialpædagogik er tiltænkt undervisningen i kompetenceområdet ved læreruddannelsen, ligesom bogen vil være relevant for lærere og pædagoger, der arbejder med specialpædagogiske udfordringer i skolen.
En solid grundbog i specialpædagogik til dig, der er lærerstuderende og læser faget specialpædagogik eller dig, som er pædagogstuderende med specialiseringen ”Social- og specialpædagogik” og ”Skole- og fritidspædagogik”. Det er en bog, som er velfunderet i didaktik og specialpædagogikkens undervisningsteorier, og du kommer med ind i klasselokalet både i skolen og på din uddannelse, hvor specialpædagogiske dilemmaer udspiller sig forskelligt. Antologien består af i alt 22 kapitler skrevet af en række forfattere, som med hver deres professionelle baggrund giver et bud på en hel vifte af temaer, der er særligt aktuelle for studerende, som har en ambition om at byde ind i lærerjobbet med specialpædagogisk ekspertise.
Skriv på mange måder - et differentieret materiale til skriftlig fremstilling (7.-9. klasse). Elevhæfte (inkl. hjemmeside)Dette er et elevhæfte.Til materialet hører også et lærerhæfte. Læs om lærerhæftet .Skriv på mange måder giver et bud på, hvordan man kan undervise i skriftlig fremstilling i 7.-9. klasse ud fra differentierede mål. Materialet er en håndsrækning til de lærere, der vil arbejde med at øge deltagelsen og læringen i arbejdet med skriftlig fremstilling i 7.-9. klasse.Hvis elever i komplicerede læringssituationer skal inkluderes i skolen, må der fokuseres på både den sociale og faglige inklusion. Det kræver, at læreren som udgangspunkt tilrettelægger den samme undervisning for alle elever, men med forskellige krav og strukturering. Hensigten med dette materiale er, at eleverne får nogle strukturer og strategier til skriftlig fremstilling, som gør, at de rent faktisk kan honorere de faglige krav i langt højere grad end ellers og på niveau med deres kammerater, og at de elever der har særlige forudsætninger udfordres. Det betyder, at læreren skal differentiere sin undervisning på en lang række områder, og i Skriv på mange måder er der indbygget en lang række af disse differentieringsmuligheder.I Skriv på mange måder er synlige mål, tegn på målopfyldelse og feedback på både proces og produkt en naturlig del af det skriftlige arbejde. Dermed bygger materialet på den nyeste viden om, hvad der forbedrer elevers læring. Materialet er eksamensforberedende, idet der arbejdes med de genrer og opgavetyper, som typisk optræder i Folkeskolens afgangsprøve.
Skriv på mange måder giver et bud på, hvordan man kan undervise i skriftlig fremstilling i 7.-9. klasse ud fra differentierede mål. Materialet er en håndsrækning til de lærere, der vil arbejde med at øge deltagelsen og læringen i arbejdet med skriftlig fremstilling i 7.-9. klasse.Hvis elever i komplicerede læringssituationer skal inkluderes i skolen, må der fokuseres på både den sociale og faglige inklusion. Det kræver, at læreren som udgangspunkt tilrettelægger den samme undervisning for alle elever, men med forskellige krav og strukturering.Hensigten med dette materiale er, at eleverne får nogle strukturer og strategier til skriftlig fremstilling, som gør, at de rent faktisk kan honorere de faglige krav i langt højere grad end ellers og på niveau med deres kammerater, og at de elever der har særlige forudsætninger udfordres. Det betyder, at læreren skal differentiere sin undervisning på en lang række områder, og i Skriv på mange måder er der indbygget en lang række af disse differentieringsmuligheder.I Skriv på mange måder er synlige mål, tegn på målopfyldelse og feedback på både proces og produkt en naturlig del af det skriftlige arbejde. Dermed bygger materialet på den nyeste viden om, hvad der forbedrer elevers læring.Materialet er eksamensforberedende, idet der arbejdes med de genrer og opgavetyper, som typisk optræder i Folkeskolens afgangsprøve.
Læsning der lykkes – inklusion af elever med opmærksomhedsforstyrrelser i læse og skriveundervisningen har sit fokus rettet mod læse- og skriveundervisning af de elever, der har særlige vanskeligheder. Udgangspunktet er, at de er en del af en differentieret undervisning i den almindelige klasse.Gruppen af elever med opmærksomhedsforstyrrelser skal være aktive deltagere i undervisningen i klassen og dermed inkluderes i læringsfællesskabet. Nøgleordet i den forbindelse er struktur – men struktur på en særlig måde.I bogen er der konkrete eksempler på, hvordan læreren kan hjælpe eleverne med at læse og skrive, hvilke opgaver eleverne kan få, og hvordan de konkret er udformet. Bogen bygger på relevant empiri og forskning, men med den praktiske planlægning og gennemførelse af læse- og skriveundervisningen for øje.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.