Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Didaktikhåndbogen er en fuldendt lærebog i didaktik, der omfatter didaktikkens historie, teorier og virkeområder. Bogen er struktureret i to dele:A: "Didaktiske teorier", der udreder didaktiske retninger og traditioner, som de har udfoldet sig i den angelsaksiske verden, den kontinentale verden og i Danmark.B: "Didaktisk belysning af temaer", der gennem en lang række temaer kontekstualiserer didaktiske teorier og kategorier inden for de virkeområder, som didaktikeren typisk møder i sin praksis.Didaktikhåndbogen præsenterer således det vidensgrundlag, som den studerende kan bruge til at skabe og reflektere over sin praksis.Bogen er tænkt som den studerendes arbejdsredskab og følgesvend gennem hele studiet. Den henvender sig til læreruddannelsen og pædagogiske bachelor-, diplom- og kandidatuddannelser.
Ledelsesopgaven for skolelederen og ledelsesteamet har en særlig pædagogisk-didaktisk dimension. Denne bog giver konkrete bud på, hvordan man griber den pædagogisk-didaktiske del af ledelsesopgaven an.Skolens kerneopgave er undervisningen og elevernes læring. Ledelsesopgaven for skolelederen og ledelsesteamet har dermed en særlig pædagogisk-didaktisk dimension. Ledelsens faglige ledelse skal både have direkte forbindelse til, hvad der konkret foregår i klasselokalet, og lederne skal tage aktiv del i lærerens didaktiske refleksioner. De skal med andre ord udføre didaktisk skoleledelse.DIDAKTISK SKOLELEDELSE giver konkrete bud på, hvordan man griber den pædagogisk-didaktiske del af ledelsesopgaven an. Bogen består af to dele, en teoretisk og en praktisk.Del 1. Teoretisk og empirisk baggrund indeholder seks kapitler med bogens teoretiske afsæt og en lang række cases, modeller, skabeloner og refleksionsspørgsmål til udvikling af en didaktisk skoleledelse, bl.a. redskabet Guideline til didaktisk skoleledelse.Del 2. Redskabskasse indeholder modeller, dialogbaserede øvelser, skabeloner og taksonomier, bl.a. Grundskabelon til faglig sparring. Øvelserne kan både bruges i den didaktiske samtale mellem leder og lærer og internt i ledelsesteamet.DIDAKTISK SKOLELEDELSE er skrevet til den daglige og faglige pædagogiske ledelse, dvs. skolens ledelsesteam, afdelingsledere, souschefer, viceskoleledere og teamledere. Den dækker skoleledelse på flere niveauer, både i grundskolen, på FGU og EUD samt i hele gymnasiesektoren.
Hvad er didaktik egentlig? Hvilke tanker er den danske folkeskole og tænkningen om undervisning og læring rundet af? Og hvor kommer det fra, når vi taler PISA-resultater, dannelse, færdigheder og læringsfællesskaber? Hvad er lærerens rolle? Og hvad er elevens? Didaktikken omhandler ikke bare undervisningsmetoder, men er altid bundet op på en argumentation om undervisningens hvorfor. Hvorfor gør du, som du gør i undervisningen? Hvad er rationalerne for planlægningen? Hvad er din intention som underviser? Kort & godt om DIDAKTIK giver overblik over begrebet ’didaktik’ – både teoretisk, historisk og praktisk – og bogen bugner af viden om didaktikkens grundlæggende fokus på både undervisning og læring. Bogen henvender sig til alle, der underviser i grundskolen, på ungdomsuddannelserne og på de mellemlange og videregående uddannelser – og til dem, der arbejder didaktisk på den ene eller anden måde. Om forfatteren: Lea Lund, ph.d. i uddannelsesforskning, uddannet lærer og kandidat i generel pædagogik. Hendes forskningsfelt er særligt rundet af almendidaktikken i relation til lærerprofessionen. Har gennem 12 år været forsker på Aarhus Universitet tilknyttet Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Nationalt Center for Kompetenceudvikling samt Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier. Har undervist i didaktik, curriculum og læring på Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse samt forsket i og skrevet om lærertænkning og didaktisk refleksion. Lea Lund har desuden stor erfaring med ledelse af didaktiske udviklingsprojekter i gymnasie- og ungdomsuddannelsesregi. Hun er både nationalt og internationalt tilknyttet forskellige forsknings- og udviklingsmiljøer. Er i dag leder af eftervidereuddannelsesafdelingen Pædagogik & Læring på University College Lillebælt.
Hvad er læring? Hvad forstår vi ved læring i hverdagen og i undervisningssammenhænge? Hvordan adskiller læring sig fra udvikling og socialisering?KORT & GODT OM LÆRING giver et kort historisk rids over vores forståelse af læring og inddrager udviklingspsykologiske teorier, forskellige intelligenssyn, vores kognitive system mv. Bogenbeskriver, hvordan læring fremstår forskelligt, alt efter hvilket perspektiv man betragter det med.I bogen gennemgås seks forskellige perspektiver på læring, som giver særlig mening i undervisningen: et behavioristisk perspektiv, et kognitivt perspektiv, et kulturhistorisk perspektiv, et eksistentielt/transformativt perspektiv, et situeret perspektiv og et kropsligt perspektiv.Bogen henvender sig til lærere, undervisere, lærerstuderende og studerende inden for velfærdsprofessionerne, efter- og videreuddannelser samt diplom- og akademiuddannelserne på detpædagogiske og undervisningsorienterede område.
Nye kompetencer i gymnasiet bidrager til den verserende debat om gymnasiereformen fra 2017. Her lægges der vægt på at styrke studieforberedelse, faglighed og dannelse i gymnasiet. De fire nye kompetencer, innovative, globale, digitale og karrieremæssige, bliver her introduceret, og forfatterne viser, hvordan der i arbejdet med disse nye kompetencer kan hentes hjælp i almendidaktikken, som det indledende kapitel i bogen derfor beskæftiger sig med.Hvert af de følgende kapitel omhandler derefter de fire kompetencer både for at introducere dem samt gå i dybden med dem. Heri finder du en række praksiseksemplarer, der kan inspirere til egen undervisning.Bogen er skrevet af Lea Lund, Laura C. Felby, Christian Dalsgaard, Mette Kjærsholm Boie, Sarah Robinson, Alex Young Pedersen, Helle Meibom Færgemann og Francesco Caviglia. De forsker alle i pædagogik og didaktik på ungdomsuddannelserne, størstedelen med kontor på Aarhus Universitet. Flere af forfatterne har også deltaget i faggrupperne for teoretisk pædagogikum.
Denne bog er et bidrag til den verserende debat om gymnasiereformen fra 2017. Her lægges der vægt på at styrke studieforberedelse, faglighed og dannelse i gymnasieskolen. I aftaleteksten kommer dette blandt andet til udtryk under overskriften ’styrket faglighed’, hvor fire nye kompetencer – innovative, globale, digitale og karrieremæssige – introduceres.Nye kompetencer i gymnasiet indeholder en introduktion til og et kapitel om hver af kompetencerne. Bogen har til formål at give kandidater på teoretisk pædagogikum samt lærere på stx, hhx, htx og hf en indsigt i disse kompetencer, som de forstås med forskningsmæssigt udgangspunkt og med en kobling til den praksis, man udøver som lærer i gymnasieskolen. Synspunktet i bogen er, at der i arbejdet med de nye kompetencer er hjælp at hente fra almendidaktikken, hvorfor den indleder med et kapitel om dette.Forfattergruppen består af forskere, der arbejder med pædagogik og didaktik inden for ungdomsuddannelserne.
Fra forskning i læreres læring og kompetenceudvikling ved vi, at lærere tager deres egne erfaringer som studerende med sig ud i klasserummene, og disse indlejrede erfaringer kan være svære at ændre. De erfaringer er så dybt indlejret kropsligt og tavst - ligesom det at køre på cykel - at det kan være svært at lave om på. Ved at give tid og plads til en særlig opmærksomhed på dette er det dog muligt at ændre på holdninger og handlinger til gavn for undervisningen. En sådan opmærksomhed bør skabes i et kollegialt læringsfællesskab, da man ved at arbejde med didaktisk opmærksomhed i et kollegialt læringsfællesskab kan udvikle et fælles sprog og en fælles optik på undervisningen og dermed skabe større bevidsthed om egne handlinger. Denne indsigt i praksis opnås ved at komme tæt på det, der foregår i klasserummene - for eksempel gennem observation af undervisningen og efterfølgende refleksiv dialog. Denne bog understøtter udviklingen af en kollegial bevidsthed om læreres pædagogiske dømmekraft ved dels at give forskningsmæssigt belæg og indsigt, dels komme med konkrete bud og redskaber til at italesætte og arbejde med et didaktisk vokabular i et kollegialt læringsfællesskab. Bogen henvender sig til lærere, lærerkollegier og pædagogiske ledere, der ønsker at arbejde med lærerudvikling i folkeskolen og på ungdomsuddannelser. Besøg bogens hjemmeside på www.dafolo.dk/undervisning. Lea Lund er ph.d. i uddannelsesforskning, adjunkt i almendidaktik inden for ungdomsuddannelser og videregående uddannelser på Aarhus Universitet. Hun har i en årrække arbejdet med læreres kompetenceudvikling og undervisningsudvikling generelt. Er aktuelt forskningsleder på aktionslæringsprojekterne ROK-projektet (Relationskompetencer Og Klasseledelse i gymnasiet) og KLEO-projektet (Klasseledelse Og Erfaringsopsamling i ungdomsuddannelserne). Se indholdsfortegnelse og forord til bogen 'Da undersøgelser har vist, at læreres tænke- og handlemåder er præget af mavefornemmelser og erfaringer fra egen skolegang, og er noget af det mange lærere baserer deres undervisning på, er det særdeles relevant og af stor betydning, at der fokuseres på den didaktiske refleksion for at sikre udvikling af undervisningen. Vi er her helt inde ved skolens kerne. Bogen er velskrevet og meget nem som lærer at identificere sig med. Formuleringen 'Den tavse erfaring' er meget rammende.' - Lektørudtalelsen fra Dansk BiblioteksCenter Om serien Undervisning og læring - didaktik Serien er et forsøg på at revitalisere den professionelle didaktiske dialog. Denne didaktiske dialog eller samtale om den pædagogiske praksis er central, idet hverken overordnede dannelsesidealer eller lister over, hvilken læringsmæssig effekt forskellige faktorer sandsynligvis har, fortæller, hvad man konkret kan gøre i den pædagogiske praksis. Didaktik er at fortolke og spejle mål op i formål – og det er at fortolke forskningsresultater i forhold til ens egen konkrete pædagogiske kontekst, og hvad man vil med sin undervisning. Didaktik omhandler overvejelser både over, hvad der skal læres, og over hvordan der skal undervises (metodik mv.).'Didaktisk refleksion rammer for mig at se lige ind i hjertekuglen af lærerprofessionalitet – almendidaktisk set. Og bogen rammer dermed ind i det felt, som vores studerende skal prøves i, særligt når de afslutter deres pædagogiske fag.' - Anja Madsen Kvols, pædagogisk leder og programkoordinator i Forsknings- og udviklingscenter for evaluering og dokumentation, læreruddannelsen VIA. 'Det er en utrolig interessant bog, der sætter didaktisk refleksion i fokus. Det handler om at sætte ord på den tavse viden og gennem refleksion skabe et didaktisk vokabular i et kollegialt læringsfællesskab. Den bør indkøbes til enhver skole, der søger udvikling og optimering af lærernes didaktiske kompetencer, for herigennem at øge elevernes læring' - Bogoplevelsen.dk'Jeg har brugt øvelserne fra bogen i en undervisningssession om didaktik med ca. 30 deltagere på Master i Voksnes Læring og Kompetenceudvikling på Aarhus Universitet. Hensigten med at benytte øvelse 1 fra Leas bog var at øge de studerendes bevidsthed om at arbejde med et pædagogisk fagligt belæg. Masteruddannelsen handler i høj grad om at bygge bro mellem teori og praksis. Studerende tager fortrinsvis en masteruddannelse for at opkvalificere deres professionelle praksis ud fra den nyeste viden fra forskning og teori. Idealet for undervisning på masteruddannelser er derfor en teoretisk baseret undervisning, der forholder sig til de studerendes praksisfelt for herigennem at perspektivere erfaringerne fra praksis ud fra den teori, der er i spil i undervisningen. Dette forhold gør det relevant at lade studerende reflektere over praksisnære problemstillinger og begrunde beslutninger i praksisfeltet teoretisk. Øvelsen bidrog således til at få blik for en måde at arbejde systematisk med at begrunde pædagogiske valg med pædagogisk belæg.' - Kristina Mariager-Anderson, lektor, Aarhus Universitet'Didaktisk refleksion er en rigtig god og instruktiv bog, og det er en stor kvalitet, at den fremlægger konkrete og brugbare værktøjer… Rigtig god fornøjelse med refleksionerne – der er virkelig meget at hente.' - Kulturkapellet - Læs hele anmeldelsen her'Lea Lund viser i sin bog ‘Didaktisk refleksion’, hvordan man med inspiration fra den sokratiske samtale, kan lære at arbejde med sine refleksioner og på denne måde både få afklaret, hvad det er for en viden, man lægger til grund for sine handlinger, og derved åbne for ændring af ens praksis. Der ligger et stort udviklingspotentiale i de fælles didaktiske refleksioner, hvor alle deltagere lærer noget gennem refleksionerne … Det kan kun gavne de elever, som vi med vores undervisning tjener.' – Ove Christensen, folkeskolen.dk
Didaktik er grundlæggende viden om undervisningens planlægning, udførsel og evaluering - herunder overvejelser over undervisningens hvad, hvorfor og hvordan. Didaktik udspiller sig i mange forskellige læringsarenaer, og denne bogs ærinde er at undersøge, hvordan man empirisk kan undersøge forskellige pædagogiske praksisser. Bogen har til formål at give de studerende på videregående pædagogisk orienterede uddannelser et bredt kendskab til, hvordan pædagogiske praksisser kan belyses. Det sker gennem demonstration af brugen af didaktisk teori og metodologiske overvejelser over dataindsamling samt analyse og diskussion heraf. Hvert kapitel demonstrerer, hvorledes man kan undersøge et stykke specifikt pædagogisk empiri, og belyser dermed, hvordan didaktisk teori kan bruges som analyseværktøj på et stykke virkelighed. Desuden præsenteres også, hvordan forskellige teorier om læring kan relateres til en pædagogisk kontekst for igen at demonstrere, hvordan teorier kan bruges som analytisk afsæt.Argumentet er, at synergien mellem empiri og teori er yderst meningsfuld og bidrager til oplysning og udvikling inden for det pædagogiske felt. Bogen forbereder således den studerende på at arbejde med teori- og praksisudviklende funktioner inden for det pædagogiske fagområde og styrker de didaktiske refleksioner. Bogen er inddelt i tre dele, der omhandler tre forskellige, men indbyrdes relaterede didaktiske dimensioner - didaktiske udfordringer, didaktiske refleksioner og didaktiske potentialer - og til hvert kapitel hører åbne refleksionsspørgsmål, der er tænkt som oplæg til diskussion og inspiration til yderligere refleksion over didaktiske dimensioner.Bogen retter sig mod studerende på lærer- og pædagoguddannelser, studerende på diplom- og masteruddannelser med pædagogisk og metodisk orienterede fag og moduler og studerende på universitetsuddannelser omhandlende pædagogik, læring og didaktik, herunder ph.d.-studerende.Bogens forfattere er Søren S. E. Bengtsen, Ulf Dalvad Berthelsen, Anders Skriver Jensen, Per Fibæk Laursen, Lea Lund (red.), Christina Matthiesen, Trine Kløveager Nielsen, Hanne Balsby Thingholm (red.) og Sally Thorhauge.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.