Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Pædagogikhåndbogen beskriver pædagogikkens vidensområde gennem seks tilgange: Pædagogikkens historie (hvad er baggrunden for det skolesyn vi har i dag?) Pædagogisk filosofi (hvad er skolens formål og etiske grundlag?) Pædagogisk sociologi (hvad er skolen sociale virkelighed?) Pædagogisk psykologi (hvad er udvikling, læring og motivation?) Pædagogisk antropologi (hvordan bliver skolens kulturelle mønstre synlige?) Didaktik (hvordan bliver pædagogik til planlægning, gennemførsel og evaluering af undervisning?)Pædagogikhåndbogen præsenterer et vidensgrundlag, som den studerende kan bruge til at reflektere over praksis med. Bogen er tænkt som den studerendes arbejdsredskab gennem hele studiet. Den henvender sig til læreruddannelsen og pædagogiske bachelor-, diplom- og kandidatuddannelser. Pædagogikhåndbogen er et originalt værk, der er sammensat af nyskrevne og reviderede kapitler fra udgivelsen Pædagogikhåndbogen, 1. udgave.
Det kræver meget at være lærer, og som lærerstuderende er du sikkert motiveret af, at du har haft en lærer, som har gjort en forskel i dit liv. Nu ønsker du selv at gøre en forskel for nogle børn. I denne introduktion handler det om det første år på din uddannelse og om at påbegynde din udvikling til at blive en professionel lærer. Bogen introducerer dig for lærerprofessionen, læreruddannelsen og knytter sig til faget Livsoplysning: kristendomskundskab, idehistorie, medborgerskab og autoritet. At blive lærer er at træde ind i en profession, hvilket kræver en særlig viden, som man ikke kan være i besiddelse af på forhånd. Man skal kunne undervise elever med forskellige kulturelle og religiøse baggrunde, og man skal kunne undervise elever, der definerer køn og seksualitet på måder, man ikke er vant til. Det bidrager faget Livsoplysning til, og faget skal understøtte dig i at udvikle professionel dømmekraft og autoritet, og hjælpe dig med at forholde dig professionelt til etiske dilemmaer i skolen. Kapitlerne tager dig gennem en række centrale temaer og begreber, der angår læreruddannelsen og lærerprofessionen: Lærerprofessionen Skolen som demokratisk institution Diversitet og deltagelse i skolen Professionel autoritet, dømmekraft og myndighed Professionsetik og etiske dilemmaer
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.