Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
KRAP, der står for Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Praksis, er en særlig tilgang, og dette er grundbogen, der klæder den professionelle på til at forstå menneskesynet og tankerne bag.KRAP er både et menneskesyn og en metodisk værktøjskasse, og omdrejningspunktet er udviklingen af tanker og adfærd i en anerkendende og ressourcefokuseret ramme. Netop derfor har KRAP så brede anvendelsesmuligheder inden for de pædagogiske, sociale, sundhedsfaglige, organisatoriske og psykologiske områder – kort sagt alle områder, hvor udvikling, læring og trivsel er i fokus.Med denne grundbog beskrives KRAP-tilgangen, som den ser ud efter mere end 10 års anvendelse i forskellige kontekster. Her introduceres til de helt grundlæggende tanker og elementer i KRAP, som gennem cases og eksempler sættes i relation til praksis. Bogen beskriver elementer som mestring, motivation, kompetenceudvikling og færdighedstræning, samtaler med KRAP som stillads, målsætning, dokumentation og beskrivearbejde samt implementering af KRAP.KRAP grundbogen er skrevet af Lene Metner og Peter Bilgrav, der begge er psykologer i KRAP-teamet PsykologCentret ApS i Viborg-Skive. De står desuden bag en række bøger om KRAP, herunder KRAP – metoder og redskaber, som indeholder 50 redskaber til afdækning, forståelse samt ændring og udvikling af menneskelige færdigheder, forståelser og strategier, og som derfor hænger sammen med og fungerer som supplement til nærværende grundbog om KRAP.Se mere på www.krap.com.
KRAP - metoder og redskaber tilbyder enkle og praksisnære værktøjer, der erfaringsmæssigt virker. Bogen er en praksisrelateret værktøjskasse, som knytter an til KRAP Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Praksis. I denne reviderede 2. udgave af bogen er alle redskaber og skemaer fra den første udgave pudset af og opdateret, og der er kommet nye til, så bogen nu rummer 50 af de mest anvendelige og generelle KRAP-værktøjer og -metoder med beskrivelser af formål og anvendelse. Som noget nyt i denne udgave gives der forslag til, hvilke redskaber der supplerer hinanden, som derfor med fordel kan bruges sammen.Omdrejningspunktet i KRAP er de menneskelige processer og udviklingen af tanker og adfærd i en anerkendende og ressourcefokuseret ramme, og netop derfor har KRAP så brede anvendelsesmuligheder inden for de pædagogiske, sociale, sundhedsfaglige, organisatoriske og psykologiske områder – kort sagt alle områder, hvor udvikling, læring og trivsel er i fokus.KRAP-tilgangen har allerede slået an inden for skole og dagtilbud på både normal- og specialområdet, i behandlingsmiljøer, på bo- eller beskæftigelsesområdet samt inden for rådgivende funktioner og i forbindelse med organisationsudvikling og ledelse. Her må den professionelle i praksis arbejde ud fra et anerkendende og ressourcefokuseret syn og desuden sætte fokus på egen og andres tænkning for at skabe forandring og udvikling. Med KRAP får den professionelle redskaber til at afdække muligheder, behov og forudsætninger for netop dette.Redskaberne i bogen retter sig både mod afdækning, forståelse samt ændring og udvikling af menneskelige færdigheder, forståelser og strategier. Redskaberne kan skærpe fokus på retningen og fastholde fagligheden samt sikre dokumentation i arbejdet.Alle bogens redskaber findes også på bogens hjemmeside www.dafolo.dk/krap.KRAP - metoder og redskaber er skrevet af Lene Metner og Peter Bilgrav, der begge er psykologer i KRAP-teamet PsykologCentret ApS i Viborg-Skive. De står desuden bag en række bøger om KRAP, herunder KRAP grundbogen, som beskriver de grundlæggende tanker og menneskesynet i KRAP, og som derfor hænger sammen med og fungerer som supplement til nærværende bog om metoder og redskaber i KRAP.Se mere på www.krap.com.
Denne bog handler om ressourceorientering som udgangspunkt for pædagogisk praksis. I bogen møder læseren en række metoder og konkrete tilgange, der på forskellig vis tager udgangspunkt i et ressourcesyn som princip og afsæt for praksis. Ud fra forskellige teoretiske tilgange giver bogen en række bud på, hvordan man som pædagog kan arbejde med ressourcer i daginstitutioner.Ressourceorientering handler om, at man under udvikling og gennemførelse af pædagogiske tiltag aktivt leder efter, bygger på og forsøger at udvikle individuelle styrker og styrker i individets omgivelser.Bogen samler og formidler viden og erfaringer fra udvalgte teoriretninger og tilgange på området, og gør denne viden tilgængelig i en overskuelig form.Det er formålet med bogen, at den skal bidrage til praksisudvikling og til konkret problemløsning i hverdagen. Bogen henvender sig til pædagoger, pædagogstuderende, daginstitutionsledere, studerende i efter- og videreuddannelsesforløb og andre, der interesserer sig for pædagogik og konkret pædagogisk praksis.Forfattere: Trine Ankerstjerne, Anne Vibeke Fleischer, Christian Horst, Carina Brøndum Leed, Alex Madsen, Lene Metner, Margit Mikkelsen, Anne Maj Nielsen, Kaj Struve, Jytte Birk Sørensen, Üzeyir Tireli og Tom Ritchie,.
Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik, forkortet KRAP, er et socialpædagogisk koncept, som indeholder det bedste af det, der virker... Den pædagogiske tilgang tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang til andre mennesker, ved en systematisk inddragelse af de kognitive teorier og behandlingsformer samt ved en udpræget vægtning af det positive, det som virker. Konceptet hviler desuden på en konstruktivistisk forståelse af mennesket i dets miljø.Bogen er skrevet for praktikere inden for de pædagogiske, behandlingsmæssige og undervisningsmæssige felter, bl.a. pædagoger, lærere, ergo- og fysioterapeuter, sygeplejersker, socialrådgivere, social- og sundhedsassistenter.Målgruppen omfatter desuden de studerende på de nævnte uddannelser samt på efter- og videreuddannelser inden for området.Når målgruppen er så bred, skyldes det, at KRAP er et koncept og ikke en specifik metode rettet mod en bestemt klientgruppe.
KRAP i skolen præsenterer KRAP - Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik - som et naturligt pædagogisk grundlag for den inkluderende skole med metoder og redskaber, der kan tages frem, når værdier, ønsker og mål skal omsættes i konkret pædagogisk praksis. KRAP står for en skole, hvor børn kan vokse både menneskeligt og fagligt, hvor det er godt at lære, hvor det er godt at være lærer, og hvor fællesskabet står stærkt. Bogen tilbyder metoder og inspiration - både når det handler om trivsel i klassen, når fagligheden i AKT-arbejdet skal skærpes, og når der skal findes fælles forståelse og sættes fokus på den pædagogiske indsats. Der stilles også skarpt på SFO'en, hvor barnets sociale færdigheder er omdrejningspunktet, på det konstruktive skole-hjem-samarbejde og på anerkendende og ressourcefokuseret skoleledelse.Bogen veksler mellem beskrivelser af KRAP i en skolekontekst og fortællinger fra praksis. Praksiskapitlerne illustrerer, hvordan den omfattende pædagogiske værktøjskasse, som KRAP tilbyder, kan anvendes systematisk som grundlag for både det almen- og det specialpædagogiske arbejde i skolen. KRAP i skolen er skrevet og redigeret af Lene Metner og Peter Bilgrav, der begge arbejder ved PsykologCentret ApS i Viborg. De har i en årrække afholdt KRAP-kurser for professionelle inden for det pædagogiske, sociale og psykologiske arbejdsfelt.Se mere på www.PCaps.dk.
Krap i job giver en introduktion til, hvordan man med udgangspunkt i en række KRAP-redskaber og -metoder kan arbejde systematisk med jobafklaring og jobtræning med borgere, der af den ene eller den anden grund står uden for arbejdsmarkedet.Den evidensbaserede pædagogiske metode KRAP – Kognitiv Ressourcefokuseret og Anerkendende Praksis – er udviklet i PsykologCentret, og KRAP i job er baseret på denne tilgang. KRAP indeholder både et menneskesyn, en tænkning og en værktøjskasse med praksisbaserede metoder og redskaber. KRAP i job giver en introduktion til anvendelsen af KRAP i arbejdet med afdækning af borgeres ressourcer i forhold til deres tilknytning til arbejdsmarkedet. Bogen præsenterer 17 redskaber – nogle er fra den eksisterende KRAP-værktøjskasse, andre er nyudviklede. Alle er tilpasset til formålet, og de understøtter en systematisk tilgang, hvor den professionelle sammen med borgeren indsamler nødvendig viden, reflekterer over denne og til sidst iværksætter en passende indsats.De mange praksiseksempler i bogen viser den brede anvendelse af KRAP i relation til jobafklaring og jobtræning, hvor udgangspunktet er borgerens ressourcer og de forudsætninger, der må være til stede, for at ressourcerne kan bringes i spil.Bogen er til dig, der arbejder med mennesker på kanten af arbejdsmarkedet. Det kan være i forskellige jobafklaringsinstanser, jobcentre eller andet, der involverer mennesker, som på grund af fx sygdom eller ulykke står uden for arbejdsmarkedet, eller det kan være i arbejdet med jobtræning eller beskyttede beskæftigelsespladser.
Kollegial KRAP-supervision giver en introduktion til, hvordan man med udgangspunkt i en række KRAP-redskaber og -metoder kan udvikle praksis gennem faglig supervision, vejledning og sparring. Med KRAP (Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Praksis) som udgangspunkt sikres det, at de professionelle netop forholder sig ressourcefokuseret til en fokusperson i supervisionen – og at de indsamler den nødvendige viden, reflekterer tilstrækkeligt over udfordringen og på baggrund heraf beslutter en indsats, der har ændring og udvikling for øje.KRAP’s Søjlemodel fungerer med sine tre faser som gennemgående struktur for arbejdet. Bogen klæder supervisoren på, til at supervisere sine kollegaer på en saglig og systematisk måde. Den beskriver blandt andet, hvordan menneskesynet og metoden KRAP skal forstås og anvendes i kollegial KRAP-supervision, hvilke ressourcer det kræver af en kollegial KRAP-supervisor, og hvordan man som supervisor kan evaluere supervisionens udbytte og egen indsats. Derudover giver den konkrete forslag til, hvilke redskaber det giver mening at anvende i relation til hinanden. Bogen er fyldt med inspirerende praksiseksempler, der viser den brede anvendelse af KRAP som tilgang i både pædagogiske, læringsmæssige, sociale og behandlingsmæssige kontekster.
KRAP - metoder og redskaber tilbyder enkle og praksisnære værktøjer, der erfaringsmæssigt virker. Bogen er en praksisrelateret værktøjskasse, som knytter an til KRAP; - Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Praksis.I denne reviderede 2. udgave af bogen er alle redskaber og skemaer fra den første udgave pudset af og opdateret, og der er kommet nye til, så bogen nu rummer 50 af de mest anvendelige og generelle KRAP - værktøjer og -metoder med beskrivelser af formål og anvendelse. Som noget nyt i denne udgave gives der forslag til, hvilke redskaber der supplerer hinanden, som derfor med fordel kan bruges sammen.Omdrejningspunktet i KRAP er de menneskelige processer og udviklingen af tanker og adfærd i en anerkendende og ressourcefokuseret ramme, og netop derfor har KRAP så brede anvendelsesmuligheder inden for de pædagogiske, sociale, sundhedsfaglige, organisatoriske og psykologiske områder - kort sagt alle områder, hvor udvikling, læring og trivsel er i fokus.Med KRAP får den professionelle redskaber til at afdække muligheder, behov og forudsætninger for netop dette.Redskaberne i bogen retter sig både mod afdækning, forståelse og ændring og udvikling af menneskelige færdigheder, forståelser og strategier. Redskaberne kan skærpe fokus på retningen og fastholde fagligheden samt sikre dokumentation i arbejdet.Se indholdsfortegnelse og forord til bogen
KRAP, der står for Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Praksis, er en særlig tilgang, og dette er grundbogen, der klæder den professionelle på til at forstå menneskesynet og tankerne bag.KRAP er både et menneskesyn og en metodisk værktøjskasse, og omdrejningspunktet er udviklingen af tanker og adfærd i en anerkendende og ressourcefokuseret ramme. Netop derfor har KRAP så brede anvendelsesmuligheder inden for de pædagogiske, sociale, sundhedsfaglige, organisatoriske og psykologiske områder, kort sagt alle områder, hvor udvikling, læring og trivsel er i fokus.Med denne grundbog beskrives KRAP-tilgangen, som den ser ud efter mere end 10 års anvendelse i forskellige kontekster. Her introduceres til de helt grundlæggende tanker og elementer i KRAP, som gennem cases og eksempler sættes i relation til praksis. Bogen beskriver elementer som mestring, motivation, kompetenceudvikling og færdighedstræning, samtaler med KRAP som stillads, målsætning, dokumentation og beskrivearbejde samt implementering af KRAP.
Et alt for stort antal unge mennesker bakser med udfordringer i en kompleks verden, hvor både egne og andres krav og forventninger kan medføre et stort pres. Et stigende antal unge rammes af stress, angst eller depression, og de har brug for vejledning og rådgivning for at få en god start på voksenlivet. Den rigtige støtte til at udfolde og udfordre de svære tanker kan være dét, der former tilværelsen i en mere positiv retning.KRAP (Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik) er et pædagogisk koncept, der med sit menneskesyn og sin metodiske værktøjskasse kan noget helt særligt i forhold til de unge, der har det svært. Med KRAP-redskaberne får de unge hjælp til at afdække og forstå deres situation, tanker og følelser, og dermed skabes grundlaget for en ændring og udvikling.Den refleksion og de redskaber og færdigheder, som den unge får med sig i et rådgivningsforløb med KRAP, kan anvendes nu og ved de udfordringer, der måtte opstå fremover.Bogen indeholder en kort introduktion til tilgangen og elementerne i KRAP, og derefter behandles udbredte temaer og problemstillinger i ungdomslivet, herunder: Motivation Mestring Selvværd Udfordrende forældrerelationer Angst Depressive tanker ADHDTemaerne skitseres kort, og derefter uddybes de i cases baseret på virkelige personer og rådgivningsforløb. Her fremstilles kompleksiteten i de unges udfordringer, og der lægges vægt på nødvendigheden af at anerkende og validere de unges oplevelser og tanker. KRAP ungerådgivning henvender sig til alle, der har samtaler med unge, herunder mentorer, studievejledere, UU-vejledere, ressourcepersoner, støttekontaktpersoner, lærere, pædagoger, SSP- og gademedarbejdere, misbrugskonsulenter og andre fagfolk og ungeaktører bredt forstået.
KRAP ungerådgivningEt alt for stort antal unge mennesker bakser med udfordringer i en kompleks verden, hvor både egne og andres krav og forventninger kan medføre et stort pres. Et stigende antal unge rammes af stress, angst eller depression, og de har brug for vejledning og rådgivning for at f en god start på voksenlivet. Den rigtige støtte til at udfolde og udfordre de svære tanker kan være dét, der former tilværelsen i en mere positiv retning.KRAP (Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik) er et pædagogisk konept, der med sit menneskesyn og sin metodiske værktøjskasse kan noget helt særligt i forhold til de unge, der har det svært. Med KRAP-redskaberne får de unge hjælp til at afdække og forstå deres situation, tanker og følelser, og dermed skabes grundlaget for en ændring og udvikling.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.