Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Forfatteren Leo Tandrup er i sit store trebindsværk Det oprejste menneske gået i alliance med store behjertede kunstnere op gennem historien for at finde frem til, hvorledes de har inspireret deres nutid og fremtid i opgør med magtens og elitens ofte fatale overgreb på borgere og befolkninger. Igennem analyser og fortolkninger af kunstværker fra tidernes morgen til det 21. århundrede beskriver og vurderer Tandrup historiens op- og nedture i kultur og civilisation. Hans konklusion er klar: Kun med hjælp fra en mere aktiv og traditionsbevidst kunst og kulturel fortrop end den historieløse, der præger nutiden, kan vi ifølge forfatteren komme igennem den dybe åndelige krise med en ny gammel medmenneskelighed syngende i blodet.Det oprejste menneske ligger i forlængelse af Leo Tandrups omfattende forfatterskab med historiens aktører og ikke mindst med kunsten som kilde, og han er kendt for sine originale, sprælske og præcise eksistentielle og politisk-sociale analyser af de store værker i verdenskunsten. Værket består af 3 bind.
Kunsthistorikeren og kunstneren har kendt hinanden i en lang årrække, og den frugtbare uenighed mellem dem fandt sit første markante udtryk i Samtaler fra en bjergtop, der udkom i 2006. I 2004 fik Leo Tandrup som medlem af kunstudvalget ved Frelserkirken i Horsens ideen til en altertavle. Han kontaktede Arne. Om han ville male Kristi begrædelse! Det ville Arne gerne, og det blev starten på to års korrespondance og mindst 16 udkast til værket, der i dag kan ses på Kunstmuseet i Videbæk – Arne Haugen Sørensen Museum.Bogen skildrer ikke bare tilblivelsen af et moderne hovedværk, men den viser også, hvorledes skabelsesprocessen foregår, i kunsten og i vores eget liv. Arne Haugen Sørensen er i dag, ifølge Leo Tandrup, den betydeligste danske kunstner, fordi han gennem den kristne tradition beskæftiger sig med det største og ikke snubler over det mindste. Værket hænger i dag på Arne Haugen Sørensen museet i Videbæk. Bogen er pragtfuldt illustreret med eksempler fra kunsthistorien og med Haugen Sørensens egne værker.
En befriende ærlig, kritisk, indlevende og dybtgående bog. Ikke bare om billedkunstner Carsten Franks kunst og liv, men den rammer også læserens tilværelse, skildret ud fra et intimt kendskab til vor tids barske livsbetingelser og ud fra en rammende civilisations-kritik.Gennem kritiske og indgående samtaler med Carsten Frank, og ikke mindst sjældent sete sitrende skarpe og empatiske analyser af hele 126 af Carstens værker, forsøger Leo Tandrup at afdække hvilket ”stof” en kunstner er gjort af – hvilke kreative veje og vild-veje Carsten Frank har været omkring for at kunne udtrykke sig, som han gør i dag.En visuel flot bog og samtidig et litterært værk. En udviklingshistorie, som – med Carsten Frank som ”case” - skaber et billede af alle gode moderne kunstneres svære valg og brydekampe med sig selv, Gud og Fanden. Det vises, hvor vanskeligt det er for kunstnere som for os alle at vokse mentalt i vor tid.Leo Tandrups omfattende forfatterskab indenfor historie og kunst manifesterede sig sidst i det af alle aviser meget roste storværk, Det oprejste menneske I-III fra 2012.Signerede og nummererede eksemplarer kan købes ved henvendelse hos forlaget på Tlf: 86811277eller mail: karinspostbox@gmail.com
Kunstneren og kunsthistorikeren har kendt hinanden i en lang årrække, og den frugtbare uenighed mellem dem fandt sit første udtryk i Samtaler fra en bjergtop, der udkom i 2006.I foråret 2014 fik Leo Tandrup som medlem af kunstudvalget ved Vor Frue Kirke i Horsens ideen til en altertavle. Han kontaktede Arne. Om han ville male? Hvad? Kristi begrædelse!Det ville Arne gerne, og det blev starten på en turbulent korrespondance, der varede i to år.Bogen skildrer ikke bare tilblivelsen af et moderne hovedværk, Kristi begrædelse, der i dag hænger på kunstmuseet i Videbæk – de ville alligevel ikke i Horsens – men det viser også, hvorledes skabelsesprocessen foregår – i kunsten og i vores eget liv, set med kunstnerens og kunsthistorikerens øjne og anskuet i kunsthistoriens lange lys.Arne Hagen Sørensens kristne kunst skildres i bogen bl.a. i lyset af hans tidligere, verdslige og modernistiske kunst, men også i lyset af hans personlige og kunstneriske udvikling. En udvikling som Leo Tandrup her bidrager til at sætte ord på. Arne Haugen Sørensen er ifølge Leo Tandrup den nok betydeligste danske kunstner, fordi han gennem den kristne tradition beskæftiger sig med det største og ikke snubler over de individuelle og dybest set små problemstillinger på vejen.Leo Tandrup er født i 1935. Historiker og kunsthistoriker, dr. phil. Har i en lang årrække – til 2005 – undervist på Aarhus Universitet.Hans credo: at magt, sex, penge og forbrug har udpint værdierne og tømt den moderne civilisation.Frihed til omsorg er reduceret til frihed til selvudfoldelse; solidaritet og tillid mellem høj og lav er næsten forsvundet, og kærligheden reduceret til forførelse og magtkampe.Hans roste hovedværk, Det oprejste menneske I-III, handler om, hvordan vi frigør os fra dekadencens kultur. Det skildrer det vestlige menneskes op- og nedture, fra huleboerne til i dag. Arne Haugen Sørensen er født i 1932 i København, maler og grafiker. Medlem af Grønningen. Selvlært, bortset fra studier i de grafiske teknikker i Paris 1957-58. Siden 1981 bosat i Andalusien. Har modtaget en række udmærkelser bl.a. Statens kunstfonds 3-årige arbejdslegat, Eckersberg Medalje og Skovgaard Medalje. I 1980 modtog han Statens kunstfonds Livsvarige ydelse. I 2017 blev Arne Haugen Sørensen Museum indviet i Videbæk. Han er repræsenteret på stort set samtlige danske kunstmuseer, og har desuden – og ikke mindst – udsmykket 29 kirker i Danmark.
"Lyseslukkerne og stjernekasterne" består af elleve scener om mennesker i Italien og om, hvorledes livssynet, oprøret og kærligheden bliver fundamentet i undervisning, kunst og videnskab. Bogen fortæller om forskellige menneskers kamp for at overleve under vanskelige vilkår, og er samtidig et angreb på lyseslukkerne og en hyldest til stjernekasterne.Leo Tandrup (f. 1935) er en dansk historiker og forfatter. Han har udgivet et rigt udvalg af faglitterære værker med fokus på historiske personer og begivenheder. Blandt andet er Tandrup kendt for værkerne "Mod triumf eller tragedie" (1979), "Ravn" (1980) og "Michelangelo – Skønhedens gru" (1992). Udover sin forfattergerning har Tandrup fungeret som lektor ved Aarhus Universitet i årene 1977-2005.
Leo Tandrup har med bogen "Michelangelo - skønhedens gru" skabt en mastodont af et værk på over 700 sider dedikeret til den berømte italienske renæssancekunstner, Michelangelo. Men Tandrup dykker også dybere ned i en tidsperiode præget af renæssancebevægelsen og manierismen, og han kigger på tidens politiske, sociale, kulturelle og naturligvis kunstneriske forhold.Leo Tandrup (f. 1935) er en dansk historiker og forfatter. Han har udgivet et rigt udvalg af faglitterære værker med fokus på historiske personer og begivenheder. Blandt andet er Tandrup kendt for værkerne "Mod triumf eller tragedie" (1979), "Ravn" (1980) og "Michelangelo – Skønhedens gru" (1992). Udover sin forfattergerning har Tandrup fungeret som lektor ved Aarhus Universitet i årene 1977-2005.
Leo Tandrups bog om Christian 4. går helt tæt på en af de mest karakteristiske konger i den danske historie, men adskiller sig fra det utal af andre biografier ved ikke blot at fokusere på kongens egen tid - men derimod drage linjer helt frem til vores egen tidsperiode. Tandrup har derudover valgt at tage udgangspunkt i to tematikker: kærlighed og politik. To emner, der hænger sammen; både i renæssancen og i dag.Leo Tandrup (f. 1935) er en dansk historiker og forfatter. Han har udgivet et rigt udvalg af faglitterære værker med fokus på historiske personer og begivenheder. Blandt andet er Tandrup kendt for værkerne ”Mod triumf eller tragedie” (1979), ”Ravn” (1980) og ”Michelangelo – Skønhedens gru” (1992). Udover sin forfattergerning har Tandrup fungeret som lektor ved Aarhus Universitet i årene 1977-2005.
"Mefistos mareridt" er i en vis forstand en fortsættelse af værket "Michelangelo - Skønhedens gru". Perspektivet bliver i denne bog udvidet og omhandler det vestlige menneskes fødsel og tilblivelse i gotik og renæssance og dets store problemer med at forblive i live fra manierismen til i dag. Derudover stiller Tandrup spørgsmål, som trækker linjer mellem renæssancen og de problematikker som det moderne samfund og den vestlige civilisation står overfor i dag.Leo Tandrup (f. 1935) er en dansk historiker og forfatter. Han har udgivet et rigt udvalg af faglitterære værker med fokus på historiske personer og begivenheder. Blandt andet er Tandrup kendt for værkerne "Mod triumf eller tragedie" (1979), "Ravn" (1980) og "Michelangelo – Skønhedens gru" (1992). Udover sin forfattergerning har Tandrup fungeret som lektor ved Aarhus Universitet i årene 1977-2005.
"På sporet af Michelangelo" er en bog om en af renæssancens største kunstnere. Det er en guide til den kunstinteresserede, der vil helt tæt på historien om kunstneren og værket, og som samtidig interesserer sig for kulturen bag kunsten. Leo Tandrup går blandt andet i dybden med følgende kunstværker: det Sixtinske Loft, David, St. Peters-Kirken og Biblioteca Laurenziana - og over 30 andre af Michelangelos største kunstværker.Leo Tandrup (f. 1935) er en dansk historiker og forfatter. Han har udgivet et rigt udvalg af faglitterære værker med fokus på historiske personer og begivenheder. Blandt andet er Tandrup kendt for værkerne "Mod triumf eller tragedie" (1979), "Ravn" (1980) og "Michelangelo – Skønhedens gru" (1992). Udover sin forfattergerning har Tandrup fungeret som lektor ved Aarhus Universitet i årene 1977-2005.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.