Udvidet returret til d. 31. januar 2024

Bøger af Lisbeth Haastrup

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - tværfaglige perspektiver
    af Lisbeth Haastrup, Maria Bruselius-Jensen, Morten Kromann Nielsen, mfl.
    323,95 kr.

    Ernæring, mad og måltider er på menuen i en række kapitler, hvor børn er i fokus. Bogen rummer både ernærings-, samfunds- og humanvidenskabelige perspektiver på temaet mad i relation til børn.Første del giver indblik i børns ernæring og kostvaner, og i hvordan smagspræferencer udvikles og påvirkes. Fedmeproblematikken belyses gennem aktuelle forebyggelsestiltag, den fysiologiske baggrund for overvægt og det offentliges ansvar og indflydelse.Børns møde med mad i hjemmet, institutioner og skoler belyses i bogens anden del. Udviklingen af nye måltidsmønstre og børns relation til disse belyses i forhold til begreberne familie og institution, ligesom et folkesundhedsperspektiv bliver bragt i spil. Maddannelse, pædagogik og æstetik bliver italesat i bogens sidste del med konkrete forslag til, hvordan man kan arbejde med børn og mad i forskellige settings.Børn, ernæring og måltider – tværfaglige perspektiverhenvender sig til studerende på professionsuddannelsen i ernæring og sundhed, til studerende på læreruddannelsen og pædagoguddannelsen samt til alle færdiguddannede med interesse for børn, ernæring og måltider.

  • - Samfundsvidenskabelige perspektiver
    af Lotte Holm, Bente Halkier, Lisbeth Haastrup, mfl.
    339,94 kr.

    Mad og måltider har en lang række sociale og kulturelle betydninger i menneskers liv. Denne bog fortæller om måltiders rolle for vore sociale fællesskaber, fx i familien, om de normer og symboler, der knytter sig til mad og som forbinder den med vores identitet og om hvordan kroppens behov og funktioner håndteres i hverdagens rytmer. Den fortæller også om sammenstød mellem madkultur, sundhed og miljøhensyn, om rådgivning om sunde kostvaner og om hvad mad og måltider betyder for mennesker i institutioner som hospitaler, plejehjem, skoler og daginstitutioner til børn.

  • af Lisbeth Haastrup
    211,95 kr.

    Denne bogs centrale fokus er arbejdet med teori-praksisforholdet i professionsbacheloruddannelserne. I filosofihistorien kan teori og praksis opfattes som en uoverstigelig problematik. Men på baggrund af forskningsprojektet Brobygning mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne viser forfatterne, hvordan man kan stille spørgsmål om relationerne mellem teori og praksis på nye måder. Derved undersøges både forudsætninger og muligheder for teori-praksisproblematikken i professionsbacheloruddannelserne.Bogen er resultatet af en videre diskussion såvel teoretisk filosofisk og kulturanalytisk som didaktologisk og didaktisk om, hvordan man kan se på problematikken om en teori- og praksisdidaktik fra en ny vinkel. Formålet er at gøre en teori-praksisdidaktik til omdrejningspunkt for tværfaglige og kompetenceformulerede læringsmål, som er intentionen med både Professionsbachelorreformen (2001), Universitetsreformen (2007), Gymnasiereformen (2005) og Folkeskolereformen (2014).Bogen henvender sig til alle der interesserer sig for og deltager i uddannelserne fra ungdomsuddannelserne til professions- og universitetsuddannelserne.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.