Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Man kan beskrive og evaluere det, der foregår i undervisningen, på mange forskellige måder – at bruge rubrics er en af måderne. Som lærer ønsker man, at eleverne gennemgår en dannelsesproces, som både indeholder bløde værdier og klart definerede faglige mål. Såvel fagformål som Fælles Mål skal indgå. Hertil kommer, at vi gerne vil have, at eleverne udvikler sig, så de kan fungere hensigtsmæssigt både individuelt og i forpligtende demokratiske fællesskaber. Rubrics kan rumme alle disse forskellige formål, når bare man ved, hvordan man bruger dem. Denne lille bog er en praktisk håndsrækning til, hvordan man kan udforme og anvende rubrics til stilladsering i undervisningen, og der gives konkrete råd til ordlyden i dem, ligesom der introduceres til, hvordan de mange forskellige slags rubrics, der findes, kan anvendes forskelligt.Bogen henvender sig til lærere og pædagoger i skolen, men også lærerstuderende kan have glæde af at læse med. Bogen kan stå alene, men den vil også være et rigtig godt supplement til Dafolo Rubrics, som er et læremiddel til digital læring og undervisning under det nye værktøj Dafolo Tools. Dafolo Rubrics, som er lavet i overensstemmelse med de nye Fælles Mål, gør det lettere selv at skrive rubrics til den daglige undervisning.
Konkrete opgaver til læseundervisningenStyr på læsning gennemgår læseundervisningens vigtigste elementer i en funktionel sammenhæng. Materialet indeholder fiktive og ikke-fiktive tekster, og der er konkrete opgaver til alle teksterne inden for områderne- tekstbestemmelse- læseforståelse- læsehastighed- ord og begrebsafklaring- teksters sværhedsgrad- oplæsningFå overblik over læsefærdighederneMaterialet giver læreren og den enkelte elev overblik over elevens læsefærdigheder. Teksterne fra materialet kan med fordle anvendes i andre danskfaglige sammenhænge, og man kan inddrage andre tekster fra sin undervisning, når man arbejder med spørgsmålene i hæftet.
Det du allerede ved Styr på læsning 8.-9. klasse gennemgår læseundervisningens vigtigste elementer i en funktionel sammenhæng. Materialet giver eleverne overblik over det, de har lært, og allerede ved om læsning. Opgaver i læsningens områder Med udgangspunkt i en række forskellige fiktive og ikke-fiktive tekster sættes elevernes grundlæggende viden om læsning og tekster i spil. Der er konkrete opgaver til alle teksterne, og materialet kommer bl.a. omkring tekstbestemmelse, læseforståelse, læsehastighed, teksters sværhedsgrad og oplæsning. Fleksibelt materiale til danskundervinsingen Styr på læsning er en hjælp til læreren, når eleverne skal have overblik over deres læsefærdigheder. Teksterne i materialet kan med fordel anvendes i andre danskfaglige sammenhænge, og man kan vælge at inddrage andre tekster fra sin undervisning, når man arbejder med spørgsmålene i hæftet. Eleverne kan skrive direkte i hæftet, eller man kan vælge at lade dem arbejde i et hæfte. Fra fagkonsulenterne Forfatterne bag systemet er fagkonsulent Lise Vogt og pædagogisk konsulent og fagkonsulent 2001-2010 Birgitte Therkildsen. lfd test
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.