Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Bøger af Lone Wiegaard

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - Introduktion til pædagogens grundfaglighed
    af Johannes Andersen, Benedicte Madsen, Bjarne Bruun Jensen, mfl.
    548,95 - 648,95 kr.

    Denne bog giver en grundig og mangfoldig introduktion til centrale pædagogiske tematikker og giver pædagogstuderende mulighed for at gå på opdagelse i de mange vigtige forhold og spændende spørgsmål, som udgør det pædagogiske arbejdsområde.Udgivelsen giver et inspirerende, kvalificerende og diskuterende afsæt for studierne på pædagoguddannelsen.Det store hold af forfattere, der bidrager til denne udgivelse, har alle fingeren på den pædagogiske puls. Nogle har deres daglige gang på landets pædagoguddannelser, hvor de underviser, udvikler og forsker, nogle er forskere på landets universiteter, og en håndfuld er konsulenter i forskellige pædagogiske sammenhænge.Udgivelsen henvender sig særligt til studerende på første studieår af pædagoguddannelsen – grundfagligheden, men den kan bruges under hele uddannelsen. Bogen kan desuden fungere som opslagsværk og er generelt interessant for alle med bred interesse for pædagogik.

  • af Stig Broström, Martin Blok Johansen, Søren Smidt, mfl.
    428,95 kr.

    Bogen henvender sig særligt til dig, som er studerende på specialiseringsdelen ”Dagtilbudspædagogik” på pædagoguddannelsen. Udgivelsen er komponeret omkring bekendtgørelsens kompetencemål for netop denne specialisering.Du introduceres således til de temaer, der er centrale for denne del af pædagoguddannelsen, og udgivelsens 30 kapitler giver et grundigt og inspirerende afsæt for arbejdet med pædagogik i dagtilbud.Alle bogens kapitler indledes med et abstract, hvor kapitlets hovedpointer skitseres, og de afsluttes med en række refleksionsspørgsmål samt forslag til videre læsning. Ofte vil teorien desuden blive uddybet via eksempler fra praksis, illustrationer og modeller. Med udgivelsen får du et spændende grundlag for at udvikle din faglighed i forhold til dagtilbudspædagogik samt rig mulighed for at studere den evigt relevante forbindelse mellem teori og praksis.

  • af Karen Christensen, Lars Remvig, Birgit Knudsen, mfl.
    440,95 kr.

    Pædiatrisk fysioterapi er den første danske grundbog, der beskriver fysioterapeutisk teori og praksis inden for børneområdet og ser på specialet, fysioterapi til børn, som et hele.Bogen er inddelt i to dele. Første del omhandler børnefysioterapeutens baggrundsviden med en kombination af teoretiske emner og felter, som beskriver bagvedliggende overvejelser børnefysioterapeuter ved enhver behandlingsstart må gøre sig. Der er emner som Klinisk ræsonnering, Sundhedsfremme, Familiecentreret praksis samt test og målemetoder m.m. Den anden del indeholder specifikke børneområder, og her beskrives de epidemiologiske forhold og det kliniske billede af barnet samt den kliniske praksis.Målgruppen er primært fysioterapeutstuderende og fysioterapeuter i praksis, men også andre med interesse inden for området kan have stor gavn af at læse bogen.

  • af Carsten Rene Jørgensen, Stig Broström, Katrine Zeuthen, mfl.
    386,95 kr.

    Pædagogik i skole og fritid henvender sig særligt til studerende, der har valgt specialiseringsdelen ”Skole- og fritidspædagogik” på pædagoguddannelsen, og udgivelsen er komponeret omkring bekendtgørelsens kompetencemål for netop denne specialisering.Bogen introducerer til de faglige temaer, der er centrale for denne del af pædagoguddannelsen, og dens 27 kapitler giver et grundigt og inspirerende afsæt for pædagogens arbejde i skole- og fritidsinstitutioner.Alle kapitler indledes med et abstract, hvori kapitlets hoverpointer skitseres. Sidst i kapitlerne er der en række refleksionsspørgsmål og forslag til videre læsning. Flere kapitler indeholder billedmateriale, links, modeller, illustrationer og cases, der bidrager til en alsidig og varieret læseoplevelse. Stikordsregisteret bagest i bogen gør det let at finde frem til centrale teoretikere og vigtige pædagogiske begreber i de forskellige kapitler.De 37 bidragende forfattere har alle fingeren på den pædagogiske puls, enten som undervisere og forskere på landets pædagoguddannelser, som forskere og professorer på danske og nordiske universiteter eller som konsulenter i relevante pædagogiske sammenhænge. Så med denne bog får du som studerende et godt grundlag for at udvikle sin professionelle faglighed inden for det skole- og fritidspædagogiske område.

  • af Susanne Idun Mørch, Jørgen Elm Larsen, Niels Rosendal Jensen, mfl.
    468,95 kr.

    Hvad kan social- og specialpædagogikken bruges til? Hvem retter den sig imod? Hvordan skal den udføres i praksis? Og hvordan uddanner man til den?Denne omfattende grundbog diskuterer alle disse spørgsmål – og flere til. Den er skrevet med særligt henblik på specialiseringen i social- og specialpædagogik på pædagoguddannelsen, men er også aktuel at anvende på kandidat-, master- og diplomuddannelser, der beskæftiger sig med social- og specialpædagogik.  Bogen tilbyder desuden inspiration og viden til pædagoger og andre fagpersoner inden for det social- og specialpædagogiske arbejdsfelt.For at gribe fagområdets mangfoldighed, er bogens kapitler skrevet af forfattere, der bredt repræsenterer professionshøjskoler, forskningsinstitutioner og pædagogisk praksis. Alle har – på forskellig vis – dyb indsigt i og erfaring med det social- og specialpædagogiske vidensfelt.Social- og specialpædagogik i pædagoguddannelsen 2. udgave er tilføjet en række nye kapitler og revideret i forhold til nyeste forskning på området. Bogen er redigeret af Tim Vikær Andersen, der er lektor på Pædagoguddannelsen, Københavns Professionshøjskole.

  • af Jens-Ole Jensen, Katrine Andersen, Balder Brøndsted, mfl.
    258,95 kr.

    Antologien Motorik og bevægelse i børns liv diskuterer, hvordan forskellige traditioner og definitioner kan bidrage til en helhedsorienteret forståelse af motorik og bevægelse med henblik på at fremme børns livskvalitet. Den bygger på pædagogiske, sociologiske, terapeutiske, psykologiske og kulturteoretiske teorier samt praktiske erfaringer fra daginstitutioner, skoler, idrætsforeninger og behandlingstilbud.Bogen henvender sig til alle, der arbejder fagligt med børns motorik og bevægelse og interesserer sig for, hvordan bevægelse kan bidrage til et rigere hverdagsliv for børn. Målet er at bygge bro mellem forskellige videnskabelige traditioner, forskellige professioner og frivillige der arbejder med børn, samt mellem teori og praksis.

  • - Kropslig forankring i professionerne
    af Lone Wiegaard & Lise Réol
    236,95 - 348,95 kr.

    At stå roligt i orkanens øje er muligt, hvis man er opmærksom på sit fundament, sin balance og er i stand til at hvile i, at jorden bærer under én.Vi lever i en tid, hvor mange oplever, at jorden ryster under os – klimakrise, krige og konflikter præger vores samtid, og mange oplever sig selv som usikre, stressende, ængstelige og urolige. I en sådan usikker tid stiger behovet for en grundlæggende fornemmelse af tryghed og sikkerhed. Også i velfærdsprofessionelles daglige arbejde med børn, unge, udfordrede og udfordrende grupper, sårbare, syge og ældre stilles der store krav til den professionelle om at kunne navigere i komplekse situationer. Det kræver nærvær, kontaktevne, lederskab og ro.Kropsligt arbejde med grounding kan være en måde at træne evnen til at stå roligt og stærkt. Grounding er betegnelsen for oplevelsen af fysisk og psykisk nærvær, hvor man føler sig støttet af underlaget. Begrebet blev introduceret af Alexander Lowen, der har været en stærk inspirationskilde for en lang række terapeutiske retninger.Denne bog indledes med en indføring i, hvad grounding er. Dernæst præsenteres bud på, hvordan grounding er knyttet til professionelt arbejde som psykomotorisk terapeut, fysioterapeut, pædagog, lærer og sygeplejerske. Til sidst afsluttes bogen med et øvelseskatalog med inspiration til, hvordan man konkret kan arbejde med grounding.Bogen er udsprunget af et tværprofessionelt samarbejde mellem medarbejdere i Program for Krop og Mental Sundhed, Forskningscenter for sundhed og velfærdsteknologi, VIA UC. Grounding – kropslig forankring i professionerne henvender sig til de professioner, der arbejder med mennesker, hvor arbejdet handler om at skabe relationer, der kan bidrage til at styrke borgernes trivsel, sundhed, læring, dannelse og livsduelighed – fx lærer-, pædagog-, psykomotoriker-, sygeplejerske-, fysioterapeut-, ergoterapeut- og psykologuddannelsen.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.