Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Hvordan tilrettelægger vi som undervisere et læringsmiljø, hvor konstruktion med digitale teknologier sættes i spil, så eleverne bevæger sig fra at være passive konsumenter af teknologi til at kunne anvende den kreativt, kritisk og problemløsende? Og hvordan gør vi det, samtidig med at vi gennemfører en undervisning, der har fokus på opnåelse af faglige mål? Det gives der konkrete eksempler på i antologien Lærer under designprocesser. Forfatterne har arbejdet med FabLab@SCHOOLdk-projektet enten som lærere, FabLab-ledere, konsulenter, koordinatorer, skoleledere eller undervisere ved læreruddannelsen. I kapitlerne sætter de ord på, hvad de har lært af forløbet, de giver deres overvejelser over betydningen af designtilgangen i undervisning videre, og som læser kommer man derved helt tæt på underviserrollen i et læringsmiljø præget af design og teknologi. Bogen består af tre dele: 1. Designprocessen i undervisningen 2. Teknologi og læringsmiljøer i skolen 3. Kulturforandringer i skolen og på professionsuddannelserne Den første del følger faserne i designcirklen, den anden del tager et metaperspektiv på opbygningen af læringsmiljøer i skolen, og den tredje ser fremad på perspektiverne for de mulige kulturforandringer i morgendagens skole. Titlen - 'Lærer under designprocesser' - rummer en tvetydighed, nemlig at man både udvikler lærerrollen og læringssituationen, når man arbejder med designprocesser og konstruktion med digitale teknologier. Derfor bidrager bogens kapitler også med overvejelser over de ændringer i adfærd hos lærer og elever, som læringsmiljøet lægger op til, og som hermed udfordrer den gældende undervisningspraksis.Omtale af bogen'Det er en interessant udgivelse for undervisere, som ønsker at udfordre deres undervisningspraksis. Skolen er i evig forandring og udvikling, hvilket denne udgivelse er et tydeligt eksempel på.' - Lektørudtalelse, Dansk bibliotekscenter Bidragyderne har formået at skabe et helstøbt koncept, hvor de forskellige indlæg er afstemt og bygger oven på hinanden. (…) Jeg kan varmt anbefale bogen, hvis du ønsker at arbejde med at stilladsere designprocesser, hvor den lærende er i centrum. - Af Kristian Nøhr Jensen i Folkeskolen
Dette nummer af tidsskriftet "Skolen i Morgen" indeholder følgende artikler: Fremtidens læring – skolen i skyenAf Elisa Nadire CaeliMed udgangspunkt i Sugata Mitras forskning og hans verdenskendte Hole in the wall-eksperiment udfordrer denne artikel det traditionelle læringsmiljø og ser på skolens mulige veje ud i skyen. Artiklen introducerer endvidere, hvad et SOLEkan være, og hvordan det ændrer både lærernes og elevernes roller.Digital dannelse og Den digitale skole 2016-2020Af Mads Bo-KristensenPå baggrund af en præsentation af Vejle Kommunes strategi for den digitale skole 2016-2020 diskuterer denne artikel begrebet digital dannelse, og hvad det kræver af såvel ledere som undervisere og elever at tilpasse sig didaktisk og læringsmæssigt til det stadigt mere digitaliserede samfund, vi lever i.Digital skole som kulturforandringAf Frank JensenDenne artikel beskriver den udvikling mod at blive en digital skole, som UngdomsCenter Vejle har gennemgået, og fra dét konkrete afsæt kastes der lys over, hvad det kræver af både lærere og ledelse at imødekommende denkulturforandring, det er. Endvidere argumenterer artiklen for, hvordan det at arbejde som et professionelt læringsfælleskab også kan understøtte den meget omfattende udvikling.Naturvidenskab på den sjove og ”forstærkede” måde!Af Lance LuscombeI en skolekontekst er open data og augmented reality to nye begreber. De behandles i denne artikel, og det gennemgås, hvordan netop de to ressourcer kan afhjælpe elevers oplevelse af, at naturfag ikke er meningsfuldt, og hvordande derfor kan bruges i forhold til den nye naturfagsprøve i folkeskolen.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.