Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Portfolio i Praksis handler om det konkrete arbejde med portfolio i uddannelser, og hvordan det hænger sammen med læring, refleksion og evaluering.Helt grundlæggende kan portfolier kategoriseres i to hovedtyper med hver sine potentialer: arbejdsportfolier og præsentationsportfolier. Præsentationsfolien fokuserer på at præsentere et færdigt produkt eller resultat, mens arbejdsportfolien har fokus på proces, refleksion og læring. Til denne forskel knytter sig desuden helt naturligt en sondring imellem det delte og det private. Hvor præsentationsportfolio per definition er åben og har en modtager i sigte, er arbejdsportfolien i udgangspunktet lukket og privat. Det vil sige at man selv udvælger, hvad der skal ses af fx vejleder eller medstuderende – og hvad, der skal forblive privat.Portfolio i Praksis tilbyder desuden en række håndgribelige øvelser, der kan bruges som hjælp til at understøtte det praktiske arbejde med portfolio. Bogen er især tiltænkt studerende, som kan bruge øvelserne og portfoliometoderne gennem hele deres studie. OBS vedrørende bogens bagsidetekst: Der har indsneget sig en fejl på bogens bagsidetekst, idet der er byttet om på beskrivelserne af arbejdsportfolier og præsentationsportfolier. Den korrekte ordlyd står i teksten ovenfor. Vi beklager denne fejl.
Denne bog giver overblik over teorier, metoder og begreber inden for pædagogisk antropologi. Bogen gør dig i stand til at overskue forskelle og ligheder mellem forskellige teorier samt deres anvendelse i praksis. Det sker ved at anskue den pædagogiske antropologi ud fra: Antropologisk viden Feltarbejdsmetoder Pædagogisk-antropologiske felter Pædagogisk-antropologiske temaer Læringsteorier i antropologisk perspektiv Antropologisk dannelse Etik – om adgang og repræsentation.Pædagogisk antropologi – et overblik henvender sig til studerende ved pædagog- og læreruddannelsen samt ved master- og kandidatuddannelser inden for uddannelsesforskning. Bogen kan også med fordel læses af professionelle inden for de pædagogiske discipliner.Margit Saltofte er antropolog og lektor, ph.d. ved Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet.FAGFÆLLEBEDØMT: I henhold til ministerielle krav betyder bedømmelsen, at der fra en fagfælle på ph.d.-niveau er foretaget en skriftlig vurdering, som godtgør denne bogs videnskabelige kvalitet.
Til daglig indgår vores materielle omgivelser som noget helt ”naturligt” i vores hverdagsliv – som noget, vi ikke umiddelbart tænker har meget at gøre med vores sociale liv. Men vores liv er på mange måder viklet ind i det materielle.Materialitet og læring handler om samspillet mellem arkitektur, rum, krop og læring. Det gennemgående tema er forskellige materialiteter og de oplevelser, processer, begivenheder og interventioner, hvori det fysiske indgår og udspiller sig på forskellige måder som en del af det sociale. Begrebet læring i titlen skal forstås i ordets brede betydning. Der er tale om en formning eller socialisering, der – oftest uden ord, og uden vi tænker over det – virker opdragende på os.Bogen er en selvstændig efterfølger til Arkitektur, krop og læring, som udkom i 2005. I Materialitet og læring er kapitlerne ordnet i forhold til forskellige teoretiske paradigmer. Målet er at vise, hvordan de forskellige teoriretninger betragter forholdet mellem materialitet og menneske. Samtidig demonstrerer kapitlerne, hvordan de respektive teorier beskriver relationerne mellem fysiske omgivelser, ting og mennesker, samt hvordan disse relationer skabes og udfolder sig.Forfatterne er alle danske forskere, der har arbejdet med materialitet og læring i forskellige fag og ud fra forskellige teoretiske tilgange. Bogen henvender sig til alle, der arbejder med eller har interesse for materialiteters betydning i bred forstand, lige fra arkitektur og teknologi til redskabers indvirkning på den måde, det sociale udfolder sig på. Bogen er velegnet som introduktion til temaet for studerende på forskellige niveauer i uddannelsessystemet, men tilbyder også forskere og andre interesserede et primært teoretisk overblik over emnet materialitet og læring.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.