Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Hvad kan social- og specialpædagogikken bruges til? Hvem retter den sig imod? Hvordan skal den udføres i praksis? Og hvordan uddanner man til den?Denne omfattende grundbog diskuterer alle disse spørgsmål – og flere til. Den er skrevet med særligt henblik på specialiseringen i social- og specialpædagogik på pædagoguddannelsen, men er også aktuel at anvende på kandidat-, master- og diplomuddannelser, der beskæftiger sig med social- og specialpædagogik. Bogen tilbyder desuden inspiration og viden til pædagoger og andre fagpersoner inden for det social- og specialpædagogiske arbejdsfelt.For at gribe fagområdets mangfoldighed, er bogens kapitler skrevet af forfattere, der bredt repræsenterer professionshøjskoler, forskningsinstitutioner og pædagogisk praksis. Alle har – på forskellig vis – dyb indsigt i og erfaring med det social- og specialpædagogiske vidensfelt.Social- og specialpædagogik i pædagoguddannelsen 2. udgave er tilføjet en række nye kapitler og revideret i forhold til nyeste forskning på området. Bogen er redigeret af Tim Vikær Andersen, der er lektor på Pædagoguddannelsen, Københavns Professionshøjskole.
Bogen er skrevet til nye studerende på pædagoguddannelsen. Vi giver en kort og letlæst introduktion til de studieteknikker, som pædagogstuderende forventes at bruge og mestre med tiden. Studieteknikkerne handler om forventninger til livet som studerende, gruppesamarbejde, læsning, skrivning, litteratursøgning, mundtlig præsentation, kildekritik, opgaveskrivning, referencer samt sjove, anderledes og æstetiske måder at lære og blive pædagog på.Læs bogen fra start til slut – eller brug den som opslagsværk til hurtige introduktioner.
Hvordan arbejder man hen imod de mål, man sætter sig, under de givne betingelser med en pædagogisk målgruppe? Det kræver faglig indsigt i centrale pædagogiske begreber, temaer og mål – og evne til at planlægge relevante pædagogiske aktiviteter. Bogen her tilbyder den faglige indsigt i teorier og metoder, som du kan bruge til at planlægge pædagogiske aktiviteter – initieret og motiveret af pædagogen og målgruppen i fællesskab.Temaer og aktivteter i social- og specialpædagogik gør dig i stand til at planlægge pædagogiske aktiviteter ved at omsætte pædagogikkens teorier og metoder til praksis.Bogen henvender sig til studerende ved pædagoguddannelsen, der læser specialiseringen social- og specialpædagogik, men også til andre med interesse for området.
Som pædagog har man en vigtig opgave i at rumme og respektere de børn, unge og voksne, man arbejder med. Uanset køn, kønsidentitet, seksuel orientering, funktionsnedsættelser, etnicitet, familieforhold, socioøkonomiske forhold, religiøsitet, kulturel baggrund mv. skal pædagogen arbejde aktivt for, at alle inkluderes i fællesskabet og sikres lige muligheder. Det pædagogiske arbejde med køn, seksualitet og mangfoldighed kan imidlertid være forbundet med mange usikkerheder og dilemmaer. Denne bog præsenterer ny viden og forskning og ansporer til både refleksion og handling. Bogen er skrevet til undervisning i køn, seksualitet og mangfoldighed på pædagoguddannelsen. Alle kapitlerne i denne 2. udgave er blevet bearbejdet og opdateret, og der er kommet flere nye kapitler til. Den nye udgave har desuden særligt fokus på, hvordan man kan arbejde normkritisk med køn, seksualitet og mangfoldighed. Med bidrag af: Anja Marschall Anne Louise Stevnhøj Camilla Zakalie Glæsner Charlotte Englund Christian Gerlach Lasse Toft Clemmensen Margrethe Hjerrild Mimi Petersen Mimi Strange Sine Penthin Grumløse
Pædagogisk praksis skal dokumenteres. Det er ikke nogen let opgave, for hvordan skal pædagogen beskrive de tiltag, der bliver sat i værk for en borger? Hvad er vigtigt at få beskrevet? Hvad skal man skrive, og hvad må man ikke skrive? Og hvem skriver man til?Når vi skriver om mennesker beskriver den lovgivningsmæssige ramme for dokumentation og giver konkret viden om fx handleplaner, underretning, tavshedspligt og indberetning af magtanvendelse. Samtidig omhandler bogen den dokumentation, der hver eneste dag foregår på institutioner.Dokumentation kan også indgå som et aktivt element i udvikling af praksis. Det giver bogen inspiration til, ligesom den præsenterer teoretiske perspektiver på og refleksioner over dokumentation, som kan bruges i dette arbejde.Når vi skriver om mennesker er skrevet til pædagogstuderende, til professionelle på efter- og videreuddannelse og til praktikere. Bogen tager afsæt i det social- og specialpædagogiske område, men er også anvendelig på dagtilbuds- samt skole- og fritidsområdet.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.