Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Bogen Berørt beskriver som den første den danske samtidskunst, som den har udviklet sig fra 2000 og til i dag. Efter årtusindeskiftet så man en række unge kunstnere, der med lynets hast opnåede international stjernestatus, og som måtte ansætte assistenter i hobetal for at kunne følge med den store efterspørgsel. Samtidskunsten blev hip, og dansk kunstliv fik en stor opblomstring. Men med finanskrisen i 2008 ændredes markedet med ét: Stribevis af gallerier måtte lukke, og kunstnerne begyndte af søge nye veje.Berørt fortæller om, hvordan kunsten har udviklet sig gennem de seneste to årtier både inden for maleri, skulptur, installationskunst, performance, foto og mediekunst og kunst i det offentlige rum.Bogen skrives af kunstredaktør ved Dagbladet Information Maria Kjær Themsen (f. 1978). Kjær Themsen er blandt andet kurator, forfatter til monografien John Kørner / Maleri (2016) og tidligere kunstkritiker ved Weekendavisen.
Ansigter bryder frem af bivoks. Byer forgrener sig i ukendte verdener. Kroppe spirer, bliver til svampe, gror til med muslingeskaller. Bjørneklo, døde bier og medicinemballage blander sig med polystyren, bronze, gips og ler i de vildtvoksende kunstværker. Verden, som vi kender den, ophæves og sættes sammen på ny.Emil Westman Hertz (1978-2016) arbejdede som billedhugger, tegner, grafiker og fotograf. Ubesværet flettede han de forskellige udtryksformer ind og ud mellem hinanden til levende og bevægelige værker, vævet sammen i et univers af febervildelser og forestillingsverdener og båret af en stærk fortællekraft.Emil Westman Hertz. Altid forandret præsenterer den kompromisløse kunstner og hans særegne metoder og strategier. Med afsæt i blandt andet kunsthistorie, antropologi, økokritik og shamanisme tegner bogens forfattere for første gang et samlende billede af et altid foranderligt kunstnerskab.
De tre kunstnere: danske Franciska Clausen (1899-1986), svenske Gösta Adrian-Nilsson, også kaldet GAN (1884-1965), og franske Fernand Léger (1881-1955) krydser spor i 1920’ernes avantgardemiljø i Paris. MÉCANIQUE MODERNE præsenterer eksempler på, hvordan en dyrkelse af maskiner i samspil med geometri og kroppe kan skabe et inciterende billedsprog. Her bringes de tre kunstnere på ny i selskab med hinanden, og den danske samtidskunstner Maiken Bent (f. 1980) sætter dem i scene med sit udstillingsdesign skabt til Gl. Holtegaard. Kunstnernes pionerarbejder med fokus på en moderne maskinæstetik bliver i kataloget præsenteret med ny forskning og nye vinkler i tekster af kunsthistorikerne Inge Lise Mogensen Bech, Maria Kjær Themsen og Anders Gaardboe Jensen.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.