Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Hverken i en dansk eller en international sammenhæng findes der megen forskning, der specifikt ser på det at formidle historie. Dog er der i løbet af det sidste årti dukket en ny spændende forskning op, hvor opmærksomheden bliver fæstnet ved samfundets erindringsarbejde og brug af kulturarven. Det er i denne bredere sammenhæng, at projektet Humanistisk historieformidling - i komparativ belysning hører hjemme. I bindet gøres der samlet status over dette projekt. Der ses på de problemer, der melder sig, når der skal forskes i formidling og brug af historie. Der gøres rede for, hvordan vilkårene for for-midlingen er afgørende blevet ændret i løbet af de sidste tre årtier. Der gives en sammenlignende karakteristik af, hvordan historie bliver formidlet og brugt i humanistiske fag, i uddannelsessy-stemet og i massekulturen. Der rundes af med en drøftelse af, hvordan humanistiske fag kan og skal forholde sig sig til meningmands interesse for og brug af historie, og der gives her et bud på, hvordan en faglig formidling af historie kan gøres bedre - i betydning mere engagerende og perspektiverende for modtageren.
I Historiebevidstheder - elever i folkeskole og gymnasium fortæller eleverne i tre klasser om deres forhold til historie i og uden for skolen. Bogen behandler en dybdeundersøgelse i en 6. klasse, en 8. klasse og en 3. gymnasieklasse. Hi-storieundervisningen i de tre klasser gennemgås, og lærerne fortæller om sig selv og deres overvejelser i forbindelse med undervisningen. Bogen forsøger at finde svar på, hvordan børn og unges historiebevidsthed manifesterer sig, og hvad de mener om historieundervisning. Børn og unges brug af historie behandles, og der udledes en række forskellige historiebevidstheder, hvis karakteristika behandles.
I Virksomhedsøkonomi B og A1 finder du teori-stoffet til din undervisning i virksomhedsøkonomi i grundforløbet, B-niveau og første del af A-niveau. Det betyder at alle elever kan starte med at gennemgå det samme stof – uanset om eleverne vælger at afslutte faget på A- eller B-niveau. Eleverne vil opleve sproglig og faglig progression i materialet. Samtidig sigter materialet efter at sætte læreplanens økonomiske kompetencer i spil og til at klæde eleven på til videregående studier. Udgivelsen giver gode muligheder for at tilrettelægge en alsidig og differentieret undervisning. Virksomhedsøkonomi er beregnet til brug i faget virksomhedsøkonomi på B-niveau og første del af A-niveau på hhx og tilsvarende enkeltfag under åben uddannelse. Materialet kan også anvendes på andre uddannelser, hvor der er behov for en grundlæggende indføring i virksomhedsøkonomi. Materialet indgår i Virksomhedsøkonomi iBog®, hvor du også finder opgaver, videoer og interaktiviteter. OBS: Der udkommer ikke nogen særskilt opgavesamling på tryk, da opgaverne i vid udstrækning forudsætter adgang til excel-skabeloner
Virksomhedsøkonomi A2 er en velskrevet og appetitlig introduktion til virksomhedsøkonomi.Virksomhedsøkonomi A2 er en fortsættelse af Virksomhedsøkonomi B & A1 og rummer teori-stoffet til virksomhedsøkonomi i sidste del af A-niveau.Bogen er tilrettelagt med sproglig såvel som faglig progression. Samtidig sigter materialet efter at sætte læreplanens økonomiske kompetencer i spil og til at klæde eleverne på til videregående studier. Udgivelsen giver gode muligheder for at tilrettelægge en alsidig og differentieret undervisning.Virksomhedsøkonomi A2 er beregnet til brug i faget virksomhedsøkonomi på hhx og tilsvarende enkeltfag under åben uddannelse. Materialet kan også anvendes på andre uddannelser, hvor der er behov for en grundlæggende indføring i virksomhedsøkonomi.
Formidlingen af Arvestykker er en central aktivitet i både dansk- og historieundervisning. Hvis undervisningen skal engagere eleverne kræves der andet og mere end blot konservering eller afstøvning af arvestykkerne. Det er disse problemer, der er emnet for bogens fire artikler, som på forskellig vis beskæftiger sig med de historiske fags berettigelse i folkeskole og gymnasium. I artiklen "Den historiske dimension i dansk" analyserer Karin Esmann de problemer, der knytter sig til den historiske læsning i gymnasiets danskundervisning, og Søren Schou følger op med en drøftelse af "Dansk som nationalt dannelsesfag". I "Mellem kulturarv og faghistorie" analyserer Marianne Poulsen forskellige opfattelser af historieundervisningens opgave, og Lotte Rahbek Schou drøfter afslutningsvis spørgsmålet "Om historieundervisningens retfærdiggørelse?" i en skolesammenhæng. Bogen er bind 7 i Roskilde Universitetsforlags serie om Humanistisk Historieformidling.
Bogen handler om formidling af historie i undervisningsbøger for folkeskolen og gymnasium. Om hvilken historie, der formidles, hvordan den formidles og om den bagvedliggende dannelsestænkning. Marianne Poulsen skriver om "Marked og meninger - om bøgernes gennemslagskraft", Torben Weinreich om "Besat og befriet - besættelsen i folkeskolens historiebøger" og Karl-Johann Hemmersam om "Fortid i forandring - vikingetiden i gymnasiets historiebøger".
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.