Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Bogen tager udgangspunkt i de vejledningsbehov, lærerne har – og dermed også i de temaer, som den enkelte vejleder i dansk som andetsprog kan blive stillet over for at skulle vejlede om.Det er ambitionen at give den faglige vejleder inspiration og redskaber til – med faglig viden og overblik – at vejlede med fokus på elevernes undervisningsmæssige situation og behov. Samtidigtilbyder bogen vejlederen konkrete redskaber til at imødekomme de dilemmaer, som kollegerne kan opleve som barrierer i forhold til de tosprogede elevers skolegang. For at kunne vejlede nogen, også sine kolleger, er man nødt til at kunne lytte til og tage udgangspunkt i de problemstillinger, som opleves som relevante nu og her. Hver for sig og samlet giver artiklerne inspiration til, hvordan bogens temaer kan introduceres for og drøftes med kollegerne.
Matematik i læreruddannelsen er en introduktion til matematik som undervisningsfag: faglige og fagdidaktiske hovedspørgsmål, forskelligefagsyn, planlægning og evaluering af undervisning og sammenhæng mellem praksis og teori.Bogen henvender sig til studerende og undervisere i faget matematik pålæreruddannelsen og har særligt fokus på at præsentere fagets bredde, samspillet mellem de pædagogiske fag og matematikfaget samt koblingen til praktik og professionsfelt.Artiklerne er skrevet af: Michael Wahl Andersen, cand.pæd. psych., pædagogisk konsulent ved Videncenter for specialpædagogik,CVU København og Nordsjælland.Hans Jørgen Beck, cand.scient., lektor i matematik ved N. Zahles Seminarium, CVU København og Nordsjælland.Karen B. Braad, ph.d., lektor i de pædagogiske fag ved Blaagaard Seminarium, CVU Storkøbenhavn.Lotte Skinnebach, lektor, cand.scient. i matematik, Master i læreprocesser, CVU Lillebælt.Marianne Thrane, læreruddannet, exam.pæd., pædagogisk konsulent ved JCVU.Peter Weng, cand.pæd., lektor i matematik ved Frederiksberg Seminarium, forskningsassistent ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.
Matematikundervisning som fag er nyt for alle studerende, der vælger matematik i læreruddannelsen. Ét er, hvordan man lægger to brøker sammen, noget andet, hvordan man lærer børn at gøre det. "Evaluering, test og elevplaner i skolen" er kapitel 3 i bogen "Matematik i læreruddannelsen"."Matematik i læreruddannelsen" er en klar og overskuelig introduktion til matematik som undervisningsfag. Fra gennemgang af progressionsforståelse og fagidentitet over indføring i de almendidaktiske overvejelser og modeller, man som lærer skal arbejde med, til konkrete eksemplificeringer og diskussioner om matematikkens væsen, de faglige prioriteringer, samspillet mellem praktikerfaringer og undervisningen på seminariet samt fagets egen fagdidaktik. Bogen lægger fundamentet for de nødvendige diskussioner og ikke mindst for udviklingen af samspillet mellem fag, pædagogiske fag og praksis.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.