Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Mario Levrero - den uruguayanske Kafka I et forladt hus, hvor fugten driver ned ad væggene, forsøger en mand at få indrettet sig for natten. Da han går ud for at købe proviant og brændsel, forvilder han sig i mørket og ender ad omveje i Byen - en lille landsbyflække, hvor der hersker et særligt reglement, udstukket af det mystiske og allestedsnærværende Firmaet. Det er praktisk talt umuligt at slippe ud af Byen igen; ingen ved, hvornår den næste lastvogn lægger vejen forbi den altid nymalede tankstation, der rejser sig som et mægtigt centrum i det lille samfund ... Mario Levrero har i bedste Kafka-stil skabt et absurd og mareridtsagtigt univers - i det dunkle grænseområde mellem drøm og virkelighed - hvor hovedpersonen i sin evige søgen efter en udvej, en opklaring, der konstant er lige uden for rækkevidde, udsættes for en endeløs række af tvivlsomme ledetråde, besynderlige hændelser og gådefulde karakterer. Byen er bind I i "Utilsigtet trilogi", der - som navnet antyder - består af tre selvstændige romaner, der kan læses uafhængigt af hinanden og i vilkårlig rækkefølge. Byen (1970), Paris (1980) og Stedet (1982). De blev som udgangspunkt ikke skrevet som en trilogi, men Levrero blev efterfølgende klar over den tematiske sammenhæng og navngav dem spøgefuldt under denne samlende titel. I alle tre historier følger vi en evigt tvivlende hovedperson, der som konsekvens af helt banale beslutninger ender - fuldkommen utilsigtet - i de mest absurde situationer, i labyrinter af omveje, blindgyder og faldlemme. Anmelderne skrev: "... sydamerikansk litteratur, når den er bedst (og det siger ikke så lidt) … en fornøjeligt foruroligende oplevelse." ***** Søren Kassebeer, Berlingske "Byen kan næsten betragtes som en pastiche over Slottet. Men tag ikke fejl, Levrero har sin egen stemme, og Byen er et originalt værk i enhver betydning af ordet." **** K's Bognoter "... en rigtig god og frem for alt meget anderledes læseoplevelse, som varmt anbefales." Thomas Ry Andersen, Litteratursiden.dk
Widely viewed as one of the most inventive bodies of work from 20th-century Latin America, Mario Levrero's writing is distinguished by its bounteous imagination. In none other of the author's books is this imagination so clearly on display as in The Thinking-About-Gladys Machine, his 1970 debut collection of stories. It gathers a variety of Levrero's earliest and most formally inventive publications, ranging from dazzling single paragraph micro-fictions à la Donald Barthelme to adventurous Lewis Carroll-esque tales of forty pages' length. From the shocking surreal twists of 'Beggar Street' to the Escher-like grammatical maze of 'The Boarding House', via the pseudo-fairy tale classic 'The Basement', this book explores uncanny domestic spaces, using the structures of the stories themselves as tools for re-inventing narrative possibility.
From a legendary cult figure in Latin American literature, the story of a writer who obsessively observes his own handwriting in search of answers about his identity.
A buoyant account of the nightly tug-of-war between a sleepy father and his son, and the richly imaginative "sleepy stories" they createEach story told in Sleepy Stories drifts deeper into a beguiling dream world, telling of an elastic gentleman who stretches his body across town to effortlessly slip into bed, or of another sleepy young man who curls inside an upside-down umbrella to take a snooze. In Diego Bianki's magical universe, the waking world is made small (a French press and a red top hat shrink before our eyes), while the dream world Levrero and his son Nicolás build together (a land of sly frogs, giant apes, and smiling squids) waltzes across the page. On the last of Bianki's whimsical illustrations, Nicolás holds the book over his father's nodding head and says, "Another." This is a book to giggle with and curl up with, to take on every sleepy adventure.
Levrero's touching and funny magnum opus about domestic life, the writing process, love, the fear of death, pets, and a funereal pigeon
The amusing reflections and touching anecdotes of a writer whose journey of self-improvement begins with the basics: improving his handwriting.
Mario Levrero - den uruguayanske KafkaEn mand vender tilbage til Paris - hvor han måske aldrig har været før. Tre hundrede århundreder med tog har det taget ham at nå frem, men byen er kun en skygge af sig selv. Indhyllet i et flygtigt slør af død og drømme. Noget har drevet ham tilbage, men hvad? Kort efter sin ankomst bliver han spærret inde på Asyl For Værdigt Trængende, bevogtet af gendarmer, mens tyskerne rykker nærmere, og skuddene brager i gaderne.Mario Levrero introducerer på ny - som en slags spejling af Kafka - et absurd, mareridtsagtigt og til tider klaustrofobisk univers, hvor de dunkle grænser mellem drøm og virkelighed udviskes og flyder sammen. Denne gang med verdensbyen Paris som scene - en diametral modsætning til den afsidesliggende flække, vi mødte i Byen.Paris er bind II i "Utilsigtet trilogi", der - som navnet antyder - består af tre selvstændige romaner, der kan læses uafhængigt af hinanden og i vilkårlig rækkefølge. Byen (1970/da. 2016), Paris (1980) og Stedet (1982). De blev som udgangspunkt ikke skrevet som en trilogi, men Levrero blev efterfølgende klar over den tematiske sammenhæng og navngav dem spøgefuldt under denne samlende titel.I alle tre historier følger vi en evigt tvivlende hovedperson, der som konsekvens af helt banale beslutninger ender - fuldkommen utilsigtet - i de mest absurde situationer, i labyrinter af omveje, blindgyder og faldlemme.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.