Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Martin Bigums "Min personlige kunsthistorie" er en lystvandring gennem det at være billedkunstner, og byder på et kig ind bag scenetæppet; om bag malerierne. Han fortæller om ideérne og processerne undervejs. Hvordan opstår et kunstværk hos ham? Hvordan griber han det an? Hvor lang tid tager det, og hvilke materialer eller udtryksformer er de rigtige for ham? Rigt illustreret med egne og andre kunstværker.
Den anerkendte kunstner Wilhelm Riels står over for sin karrieres højdepunkt, hele hans livsværk skal vises på en kolossal retrospektiv udstilling i København. Normalt er det en ære, der kun tildeles afdøde kunstnere, og Wilhelm martres af overvejelser om, hvordan man forbliver relevant som aldrende kunstner. Sammen med sin mangeårige assistent, Jakob, har han derfor til denne udstilling planlagt noget helt specielt, som hverken hans kone, Ingrid, eller hans bedste ven, forfatteren Mogens Hildegard, kender noget til.Sideløbende med forberedelserne til udstillingen følger læserne trådene tilbage gennem Wilhelms liv, til forelskelsen i Ingrid, som selv er en lovende kunstner, til ungdommens gennembrud som provokerende og nyskabende kunstner i 60’erne og helt tilbage til efterkrigstiden og det velstillede barndomshjem på Frederiksberg, hvor Wilhelms far, en passioneret kunstsamler og mæcen, har forvist de foruroligende og smukke malerier, som Wilhelms fjerne mor maler, til kælderen. Og i takt med at vi nærmer os den storslåede finaleudstilling på Wilhelms Riels karriere, får læseren et større og større indblik i, hvilket mørke der i virkeligheden gemmer sig i hans fortid.Martin Bigum (f. 1966) er en af sin generations mest markante billedkunstnere med repræsentation og solo-udstillinger på 19 kunstmuseer, såsom SMK, ARoS og ARKEN. Han har udgivet tre digtsamlinger på nu hedengangne Borgens Forlag samt en poetik og har skrevet adskillige essays om kunst og kunstnere til Weekendavisen, Politiken og Berlingske. Fra 2009-19 var han med i samtlige 82 afsnit af DR K’s Kunstquizzen. I 2021 viste DR2 hans tv-serie “Mit livs kunst”, som var bygget på hans selvbiografiske kunstbog “Min personlige kunsthistorie” fra 2015. Martin Bigum er blevet kåret som årets Kunstner af både Jyllands-Posten, K.S og Frederiksberg kommune. I 2015 modtog han Ridderkorset af Dannebrog. Hovedværk er hans debutroman.
Hvad får man hvis man spørger 28 nordiske kunstnere om det offentlige rum? Det er denne bog et svar på: Gennem billeder, fortællinger, noveller, essays, digte og korte erklæringer beskrives tanker og oplevelser i det offentlige rum. Alle teksterne er originale bidrag, og bogen spænder vidt over kunstnertraditioner såvel som -generationer. Fra spirende til verdenskendte billedkunstnere, arkitekter, fotografer og forfattere, præsenterer det frivilligt drevne Forlaget Møllegades Boghandel legende og fantasifulde bud på hvad samfundets delte rum kan betyde. Bogen er redigeret af Tora Frogner, Vincent F. Hendricks, Frederik Stjernfelt og Joachim S. Wiewiura.
Den bredere offentlighed i Danmark kender Martin Bigum som en af sin generations mest markante billedkunstnere, men han er også digter, med tre digtsamlinger bag sig, alle udgivet i 90'erne.Nærværende bog er ikke om forfatterens billedkunstneriske virke, men om hans forhold til poesi, både egen og andres, og et indblik i hans værksted som digter.Den består af tre afdelinger: Dels det indledende essay Poet-etik (en alternativ guide til 90'er-digtningen), der foretager et snit op gennem Martin Bigums barne- og ungdomsår i et forsøg på, i grove træk, at afdække hvad der formede hans egen poesi og dens underlæggende poetik. Men også for at give et signalement af den samtid Martin Bigum - og hans digtergeneration - udgjorde og var en del af. Set fra forfatterens privilegerede sted i deltaet mellem 90'ernes digte- og billedkunst.Dels af Martin Bigums egentlige poetik, nemlig Poetik (mellem hverdag og evighed), som er bygget på de af digterens erfaringer med sin poesi der kan skrives ned.En, ikke overraskende, meget visuelt båret poetik.Der afrundes med forfatterens fjerde digtsamling Den første dag.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.