Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Dette er en konkret håndsrækning til dig, som skal lave en undersøgelse. Bogen henvender sig til dig, der studerer på en professionsuddannelse eller skal gennemføre undersøgelser som led i dit arbejde. Bogen har til formål at inspirere til og give konkrete bud på, hvordan undersøgelser kan gribes an i praksis fra start til slut.Bogens første fem kapitler handler om selve processen med at lave en undersøgelse fra valg af videnskabsteoretisk ståsted (kap. 1) over brug af metode (kap. 2-4) til analyse af undersøgelsens data (kap. 5).Bogens sidste fire kapitler handler om undersøgelsens rammer med fokus på aktionsforskning (kap. 6), akademisk opgaveskrivning (kap. 7) og hvordan du kan øve dig i at lave undersøgelser ved hjælp af bogens kapitler (kap. 8 og 9).Alle kapitler udreder teorier og metoder til at lave undersøgelser og giver konkrete eksempler herpå med ærindet: ”Sådan gør du”. Hensigten er således både at vise, hvordan man laver undersøgelser og samtidig at skabe klarhed over sammenhænge mellem undersøgelsens forskellige dele.
I dette nummer af Paideia kan du læse følgende artiklerDen allvarlige lärarbristen i Sverige – hur kunde detta hända och vad kan vi göra?Lærermangel i DanmarkDen aktuelle mangelen i TysklandData, årsaker, (nød)løsningerHjemmeundervisning under koronapandemien – et elevperspektivSärskilda undervisningsgrupper i grundskolans högstadiumSmåbørnspædagogik – historiske refleksioner med fokus på læringTidsskriftet Paideia har en praksisrettet profil, men holder samtidig et højt akademisk niveau. Tidsskriftet indeholder fagfællebedømte artikler, som omhandler aktuelle temaer fra praksisfeltet, interviews, debatter samt boganmeldelser. Målgruppen er lærere, skoleledere, pædagoger og ledere i børnehaver, pædagogiske konsulenter, studerende, undervisere og forskere.Temaerne, der tages op, er eksempelvis:Klasseledelse og læringsmiljøLæring, undervisning og fagdidaktiske udfordringerNationale testUndervisningsdifferentiering og tilpasset oplæringImplementering af nationale og lokaler strategier og initiativer i skolenBetydningen af køn, socio-økonomisk og kulturel baggrundPraksis i børnehavenTidsskriftet udkommer to gange årligt (maj og november).Udgives af Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis (LSP) (Aalborg Universitet), Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU) (Høgskolen i Hedmark), RCIW - Research and Capability in Inclusion and Welfare (Högskolan i Borås) samt Dafolo Forlag.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.