Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Dans fylder i dag mere i idrætsundervisningen end nogensinde før, men hvordan skal man gribe dansen an? DANS 22 samler baggrundsviden om og instruktioner til 22 forskellige danse- og bevægelsesgenrer og gør det let og overskueligt at udføre og lære om dans – både som kropsligt og som kulturelt fænomen.Dans giver ikke kun øget kropsbevidsthed og indsigt i andre kulturers udtryksformer, den er også et frirum, hvor eleverne kan udtrykke sig kreativt og samtidig lære om vigtigheden af samarbejde.DANS 22 gør det let og inspirerende at lære fra sig og at lære om dans. Bogen indeholder 22 forskellige danse- og bevægelsesgenrer; fra folkedans, ballet og vals til hiphop, yoga, salsa og swingdans. Hvert kapitel rummer:en kort introduktioninstruktioner i basistrin, bevægelser og positionersjove træningsøvelserforslag til variationer eller avancerede øvelseropgaver og koreografisk arbejdespørgsmål til refleksion, diskussion og analyseet eksempel på et undervisningsforløbvigtige begreber og navne.Alle kapitler er desuden illustreret med fotos og bokse med tips og tricks, så alle kan være med. Bogen slutter af med en teoridel, der tilbyder forskellige forskningsperspektiver, analyseskemaer til dans og idræt samt lister med supplerende materiale til hvert kapitel.DANS 22 henvender sig til elever og lærere, der arbejder med dans og bevægelse på ungdomsuddannelserne. Den opfylder kravene til de praktiske eksamener i fagene dans og idræt på C- og B-niveau.Praksiskapitlerne er skrevet af: Andrea Charter Lund, Anne Gry Madsen, Dorte Bjerre Jensen, Dorthe Vinsten Madsen, Karen Kristine Wellendorf, Lotte Inger Nielsen, Mie Lotte Ajspur, Mie Lykke Nielsen, Miriam Fajnburg Hovman Elley og Solveig Løvendahl Gustafsson.Forskningsperspektiverne er skrevet af: Helle Winther, Inger V. Damsholt, Lis Engel og Susanne Ravn.
Grundbogen Begrib idræt C rummer en bred palet af teoretisk kernestof; fra natur- og sundhedsvidenskab til humaniora og samfundsvidenskab. Formålet er at introducere elever fra idræt C for et basalt begrebsapparat, som kan understøtte og give faglig fordybelse til fagets fysiske aktiviteter.Bogens fagtekster er kortfattede og skrevet i et let forståeligt sprog, som gør det let at koble kernestoffet til praksis. I bogen præsenteres eleverne bl.a. for de grundlæggende principper for træning og samarbejde samt for videnskabelige metoder af relevans for undervisningen.Undervejs tilbydes eleverne forskellige opgaver, suppleret med relevante figurer, tabeller og fotos samt eksempler fra idrættens verden. Alt sammen for at skabe forståelse for de teoretiske begreber og deres anvendelse i praksis.Alle kapitler afsluttes med en række opsummerende spørgsmål, der skal sikre, at eleverne har tilegnet sig de vigtigste begreber. Bogen er målrettet elever fra stx og hf, men kan læses af alle, der interesserer sig for idræt og ønsker indblik i fagets teoretiske områder.Bogen er skrevet af en række erfarne undervisere og fagpersoner i idræt: Pelle Bøgild, Mie Lykke Nielsen (red.), Preben Kærsgaard Philipson, Søren Solberg Sigvard, Cilie & Martin Lindner, Martin Walsted Lauridsen og Torben Rhe Skibelund.Husk, at du med unilogin altid har adgang til bogen på online.praxis.dk.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.