Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Denne bog sætter fokus på og diskuterer teoretiske og praktiske aspekter i relation til udeskole og fagdidaktik. Bogen er tænkt som en indføring i, hvordan udeskole kan inddrages i fagene i grundskolen.Bogen beskriver den mangfoldighed af muligheder, som udeskoleundervisning rummer. Hensigten er at inspirere lærere, skolepædagoger og andre, der arbejder med udeskole, til både almen- og fagdidaktiske overvejelser over brugen af udeskole.Imellem de didaktiske og faglige kapitler er indsat bokse, der giver eksempler på, hvordan udeskole kan understøttes, eller fortæller om arbejdet med særlige målgrupper. Niels Ejbye-Ernst er ph.d. og lektor ved pædagoguddannelsen VIA og Skovskolen i Nødebo.Karen Barfod er lektor og programkoordinator for VIA’s program for outdoorpædagogiske perspektiver i professionsuddannelser samt formand for foreningen UdeskoleNet.Peter Bentsen er ph.d. og seniorforsker ved Sundhedsfremme og Forebyggelse, Steno Diabetes Center Copenhagen.
Matematiske kompetencer i anvendelse skaber et enkelt og forståeligt overblik, der gør det muligt at udtænke og tilrettelægge en matematikundervisning, der lever op til: Matematikfagets formål Kompetencemål Læseplan Vejledende færdigheds- og vidensmålMed baggrund i Læseplanen, Undervisningsvejledningen og de vejledende færdigheds- og vidensmål præsenterer bogen korte beskrivelser af de matematiske kompetencer og de matematiske stofområder. Bogen indeholder mange konkrete og praksisnære oplæg til aktiviteter og opgaver i matematikundervisningen fra børnehaveklassen til og med 10. klasse.Matematiske kompetencer i anvendelse er tænkt som en opslagsbog, der kan give svar på mange spørgsmål om:De matematiske kompetencer i anvendelse De matematiske stofområder i anvendelse Rammerne for matematikundervisningen Generelt om Fælles Måls opbygning Matematisk opmærksom i Børnehaveklassen Bindende opmærksomhedspunkter Ved køb af bogen gives der adgang til download af Fælles Mål til udfoldning. I alt fire udfoldninger, der giver otte A3 læsesider med Fælles Mål bearbejdet til en let forståelig oversigt, men med samme tekstindhold som i pdf-filen på EMU’en.Eksemplarfremstilling elektronisk eller papirkopier/prints til undervisningsbrug er kun tilladt med en aftale med Copydan Tekst & Node indenfor de rammer, der er nævnte i aftalen.
Dette er en engangsbog til matematikundervisningen i 9. klasse.Til hvert klassetrin findes to supplerende hæfter med opgaver, hvor eleverne kan fordybe sig i grundbøgernes faglige områder og træne deres færdigheder. Der findes facitliste til samtlige hæfter.Matematik-Tak udfases over de næste år. Det betyder, at september 2023 er sidste mulighed for at købe denne titel.
På plejehjemmet spørger skoleelever mennesker med demens om deres dagligdag. I fødevarelaboratoriet forsøger de at få hold på enzymerne i en kemisk proces, mens andre laver opslag for den lokale optiker på sociale medier. Det lyder ikke umiddelbart som undervisning i den danske grundskole, men det er netop, hvad det er – langt fra udenadslære og terperi, men tæt på en moderne verdens komplekse krav. Håndbog i scenariedidaktik giver en grundig introduktion til, hvordan scenariedidaktik kan praktiseres i folkeskolens fag. Med et væld af eksempler fra forløb som Marsbasen, Naturfagsmaraton og Vismandsspillet fortæller 40 forskere, praktikere og læremiddeludviklere om deres erfaringer med scenariedidaktik i dansk, matematik, naturfag, sprogfag, historie, samfundsfag og teknologiforståelse. Bogens forfattere viser, hvordan lærere med scenariedidaktik kan gøre undervisningen aktuel og relevant for eleverne ved at engagere dem i virkelighedsnære eller forestillede problemstillinger. Metoden trækker omverdenens praksisformer ind i klasselokalet og introducerer eleverne til de konkrete kompetencer, som kommunikationskonsulenter, byplanlæggere, raketforskere og plejehjemsassistenter bruger i deres dagligdag. Alt sammen med et nysgerrigt og selvkritisk blik for scenariedidaktikkens muligheder og begrænsninger som en ny måde at lære på i den danske grundskole.
Ubegribelige grublere består af en lang række matematiske opgaver og aktiviteter, som kan udvikle, udfordre og underholde de elever, der har brug for flere udfordringer i den daglige matematikundervisning - dem som fascineres af matematiske små verdner af regler, sammenhænge, systemer og logik. Kopiarkene er inddelt i ti områder, der hver henviser til samme faglige område eller kontekst, der skal udforskes. Det kan fx være ”kombinatorik” eller ”mobiltelefonen”. Man kan vælge at arbejde med alle kopiarkene inden for samme område og derved dykke dybt ned i og undersøge en kontekst. Man kan også vælge blot at arbejde med et enkelt kopiark, da alle ark er udformet, så de kan laves uafhængigt af hinanden. Ubegribelige grublere indeholder 41 kopiark til brug i undervisningen i 5.- 9. klasse.
Til hvert klassetrin findes to supplerende hæfter med opgaver, hvor eleverne kan fordybe sig i grundbøgernes faglige områder og træne deres færdigheder. Der findes facitliste til samtlige hæfter.Matematik-Tak udfases over de næste år. Det betyder, at september 2023 er sidste mulighed for at købe denne titel.
Til hvert klassetrin findes to supplerende hæfter med opgaver, hvor eleverne kan fordybe sig i grundbøgernes faglige områder og træne deres færdigheder. Der findes facitliste til samtlige hæfter.Matematik-Tak udfases over de næste år. Det betyder, at september 2023 er sidste mulighed for at købe denne titel.
til Vidensbaseret Matematikundervisning 1-3 & Matematiske Kompetencer i Anvendelse er en fælles arbejdskortbog, der på en gang støtter og udvider anvendelsen af de fire bøger i såvel læreruddannelsen som i grundskolen. Forfatterne har udarbejdet et antal spændende og engagerende arbejdskort til udvalgte kapitler i bøgerne. Der er arbejdskort til hvert kapitel i Vidensbaseret Matematikundervisning 1, 2 og 3, og til bogen Matematiske Kompetencer i Anvendelse er der arbejdskort til hvert af kapitlerne om de seks matematiske kompetencer, de tre stofområder, faget Børnehaveklassen og opmærksomhedspunkterne. Det sidste arbejdskort i bogen iscenesætter en byvandring der inddrager en række kapitler og sætter de tilhørende didaktiske teorier i spil i praksis. Som supplement til en række af bogens arbejdskort er der udarbejdet et antal svarark og arbejdskort som kopisider. De kan hentes på og/eller printes fra forlagets hjemmeside. I ARBEJDSKORTBOGEN er kopisiderne indsat som illustration i miniatureudgaver. Til at antal af arbejdskortene er der udarbejdet løsningsforslag, som ligeledes kan findes på forlagets hjemmeside. Alle ARBEJDSKORTBOGENS syv forfattere underviser eller har undervist ved såvel grundskole som læreruddannelsen og har afprøvet arbejdskortene i deres egen undervisning.
Matematik med it III lærervejledning.
Matematik med IT IIII denne bog præsenteres en opgavesamling, der viser, hvordan undervisningen i grundskolen kan drage nytte af CAS-værktøjer, der kan udføre almindelige beregninger:* løse ligninger* regne med og omskrive udtryk med bogstaver* tegne grafer og diagrammer på baggrund af dataDer er desuden eksempler på andre it-værktøjer fx regneark.Alle opslag i bogen består af:En venstreside med et oplæg til klasse- og gruppesamtaler.En højreside med opgaver og udfordringer, som er velegnede til arbejde med brug af et it-værktøj.Indholdet er:Køb af cykelFra Skagen til Gedser i bilAt spare opRegneopskrifterFaktoriseringStatistikLigninger og ligningssystemerTalfølger og figurfølgerVand på flaskeBeregning af usikkerhedBestemmelse af tilnærmet værdi for kvadratroden af et talRumfangBremselængde i trafikkenÆske med lågSandsynlighed og simuleringerTalrækkerEksemplarfremstilling elektronisk eller papirkopier/prints til undervisningsbrug er kun tilladt med en aftale med CopyDan Tekst & Node indenfor de rammer, der er nævnte i aftalen.
I lærervejledningen forklares, hvordan arbejdet med de enkelte opslag i elevbogen sættes i scene. For hvert opslag er der desuden løsningseksempler og andre bemærkninger fx om alternative metoder, andre it-værktøjer mv.Lærervejledningen indeholder desuden selvstændige afsnit med en grundig omtale af arbejdet med CAS og andre digitale værktøjer i undervisningen. Her lægges vægt på proces og dialog og mindre vægt på værktøjet som en genvej til løsninger. Der er grundige afsnit om problemløsning med CAS og evaluering.Nogle af de didaktiske spørgsmål, der bør overvejes i forhold til implementering af CAS-værktøjer er:* Hvilket indhold skal der være i matematikundervisningen?* Hvilke typer af opgaver kan være med til at udvikle elevernes matematiske kompetencer, når de arbejder med et CAS-værktøj?* Hvilke udfordringer kan der opstå, når et CAS-værktøj inddrages i matematikundervisningen?* Hvordan kan CAS blive et matematisk værktøj, som eleverne kan anvende på en kompetent måde?* Hvilke evalueringsformer kan vise, hvilken læring og hvilke kompetencer eleverne har opnået?Indholdet i en undersøgende og dialogisk matematikundervisning vil vare præget af at opstille hypoteser, gennemføre undersøgelser og eksperimenter frem for løsning af flere opgaver af samme type. Der vil sandsynligvis forekomme situationer, hvor nogle elever oplever, at de er udfordret i forhold til valg af regnemetode, men her er det vigtigt at stille spørgsmål til eleverne, der kan lede dem frem til en strategi frem for at give dem en metode, som de ukritisk anvender.Eleverne bør opleve, at matematik er et fag, hvor det er positivt at vælge metoder kreativt, også selvom nogle af metoderne senere må opgives. Det er en del af læreprocessen.Lærervejledningen er en integreret del af materialet, som det stærkt anbefales at anskaffe og læse.Anbefalingen bygger på erfaring med test af 1. udgaven af bogen i skolerne i en større kommune.Eksemplarfremstilling elektronisk eller papirkopier/prints til undervisningsbrug er kun tilladt med en aftale med CopyDan Tekst & Node indenfor de rammer, der er nævnte i aftalen.
Matematik med IT II- elevbogI denne bog præsenteres en opgavesamling, der viser, hvordan undervisningen i grundskolen kan drage nytte af CAS-værktøjer, der kan udføre almindelige beregninger:* løse ligninger* regne med og omskrive udtryk med bogstaver* tegne grafer og diagrammer på baggrund af dataDer er desuden eksempler på andre it-værktøjer fx regneark.Alle opslag i bogen består af:En venstreside med et oplæg til klasse- og gruppesamtaler.En højreside med opgaver og udfordringer, som er velegnede til arbejde med brug af et it-værktøj.Eksemplarfremstilling elektronisk eller papirkopier/prints til undervisningsbrug er kun tilladt med en aftale med CopyDan Tekst & Node indenfor de rammer, der er nævnte i aftalen.
Feedback har længe været på dagsordenen i undervisningsverdenen, og i denne bog rettes fokus direkte mod et af skolens største fag: matematik. Elevernes opfattelse af matematikfaget og deres egne potentialer i faget kan netop nuanceres og udvikles gennem succesfuld anvendelse af feedback. Målorienteret undervisning og læringssamtaler mellem elever og lærere kalder på forskellige former for feedback, og en moderne fagundervisning må planlægges med øje for, hvordan eleverne kan modtage og give feedback til hinanden og til læreren. Fokus er på de områder, hvor samtale og dialog er i spil i forvejen, og bogen lægger dermed også op til øget brug af samtale og dialog i et matematikfag, som per tradition har et udpræget 'opgaveregningsfokus'. I bogen diskuteres feedback blandt andet ud fra følgende spørgsmål: Hvornår skal det gøres - tæt på eller længere fra? Skal der gives ros og karakterer sammen med feedback? Forskningen kan give os nogle svar, og flere af forfatterne illustrerer med klasserumsdialoger, hvordan eleverne kan opleve øget motivation og lyst til at deltage i undervisningen gennem undersøgende dialoger.
Til hvert klassetrin findes to supplerende hæfter med opgaver, hvor eleverne kan fordybe sig i grundbøgernes faglige områder og træne deres færdigheder. Der findes facitliste til samtlige hæfter.Matematik-Tak udfases over de næste år. Det betyder, at september 2023 er sidste mulighed for at købe denne titel.
Bemærk: Denne titel er ikke revideret i forhold til de Forenklede Fælles Mål.Matematik-Tak udfases over de næste år. Det betyder, at september 2023 er sidste mulighed for at købe denne titel.
Til hvert klassetrin findes to supplerende hæfter med opgaver, hvor eleverne kan fordybe sig i grundbøgernes faglige områder og træne deres færdigheder. Der findes facitliste til samtlige hæfter. Matematik-Tak udfases over de næste år. Det betyder, at september 2023 er sidste mulighed for at købe denne titel.
Til hvert klassetrin findes to supplerende hæfter med opgaver, hvor eleverne kan fordybe sig i grundbøgernes faglige områder og træne deres færdigheder. Der findes facitliste til samtlige hæfter.Matematik-Tak udfases over de næste år. Det betyder, at september 2023 er sidste mulighed for at købe denne titel.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.