Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
"Andet og mere end en komponistbiografi", ❤️❤️❤️❤️❤️ – Politiken "En absolut anbefalelsesværdig bog", ★★★★★ – Berlingske"Fortræffelig biografi" – Dansk BibliotekscenterIngen komponist i det 20. århundrede var i højere grad såvel et produkt som et gidsel af sin politiske samtid end den sovjetiske komponist Dmitrij Sjostakovitj. I sin levetid fra 1906 til 1975 var han på godt og ondt for Vesten et spejl ind til en verden, man ikke helt forstod. For Sovjetunionen var han et redskab, som staten kunne anvende til at påvirke Vestens opfattelse udadtil samt til at kontrollere kulturlivet indadtil. Men Sjostakovitj var først og fremmest en komponist, der gerne ville have lov til at skrive sin egen musik, uden at blive spændt for en ideologisk stridsvogn. Dette er biografien om Sovjetunionens mest betydningsfulde komponist, om hans private og offentlige liv, om hans værk, og om hvordan opfattelsen af ham i både Øst og Vest konstant har skiftet og fortsat er under forandring. Mikkel Thrane Lassen (f. 1971) er cand.mag. i historie og religion, forfatter og lektor. Han har tidligere udgivet bøger om Italiens historie og om Europas historie i perioden 1814-1914.
Italien er et paradoksalt land. På den ene side begejstres vi over landets geografiske skønhed, gastronomi og kunst. På den anden side væmmes vi, når det handler om den politiske ledelse, korruptionen og den organiserede kriminalitet. Italien blev først til i 1861, og er i egen selvforståelse det antikke Roms politiske, økonomiske og kulturelle arvtager. Uagtet landets ofte perifere stilling i Europa. Italiens historie, der især henvender sig til historie- og samfundsfagsundervisningen, er i 7 kapitler. De rummer historien om Garibaldi, Mussolini og Berlusconis Italien - et Italien, der ikke altid har været det samme som italienernes Italien.
Dette er en bog om musikværker, som mange har hørt om – men de færreste har hørt. Da Arnold Schönberg i 1918 dannede Selskabet for private opførelser, opstod et brud i musikhistorien. Selskabet var beregnet til, at nye musikværker kunne opføres uden publikum, der efter komponistens opfattelse ikke havde evne til at vurdere ny musik. Bruddet mellem komponist og publikum var derefter en realitet og nåede sit højdepunkt i den amerikanske komponist Milton Babbits herostratisk berømte artikel ”Who Cares if You Listen?” Den tilsyneladende mangel på interesse for publikum kom i 1900-tallet til udtryk i en række værker, som fik mange lyttere til at mene, at moderne komponister helt havde mistet interessen for formidling og dialog med udenforstående. Denne bog handler om en række af de komponister og værker, som i deres mangel på forankring i en traditionel musiktradition vakte furore, skabte vrede og var medvirkende til at fremmedgøre det moderne publikum overfor den europæiske kunstmusik. Bogen behandler fx John Cages stykke med 4 minutter og 33 sekunders tavshed og Karlheinz Stockhausens Helikopter-Quartett, hvor de fire strygere befinder sig adskilt fra hinanden i hver deres helikopter. Undervejs stilles spørgsmålet: Var værker som disse bare pjat og provokation, eller lå der dybere filosofiske og kulturhistoriske overvejelser bag? Om forfatterens seneste udgivelse, Sjostakovitj – en sovjetkunstner, skrev pressen: ”Andet og mere end en komponistbiografi” – Politiken ”En absolut anbefalelsesværdig bog” – Berlingske ”Litterære vitaminer og kalorier i hobetal” – Kristeligt Dagblad ”Selv den mest forslugne læser vil føle sig forkælet af denne bog. Så medrivende et sprog er ikke hverdagskost” – Weekendavisen
Ingen komponist i det 20. århundrede var i højere grad såvel et produkt som et gidsel af sin politiske samtid end den sovjetiske komponist Dmitrij Sjostakovitj. I sin levetid fra 1906 til 1975 var han på godt og ondt for Vesten et spejl ind til en verden, man ikke helt forstod. For Sovjetunionen var han et redskab, som staten kunne anvende til at påvirke Vestens opfattelse udadtil samt til at kontrollere kulturlivet indadtil. Men Sjostakovitj var først og fremmest en komponist, der gerne ville have lov til at skrive sin egen musik, uden at blive spændt for en ideologisk stridsvogn. Dette er biografien om Sovjetunionens mest betydningsfulde komponist, om hans private og offentlige liv, om hans værk, og om hvordan opfattelsen af ham i både Øst og Vest konstant har skiftet og fortsat er under forandring. Mikkel Thrane Lassen (f. 1971) er cand.mag. i historie og religion, forfatter og lektor.
Den Europæiske Koncert gennemgår Europas forandring i århundredet mellem 1814-1914. Bogen beretter om de store revolutioner, om nationernes opståen og om udviklingen af det moderne demokrati. Genialiteter som film Charles Dickens og toilet med skyl blev allemandseje. Men moderniteten havde også en blodig skyggeside, som dominerede tiden, der fulgte.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.