Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
A moving tale of contemporary Haiti told through the intersecting lives of four young people struggling to hold on to hope and their identities amid a militarized coup in the early 1990s.
ENGLENES ENSOMHED er labyrintisk fortælling om en familietragedie, der spænder over to århundreder, to kontinenter og to generationer. Baggrunden er et Haiti i flammer, i kølvandet på det blodige coup d’état i 2004 og under det brutale Duvalier-regime. I forvisning om sin snarlige død begynder Ruth at overveje, hvad hun egentlig har opnået i sit jordiske liv. Et brækket håndled og beskeden om at tante Ruth er død, sender Catherine fra Paris og en karriere som solopianist tilbage til Haiti og sin egen spiritualitet. Catherines mor, Rose, flygtede fra et brændende Haiti under Duvalier-regimet til Canada, men kunne det kolde nord sætte hende fri på en måde, som hendes hjemland ikke formåede? Romuslus, en af Ruths tidligere elever og senere en anerkendt konpa-sager, drukner sine sorger i alkohol og kunstige stimulanser, der ender med at sende ham i fængsel tilbage i Haiti. Han vælter ud af murbrokkerne under det blodige kup i 2004 og starter dermed omvejen mod sin forløsning.
An enriching, interpretive mode that focuses on the transnational connections between subjects of African descent as the central pole for investigation. This journey of radical new process invites readers to see creations by artists of African descent as legible within the context of African diasporic historical and cultural debates.
Blå mærker, hudafskrabninger, mørke pletter af sammenpresset støv på hendes hvide natkjole. Der er ingen steder at gemme sig. Ikke længere. Byen står i flammer. Rose står midt i flammerne. I ly af nattens mørke finder de hende i køkkenet. De ankommer i deres nattøj, og lader som om de er hjemme. Stirrer på hende. Altopslugende. Der er øjeblikke, hvor hun ville ønske, at hun kunne kravle ud af hudens hylster, når de ubudne gæster efterlader sandkorn, som skurrer mellem nerveenderne og huden.En søgen efter identitet og tilhørsforhold på tværs af geografi og hudfarve, tro og mistro. På uforglemmelig og kraftfuld vis optrævler Myriam J. A. Chancy en labyrintisk familietragedie, der udspiller sig over to generationer, to kontinenter og to århundreder. Baggrunden er et Haiti i flammer i kølvandet på det blodige coup d’état i 2004 og under det brutale Duvalier-regime.”Bogens saftige prosa efterlader læseren beruset og forslået.” The Caribbean Review of BooksVinder af The Gyanan Prize for Best Fiction, Caribbean Award 2010Shortlistet til OCM Bocas Prize (Trinidad) 2011
In this study of Haitian women's literature, the author explores their history, traditions, stories and tales. The authors' unwillingness to subordinate to narratives of national autonomy, issues of race, class, colour, caste and sexuality are central to the fiction.
Links the works of contemporary women artists from Haiti - a country excluded in contemporary Latin American and Caribbean literary studies - the Dominican Republic, and Cuba. This book intends to show that Haiti's exclusion is grounded in its historical role as a site of ontological defiance.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.