Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Bogen er skrevet til elever i praktik på den pædagogiske assistentuddannelse og er delt op i tre hovedområder: før praktikken, under praktikken og efter praktikken.I bogen beskrives fx den pædagogiske arbejdsplads, sammenhæng mellem teori og praksis og hvordan man kan forberede sig til praktikken.Desuden er der forslag til, hvordan praktikmålene kan tolkes og hvordan elev og praktikvejleder kan samarbejde om målene.Endelig er der forslag til, hvordan eleven kan anvende erfaringerne fra praktikken i de videre teoriforløb eller som uddannet.
Her står du med en sand inspirationskilde til at udvikle børns bevægeglæde, sansnings og kropslighed sammen med de voksne i dagtilbuddet. Bogen understøtter nemlig arbejdet med læreplanstemaet 'krop, sanser og bevægelse', og du får mange praktiske og sjove ideer til at arbejde med temaet i jeres dagtilbud. Bogen sætter særligt fokus på sanserne og deres betydningsfulde rolle i hele barnets udvikling og livsudfoldelse, og hvordan man skaber læringsmiljøer, hvor sanserne bliver en del af barnets leg. Bogens første del indeholder den basale teoretiske viden, der ligger til grund for børns sansemotoriske udvikling. Her får du en indføring i, hvordan den foregår under optimale betingelser, men også, hvorfor nogle børn kan have særlige udfordringer på dette område, hvordan du kan identificere disse børn, og hvad du kan gøre for at hjælpe og støtte dem i den videre proces. Bogens anden del tager et kig på begrebet læringsmiljøer. Hvad dækker begrebet over, og hvilke krav skal man stille til læringsmiljøer, for at børn kan få så alsidige oplevelser og erfaringer med sansning og bevægelse som muligt? Undervejs i bogen indgår refleksionsspørgsmål og forslag til lege og aktiviteter både indenfor, ude på legepladsen og i naturen. Desuden er der forslag til, hvordan man kan indrette læringsmiljøer, der understøtter sansning og bevægelse. I et særskilt kapitel om forældresamarbejde gives et bud på, hvordan arbejdet med krop, sanser og bevægelse kan formidles til forældrene, og hvordan et forældremøde om emnet eksempelvis kunne bygges op. Bogen afsluttes med et legekatalog med sjove lege, der på hver deres måde sætter fut i både krop, sanser og bevægelse – for både børn og voksne!
Bevægelse og idræt formidler det store potentiale, som ligger i at arbejde med udvikling af børns sansemæssige og motoriske færdigheder. Den bevægeglæde, der stråler ud af den lille drengs begejstrede krop, mens han løber om kap med en ged, illustrerer grundtanken bag denne bog. Forfatternes mål er at få kommende pædagogiske assistenter til at genopdage og begejstres over glæden ved fysisk aktivitet og gøre dem i stand til at benytte denne viden i en pædagogisk praksis for at fremme hele barnets udvikling.Henning Emanuel Berg er uddannet pædagog og har arbejdet som institutionsleder. Han har undervist på både pædagoguddannelsen og på den pædagogiske assistentuddannelse.Nanett Borre er uddannet pædagog og motorikvejleder. Hun har en diplomuddannelse i idræt og har arbejdet som børnehaveklasselærer. Hun har desuden undervist på den pædagogiske assistentuddannelse.
Det fælles pædagogiske grundlag danner selve udgangspunktet for arbejdet med den styrkede pædagogiske læreplan og dermed også for det pædagogiske arbejde med børns læring i dagtilbud. Det fælles pædagogiske grundlag udgøres af en række elementer og begreber, som for mange er velkendte – det nye er dog, at disse begreber skal være gennemgående for arbejdet med læreplanens temaer og øvrige pædagogiske praksisser.Denne bog udfolder de enkelte begreber i det pædagogiske grundlag ved hjælp af konkrete cases, praksisfortællinger, dialogspørgsmål og en tilhørende hjemmeside med redskaber.Bogen henvender sig til pædagogisk personale i praksis, pædagogiske ledere, faglige fyrtårne og konsulenter.
Lille yogi tilbyder et helt univers af yoga for børn i alderen 3 til 8 år. Børneyoga gavner børn både fysiologisk, socialt og emotionelt, hvilket beskrives i bogens første del. Børneyoga giver børn fysiske og motoriske kompetencer og en helt konkret forståelse af, hvordan kroppen fungerer, og hvad det er, den gerne vil fortælle os, når vi for eksempel mærker, at pulsen banker hurtigt og hårdt. I børneyoga opøver man også sociale kompetencer såsom opmærksomhed, koncentration, empati, evnen til at kunne skrue ned for ydre stimuli og evnen til at kunne koncentrere sig. Derudover styrker det både børn og voksnes relationskompetencer. Endelig er børneyoga en måde at lege med kroppen og alle dens muligheder og begrænsninger på med en bevidsthed om, hvad der emotionelt sker uden på og inden i os imens. At forstå og kunne mærke sig selv er en forudsætning for at være en del af meningsfulde fællesskaber og udvikle sig både som enkeltindivid og som en del af et større fællesskab - midt imellem og sammen med andre. I anden del af bogen følger de mange yogaøvelser og yogalege. I hver enkelt øvelse gennemgås dens fysiologiske effekt, og hvordan den styrker kroppen, hvorefter det nøje beskrives, hvordan man laver øvelsen. Til hver øvelse hører indbydende spørgsmål, som man kan reflektere over sammen med børnene, hvilket kan være med til at styrke børnenes sprogtilegnelse, fantasi og omverdensforståelse. Alle øvelser er illustreret med smukke billeder af små yogier, der udfører øvelsen, hvilket hjælper til forståelsen af, hvordan øvelsen skal laves og ser ud. På bogens hjemmeside www.dafolo.dk/lilleyogi kan du printe 20 flotte yogakort. Lille yogi er skrevet til pædagogisk personale, skolelærere og forældre, som gerne vil bruge børneyoga i deres hverdag og blive klogere på, hvordan yoga har indvirkning på både krop og psyke. Bogen er skrevet af Nanett Borre, som er uddannet pædagog, iyengaryogalærer, motorikvejleder og internationalt certificeret børneyogalærer. Nanett underviser både voksne og børn i yoga og laver kompetenceudviklingskurser for pædagogisk personale om, hvorfor og hvordan man kan arbejde med børneyoga i dagtilbud og skole. Se indholdsfortegnelse og indledning til bogen'Sagt meget kort: Dette er en fantastisk brugsbog. Når du har læst indledningskapitlerne og kommer til den praktiske del, så kan du bare ikke vente med at gå i gang' - AKTbladet'Når man sidder med denne smukke bog med spiralryg, som gør den meget brugervenlig, så bliver man som voksen glad og inspireret' - Birgitte Franck
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.