Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Psykiske lidelser er blandt de hyppigste og mest omkostningstunge sygdomme i befolkningen. Der er psykiske lidelser i næsten alle familier, og alle læger vil uanset speciale møde mennesker med psykiske lidelser i deres virke. Udforskningen af årsagerne til psykiske lidelser og behandlingen af dem er heldigvis i en rivende udvikling.Klinisk psykiatri giver en grundig indføring i dette komplekse speciale, med et stærkt fokus på den psykiatriske undersøgelse, diagnostik, epidemiologi og evidensbaseret behandling.Klinisk psykiatri, 4. udgave, er stærkt revideret med mange nye bidragsydere og kapitler, herunder psykopatologi, den psykiatriske journal, akut psykiatri, psykofarmakologisk behandling, psykoterapi og psykosociale interventioner. Som noget nyt er tilføjet særskilte tværgående kapitler om psykopatologi, den psykiatriske journal, akut psykiatri, psykofarmakologisk behandling, psykoterapi og psykosociale interventioner.Klinisk psykiatri henvender sig først og fremmest til medicinstuderende, men også læger i videreuddannelse, praktiserende læger samt andre sundhedsprofessionelle vil have glæde af bogen som opslagsværk.
Bogen er en efterfølger til Kognitiv terapi - modeller og metoder fra 2005. I denne bog præsenteres dels opdateret kognitiv terapi ved de fleste psykiske lidelser hos voksne, dels en række af de væsentligste såkaldt tredjebølge bidrag til behandling. Bogen indeholder f.eks. kognitiv terapi ved misbrug, skizofreni, affektive lidelser, angsttilstande, spiseforstyrrelser, ADHD, ludomani, arbejdsrelateret stress og kapitlet om mindfulness, ACT, positiv psykologi, "compassion focused therapy" og neuropsykologi. Bogen giver såvel en teoretisk forståelse af de enkelte lidelser som praktiske kliniske anvisninger på vurdering og behandling. Der er endvidere skemaer til klinisk brug til alle kapitler, der kan downloades fra HRs hjemmeside. Kognitiv terapi redigeres at to kapaciteter på omådet: Nicole K. Rosenberg, chefpsykolog, leder af Klinik for angstlidelser ved Aarhus Universitetshospital og adjungeret professor. Mikkel Arendt, cand.psych, PhD, post.doc forsker og ansat ved Klinik for Angstlidelser, Århus Universitetshospital.
Denne bog har til formål at introducere og beskrive vigtige emner inden for psykiatrisk forskning, medicinsk teknologivurdering og kvalitetsudvikling. I de senere år har der været fokus på at dokumentere, analysere og evaluere psykiatrisk forebyggelse, diagnostik, behandling, pleje og rehabilitering. En række centrale spørgsmål melder sig: · Hvor langt er vi erkendelsesmæssigt nået inden for psykiatrien? · Hvad er de psykiske lidelsers natur? · Hvilken diagnostik, behandling og pleje er relevant for de enkelte psykiatriske sygdomsgrupper? · Hvordan er prognosen? · Hvad er konsekvenserne ved at indføre ny medicinsk teknologi? · Hvordan oplever patienterne en psykisk lidelse? · Lever sundhedsvæsenets ydelser op til vore forventninger? I princippet er der tre tilgange til at belyse dem: psykiatrisk forskning, medicinsk teknologivurdering og kvalitetsudvikling. Tilsammen kan disse dokumentationsstrategier bidrage til at belyse psykiatrien i sin helhed. Det er bogens idé at beskrive vigtige begreber, metoder og designtyper i relation til de tre dokumentationsstrategier.
Moderne psykoterapi – teorier og metoder er den første samlede og opdaterede beskrivelse af de dominerende psykoterapeutiske retninger og deres anvendelse i psykiatrisk og psykoterapeutisk praksis i en dansk sammenhæng.Bogen er skrevet af en lang række erfarne psykiatere og psykologer. I den første del omtales de mest udbredte psykoterapeutiske retninger, herunder psykodynamisk psykoterapi, kognitiv adfærdsterapi, systemisk terapi, interpersonel psykoterapi og gruppeterapi. Første del afsluttes med to kapitler om psykoterapiens diversitet og integration.I anden del gennemgås den psykoterapeutiske behandling af forskellige psykiatriske lidelser som f.eks. psykoser, angsttilstande, depressioner, personlighedsforstyrrelser, belastningsreaktioner, somatiseringstilstande og spiseforstyrrelser.Tredje del af bogen beskriver behandlingen af særlige tilstande og problemstillinger som f.eks. selvmordsforsøg, traumer, transkulturelle spørgsmål og seksuelle problemer. Bogen afsluttes med kapitler om evidens i psykoterapi, supervision, uddannelse og identitet samt etiske spørgsmål i psykoterapien.
Posttraumatisk belastningsreaktion (PTSD) er en sygdom, der kan opstå efter alvorlige livs- eller sikkerhedstruende oplevelser. En del af den danske befolkning får PTSD på baggrund af fx vold, seksuelle overgreb, trafikulykker og i forbindelse med deltagelse i krig. Nogle søger behandling i den offentlige psykiatri, mens andre behandles i den private sektor af psykiatere, psykologer og psykoterapeuter.Der er en stadigt voksende palet af behandlingsmuligheder til PTSD, og det kan som behandler være svært at vide, hvad forskellen er på de forskellige metoder, og hvilken man bør vælge ud fra hensyn til traumets art og evidens for effekt af behandlingen.Bogen henvender sig til alle behandlere, der arbejder med PTSD. I hovedparten af bogens kapitler præsenteres de fremherskende psykoterapeutiske tilgange, herunder kognitiv adfærdsterapi, prolonged exposure, EMDR, somatic experiencing og psykodynamisk terapi. Bogen dækker desuden symptombillede, udredning, vurdering af komorbiditet, medicinsk behandling og mindre etablerede behandlingsmetoder som mindfulness, yoga og internetbaseret behandling.Bogen er skrevet af førende danske klinikere og forskere på området og giver en solid og klinisk relevant indføring i emnet.
Betegnelsen tværfaglig supervision dækker over supervision af grupper, bestående af fx psykologer, psykiatere, sygeplejersker, social- og sundhedsassistenter, plejere, ergoterapeuter, fysioterapeuter, socialrådgivere, pædagoger og lærere, der typisk arbejder inden for et social- eller sundhedsfagligt felt. Bogen præsenterer fire faglige supervisionsmodeller: en almen, en psykodynamisk, en kognitiv adfærdsterapeutisk og en narrativ. De øvrige kapitler omhandler supervision af personale, der arbejder med specifikke grupper: børn, psykotiske patienter, personlighedsforstyrrede patienter og patienter fra andre kulturer. Tilsammen behandles spørgsmål om teoretisk grundlag, rammer, emner for supervision, metoder, brug af gruppen, variation, supervisors ansvar m.m.
Kognitiv adfærdsterapeutisk supervision præsenterer supervisionsmodeller og evalueringsmetoder, der kan anvendes af supervisorer, såvel erfarne som begyndere, som retningslinje og inspirationskilde til individuel og gruppesupervision af alle faggrupper, der udøver psykoterapi og beslægtet arbejde.Med bogens brede og praksisnære introduktion til udøvelsen af kognitiv adfærdsterapeutisk supervision tilbyder den flere meget anvendelige metoder til supervisorer. Forfatterne understreger behovet for at basere supervisionen på en fastlagt, om end fleksibel model, som afspejler de grundlæggende principper og metoder i kognitiv adfærdsterapi (KAT). Bogen henvender sig primært til supervisorer, der har til opgave at supervisere udøvere af kognitiv adfærdsterapi, men rummer mange interventioner, der kan anvendes mere bredt. Den er skrevet i et lettilgængeligt sprog med mange kliniske eksempler og kan læses fra ende til anden eller anvendes som opslagsbog.
Kognitiv adfærdsterapi (KAT) er en terapiform, der er kendetegnet ved mange diagnosespecifikke metoder, men som alle andre terapiformer har KAT også fra starten haft en solid stamme af transdiagnostiske metoder, fx sokratisk dialog og adfærdseksperiment. Det er disse metoder, som forfatterne har ønsket at fremhæve og udvikle med denne udgivelse. Bogens forfattere går desuden i dybden med metoder, som er mindre velbeskrevne i faglitteraturen, og som kan anvendes ved mange psykiske lidelser og problemstillinger, fx kontinuummetoden. Titlen Kognitiv adfærdsterapi på tværs dækker også over, at flere af metoderne nedbryder skellet mellem anden og tredje bølge inden for kognitiv terapi. Endelig er KAT kendt for at være en rationel, problemløsende terapiform, men den rummer også mange kreative, emotionsfokuserede metoder, som præsenteres i bogen, fx visualisering og metaforarbejde.Kognitiv adfærdsterapi på tværs er skrevet til klinikere i alle sektorer, der har et grundlæggende kendskab til KAT, og som ønsker at udvide deres repertoire. Bogen imødekommer et behov hos klinikere, der anvender KAT, og som ofte behandler klienter med komorbide, blandede eller atypiske tilstande eller behandler klienter med forskellige lidelser. Bogen kan læses fra den ene ende til den anden, men kapitlerne kan også læses hver for sig og fungere som et opslagsværk med vejledning og inspiration til kliniske problemstillinger.
En række eksperter samler i OCD – Sygdom og behandling. For behandlere den nyeste viden om OCD, herunder epidemiologi, komorbiditet, OCD-spektrumlidelser, udredning, ætiologiske faktorer, neurobiologi, kognitive funktioner, pårørende og børn med OCD. Bogen giver en grundig gennemgang af de kognitive adfærdsterapeutiske metoder, der er virksomme i behandlingen af OCD samt en gennemgang af biologiske behandlingsmetoder.Bogen indeholder endvidere arbejdsskemaer til anvendelse i behandlingen af OCD, samt specifikke skalaer til bl.a. vurdering af symptomernes sværhedsgrad. Disse kan frit downloades og printes fra forlagets hjemmeside.OCD – Sygdom og behandling. For behandlere er redigeret af Malene Klindt Bohni, cand.psych.aut., psykolog ved Klinik for OCD og Angstlidelser, Aarhus Universitetshospital, Risskov, og privatpraktiserende psykolog, og Birgit Egedal Bennedsen, ph.d., speciallæge i psykiatri. Overlæge ved Klinik for OCD og Angstlidelser, Aarhus Universitetshospital, Risskov.
Forfatterne præsenterer forskellige bud på det at forholde sig professionelt til svære menneskelige problemer i en behandlingskontekst. Der findes ingen facitliste, men kapitlerne kommer med bud på, hvad professionel kontakt i forbindelse med fx selvmordstanker, svær psykisk lidelse, uhelbredelig sygdom m.v. kan være. Bogen henvender sig til fagpersoner og studerende inden for sundhedsvæsenet og er tænkt som inspiration til eftertanke, refleksion og diskussion.
"Klassisk og moderne psykologisk teori" er en indføring i psykologiens centrale teorier, personer, temaer og begreber.Bogens første del er en kronologisk gennemgang af psykologiens udvikling fra 1879, hvor Wilhelm Wundt etablerede det første psykologiske laboratorium, til nutidens dominerende teorier og begreber. Bogens anden del er bygget op om centrale temaer i psykologien og her introduceres læseren til teorier om bl.a. tilknytning, bevidsthed og selvet."Klassisk og moderne psykologisk teori" præsenterer og gennemgår de enkelte teoriers baggrund og grundideer. Hvert kapitel indeholder endvidere korte biografiske oplysninger om teoriernes ophavsmænd samt en oversigt over nøglebegreber og definitioner.En fyldig litteraturliste, der medtager både originalværker, skandinaviske oversættelser og den vigtigste sekundær litteratur på området, suppleret af omfattende navne- og emneindeks gør bogen anvendelig som opslagsværk og som redskab til litteratursøgning.
Forfatterne præsenterer forskellige bud på det at forholde sig professionelt til svære menneskelige problemer i en behandlingskontekst. Der findes ingen facitliste, men kapitlerne kommer med bud på, hvad professionel kontakt i forbindelse med fx selvmordstanker, svær psykisk lidelse, uhelbredelig sygdom m.v. kan være. Bogen henvender sig til fagpersoner og studerende inden for sundhedsvæsenet og er tænkt som inspiration til eftertanke, refleksion og diskussion.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.