Udvidet returret til d. 31. januar 2024

Bøger af Niels Mølgaard

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • af Niels Mølgaard, Jesper Boding, Søren Pjengaard, mfl.
    269,95 kr.

    Denne håndbog hjælper dig med at få styr på de krav og forventninger, der er til læreruddannelsens bachelorprojekt. Kravene kan sammenfattes i fire punkter: Du magter at undersøge, vurdere og kritisk-konstruktivt reflektere over en empirisk problemstilling i skolens praksis. Du kan analysere den valgte problemstilling gennem brug af bevidste metode- og teorivalg. Du kan formidle dine undersøgelsesfund i et klart og velformuleret sprog med aktiv brug af professionsfaglig terminologi. Du kan formulere ideer og konkrete handleforslag, der kan forbedre og forandre den praksis, du har valgt at analysere.Bachelorprojektet i læreruddannelsen guider dig gennem processen med at udforme et bachelorprojekt, der indfrier disse fire krav.Bogens disposition følger den klassiske struktur for et sammenhængende bachelorprojekt. Bogen gennemgår alt fra det indledende emnevalg og formuleringen af problemet over valg af undersøgelsesmetode og teori og analyse af data til projektets afsluttende konklusion og perspektivering. Undervejs bliver der også diskuteret og demonstreret helt andre måder at strukturere og disponere sit bachelorprojekt på. Og forfatterne opfordrer dig til at argumentere for dine valg og gå nye veje, hvis dit projekt lægger op til det.Håndbogen henvender sig til lærerstuderende og er skrevet af den nationale faggruppe for bachelorprojektet i læreruddannelsen i Danmark.Bogen er fagfællebedømt. Bedømmelsen betyder, at der fra en af forlaget uafhængig fagfælle på minimum ph.d.-niveau er foretaget en skriftlig vurdering, som godtgør denne bogs videnskabelige kvalitet og originale bidrag.

  • - 1. - 6. klassetrin
    af Benny Bang Carlsen & Niels Mølgaard
    218,95 kr.

    Det andet og tredje bind i serien introducerer de fire studiekompetenceområder, der knytter sig til undervisningen i folkeskolen. Hvor bog to behandler 1. - 6. klassetrin, behandler bog tre 4. - 10. klassetrin.Gennem fire eksemplariske nedslag sigter bogen mod at inspirere til fortsatte studier af faget på egen hånd, hvor den studerende selv skaber sin faglige profil med henblik på siden at kunne tilrettelægge, begunde og udvikle egen danskundervisning i skolen.Hvert kapitel præsenterer central forskningsbaseret viden, og der gives løbende eksempler på analytisk tekstarbejde, som på en gang er teoretisk forankrede og med et udblik på fagdidaktiske overvejelser. Endelig rummer hvert af de fire kapitler forslag til videre læsning samt studieopgaver med forslag til fx læremiddelanalyser, casestudier, udarbejdelse af studieprodukter, vejledning m.m.

  • af Svend Erik Larsen, Johannes Fibiger, Anne Scott Sørensen, mfl.
    284,95 kr.

    Litteraturens tilgange er en grundbog til undervisning i litterær metode på videregående uddannelser, skrevet af en række erfarne forskere og undervisere. Bogen giver et panorerende blik over metodelandskabet og rummer en række eksemplariske læsninger. Metodekapitlerne er suppleret med vejledende litteraturlister og et leksikon over centrale begreber og personer samt en antologi med de anvendte teksteksempler. Siden bogen udkom første gang i 2001 er der sket meget. Nye tilgange er dukket op, ældre har fået en renæssance, og nogle er blevet mindre interessante. Derfor rummer den nyreviderede udgave en række nye kapitler, mens de tilbageblevne er blevet opdateret og tilføjet en didaktisk dimension, hvor metodens undervisningsmæssige konsekvenser diskuteres. I bogens afsluttende kapitel tegner Hans Hauge nye tendenser på det litterære landkort og sætter de eksisterende metoder ind i et internationalt perspektiv.

  • af Benny Bang Carlsen & Niels Mølgaard
    117,94 kr.

    I dette hæfte, som introducerer til Tekster og tekstundervisning (1.-6. klassetrin), præsenterer Rasmus Fink Lorentzen og Anne Agger nyere forskningsbaseret viden om multimodale tekster og introducerer til modeller og begrebsbrug med henblik på tilrettelæggelse af tekstundervisningen i dansk. Kapitlet indledes med en generel introduktion til socialsemiotikken. Efterfølgende forklares, hvordan denne videnskab ligger i forlængelse af den klassiske semiotik og det dobbelte tegnbegreb, og dette sættes igen i relation til en definition af multimodalitetsbegrebet. Herefter indsnævres fokus til at omhandle fiktive multimodale tekster i skolen.I kapitlet demonstreres to eksemplariske analyser af konkrete undervisningsforløb, der omfatter litteraturundervisning, som inddrager digitale multimodale tekster. På baggrund af disse analyser diskuterer de to forfattere de didaktiske implikationer af disse tekstarbejder og kommer afsluttende med forslag til studieaktiviteter med multimodale tekster i læreruddannelsen. Målet med kapitlet er at introducere til et nyt og spændende hjørne af tekstundervisningen i dansk, som kan bidrage til indholdsområdet i flere af de nye elementer i læreruddannelsen, eksempelvis multimodalitet, literacy og tekster og tekstundervisning.Hæftet er et særtryk af et kapitel fra serien Lærerprofiler i dansk. Serien, som omfatter tre bind, introducerer til det nye danskfag i læreruddannelsen (2013), herunder de i alt otte kompetenceområder for hhv. 1.-6. klassetrin og 4.-10. klassetrin.

  • af Svend Erik Larsen, Johannes Fibiger, Anne Scott Sørensen, mfl.
    566,95 kr.

    Litteraturens tilgange er en grundbog til undervisning i litterær metode på videregående uddannelser, skrevet af en række erfarne forskere og undervisere. Bogen giver et panorerende blik over metodelandskabet og rummer en række eksemplariske læsninger. Metodekapitlerne er suppleret med vejledende litteraturlister og et leksikon over centrale begreber og personer samt en antologi med de anvendte teksteksempler. Siden bogen udkom første gang i 2001 er der sket meget. Nye tilgange er dukket op, ældre har fået en renæssance, og nogle er blevet mindre interessante. Derfor rummer den nyreviderede udgave en række nye kapitler, mens de tilbageblevne er blevet opdateret og tilføjet en didaktisk dimension, hvor metodens undervisningsmæssige konsekvenser diskuteres. I bogens afsluttende kapitel tegner Hans Hauge nye tendenser på det litterære landkort og sætter de eksisterende metoder ind i et internationalt perspektiv.

  • - 4. - 10. klassetrin
    af Benny Bang Carlsen & Niels Mølgaard
    233,95 kr.

    Det andet og tredje bind i serien introducerer de fire studiekompetenceområder, der knytter sig til undervisningen i folkeskolen. Hvor bog to behandler 1. - 6. klassetrin, behandler bog tre 4. - 10. klassetrin. Gennem fire eksemplariske nedslag sigter bogen mod at inspirere til fortsatte studier af faget på egen hånd, hvor den studerende selv skaber sin faglige profil med henblik på siden at kunne tilrettelægge, begunde og udvikle egen danskundervisning i skolen. Hvert kapitel præsenterer central forskningsbaseret viden, og der gives løbende eksempler på analytisk tekstarbejde, som på en gang er teoretisk forankrede og med et udblik på fagdidaktiske overvejelser. Endelig rummer hvert af de fire kapitler forslag til videre læsning samt studieopgaver med forslag til fx læremiddelanalyser, casestudier, udarbejdelse af studieprodukter, vejledning m.m.

  • af Benny Bang Carlsen & Niels Mølgaard
    58,95 - 94,95 kr.

    I dette hæfte, som introducerer til området Danskdidaktik (4.-10. klassetrin), præsenterer Benny Bang Carlsen innovative og kreative måder at arbejde med sprog og tekster på. Hæftet lægger vægt på at udvikle de studerendes kognitive bevidsthed om sproget og de visuelle mediers fantastiske muligheder gennem transformative læringsaktiviteter. De studerende præsenteres for nye idéer og begreber i kognitiv analogilæring og analogiens funktion som generator for nye eksperimenter i danskfaget gennem digitale udtryksformer. Desuden har dette hæfte til formål at vise, hvordan man kan udvikle en danskdidaktisk teori, hvor den undersøgende, innovative og kreative læring er i centrum. Herunder introduceres de lærerstuderende til en række centrale begreber og modeller, de kan bruge til at udføre og udarbejde læringsaktiviteter, som retter sig imod design af innovative digitale læremidler i danskundervisningen på 4.-10. klassetrin. Hæftet afsluttes med en skitsering af en trestrenget analysemodel for multimodale tekster og læremidler, herunder tegnes konturerne af et bud på et nyt tekstbegreb til danskundervisning. Endelig præsenteres der en række opgaver til den studerendes videre studier. Hæftet er et særtryk af et kapitel fra serien Lærerprofiler i dansk. Serien, som omfatter tre bind, introducerer til det nye danskfag i læreruddannelsen (2013), herunder de i alt otte kompetenceområder for hhv. 1.-6. klassetrin og 4.-10. klassetrin.

  • af Niels Mølgaard, Niels Grønbæk Nielsen & Bodil Nielsen
    112,95 kr.

    Læreruddannelsen – Specialtillæg til bogen 'Professionsbachelor - uddannelse, kompetencer og udvikling af praksis' En e-bog til dig som lærerstuderendeI denne e-bog kan du i første del få indsigt i de særlige kompetencer, den professionelle lærer skal have, og overblik over læreruddannelsens formelle grundlag, blandt andet bestemmelserne om bachelorprojektet.I anden del får du vejledning i, hvordan du som en del af uddannelsens forskellige fag kan arbejde med undersøgelser af praksis, og du får en række forslag til undersøgelser, der kan indgå i bachelorprojektet. Måske har du allerede gavn af grundbogen 'Professionsbachelor – uddannelse, kompetencer og udvikling af praksis’, som udkom sidste år. Denne bog er nemlig en håndsrækning til alle professionsbachelorstuderende med en række uddybende artikler om de forskellige kompetencer, professionsbachelorer skal tilegne sig i løbet af deres uddannelse. E-bogen er et specialtillæg til grundbogen. Grundbogen og tillægget supplerer hinanden, men kan læses selvstændigt.

  • - uddannelse, kompetencer og udvikling af praksis. 2. UDGAVE
    af Niels Mølgaard, Niels Grønbæk Nielsen & Red. Bodil Nielsen
    287,95 kr.

    Hvilke kompetencer skal man tilegne sig som studerende på en professionsbacheloruddannelse? Hvordan kan man som professionsbachelor bidrage til udvikling af praksis efter endt uddannelse? Det giver denne bog Professionsbachelor – uddannelse, kompetencer og udvikling af praksis nogle bud på. Bogen henvender sig til alle studerende, der uddanner sig til professionsbachelor. Den beskriver, hvordan man som professionsbachelor til stadighed udvikler egne kompetencer og den praksis, man er en del af. De indledende kapitler beskriver uddannelsernes formelle rammer og deres placering i samfundet, opdateret med de seneste ændringer. De følgende kapitler er bygget op omkring centrale professionskompetencer: refleksionskompetence, undersøgelseskompetence, udviklingskompetence, formidlingskompetence og studiekompetence. I denne anden reviderede udgave af bogen er en række kapitler kommet til, andre er fornyet, bl.a. kapitler om litteratursøgning, udviklingsprojekter, tværprofessionelt samarbejde, formidling og den nye studieaktivitetsmodel. Bogen er skrevet af fagpersoner med særligt indblik i de kompetencer, som er relevante for alle studerende på professionsbacheloruddannelserne. Professionsbachelor – uddannelse, kompetencer og udvikling af praksis er redigeret af ph.d. Bodil Nielsen, vicedirektør Niels Grønbæk Nielsen (University College Lillebælt) og lektor Niels Mølgaard (VIA University College).

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.