Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Seksualundervisning har været obligatorisk i den danske folkeskole siden 1970, men selv i en seksualiseret tidsalder er emnet pædagogisk og akademisk forsømt. Seksualitet, skole og samfund sætter fokus på seksualundervisningens muligheder og udfordringer, ligesom dens potentialer for kritisk dannelse, social retfærdighed, trivsel, mangfoldighed, inklusion og demokrati undersøges nærmere. Både set fra det enkelte klasseværelse og fra skolen som læringsmiljø, arbejdsplads og samfundsinstitution. Bogen er en invitation til faglig oprustning blandt alle skolens fagfolk, ligesom dens kapitler vil være brugbare for bl.a. lærer- og pædagogstuderende og for forskere med interesse for skolebaseret forebyggelse og sundhedsfremme. Line Anne Roien er cand.pæd. i generel pædagogik og ph.d.-stipendiat ved DPU, Aarhus Universitet.Venka Simovska er professor i skoleudvikling, læring og trivsel ved DPU, Aarhus Universitet.Christian Graugaard er professor i almen sexologi ved Sexologisk Forskningscenter, Aalborg Universitet.
Ungdomsliv. Mellem individualisering og standardisering er en bredt dækkende bog om de unge i Danmark i dag. Knud Illeris kommer rundt om alle de vigtige sider af ungdomslivet: uddannelse og vejledning, arbejds-, fritids- og foreningsliv - og trænger ind i en række af ungdomslivets brændpunkter: - Ungdomskulturerne- Kønsrelationerne- Sociale og etniske tilhørsforhold- Risikoadfærd- Misbrugsformer - Kriminalitet - Vild bilkørsel og trainsurfing. Ungdomsliv er både pædagogisk, psykologisk, sociologisk og kulturelt forankret i de unges situation, der munder ud i en række bud på hvad en sammenhængende, langsigtet og imødekommende ungdomspolitik må indeholde. Bogen bør læses af lærere, vejledere, socialarbejdere, arbejdsledere, politikere og andre, der har med unge at gøre.
Det kan undertiden være svært for underviserne i det traditionelle uddannelsessystem at motivere og engagere de unge, og mange unge kæmper selv en kamp for at ”tage sig sammen”. Der findes imidlertid andre unge, der er endog meget motiverede – ja, ligefrem topmotiverede.Omdrejningspunktet i De topmotiverede unge er samtaler med ti unge, der skiller sig ud ved i særlig grad at udfolde engagement og virkelyst inden for et bestemt område. De er entreprenante, kreative, skæve, ambitiøse og stikker på forskellig vis næsen frem. Nogle står på egne ben, andre handler i fællesskab. Nogle er blevet hjulpet frem af uddannelsessystemet, andre har fundet deres vej på trods. Nogle arbejder for en bedre verden, andre er dedikeret til et lille nørdet projekt. Nogle drømmer om succes, penge og berømmelse, mens dette for andre er helt underordnet.Med udgangspunkt i disse ti unges beretninger giver bogens forfattere deres bud på, hvad der uden for uddannelsessystemet skaber motivation for unge, hvilke fremtidsperspektiver fortællingerne peger på, og hvad kan man gøre for at skabe og støtte unges motivation i og uden for uddannelsessystemet. Bogen indledes med en beskrivelse af de samfundsmæssige og kulturelle bevægelser og forandringer, som i disse år er med til at omforme ungdomslivet, og som de unge er en slags seismografer for. To afsluttende kapitler samler trådene ved at påpege sammenhænge og mønstre i fortællingerne.Bogens forfattere er alle tilknyttet Center for Ungdomsforskning. Projektet bag udgivelsen ”Unges lyst til læring” er støttet af Egmont Fonden.
"en af de bedste bøger, der er skrevet om unges problemer - netop fordi den handler om en usynlig gruppe, der skjuler deres lidelse, fordi de skammer sig, og fordi den kommer med så gode bud på, hvordan man støtter og hjælper." (Lektørudtalelse)Det moderne ungdomsliv er fyldt med krav og udfordringer, der kan være svære at mestre, og som kan føre til mistrivsel blandt de unge. Det kan være vanskeligt for de voksne i de unges omgangskreds at finde ud af, hvorfor de unge har det skidt, og hvordan man får de unge til selv at fortælle om deres problemer, så de kan få den støtte, de har behov for.I Den svære ungdom fortæller 10 eksperter om, hvordan unges mistrivsel ser ud i dag, hvordan den spottes, og hvad årsagerne er til den. Eksperterne kommer også ind på, hvordan nutidens unge udtrykker mistrivsel, og hvad der kan gøres for at dæmme op for den.I bogen beskrives mistrivsel inden for følgende områder: Stress, pres, angst, depression (Ida Koch) Ensomhed (Mathias Lasgaard) Mobning (Helle Rabøl Hansen) Selvskadende adfærd og cutting (Bo Møhl) Selvmord (Merete Nordentoft) Krop og ydre (Thomas Johansson) Spiseforstyrrelser (Susanne Lunn) Sex (Sven-Axel Månsson) Rusmidler (Henrik Rindom) Ludomani (Benedicte Ejlers)Bogen henvender sig til undervisere og praktikere, der er interesserede i eller arbejder med unge samt til forældre med teenagebørn. Se omtale på DGI.dk herLæs artikel i Magasinet Asterisk her
Uddannelse er en central del at det moderne ungdomsliv, men mange undervisere kæmper med at motivere og engagere de unge. De unge har ofte svært ved at ”tage sig sammen”, og resultatet er problemer med fravær, frafald og skoletræthed.Bogen giver et indblik i den aktuelle viden om unges motivation for læring og uddannelse. Den giver et billede af de aktuelle udfordringer, de centrale begreber samt pejlemærker for det videre arbejde med unges motivation for læring og uddannelse.Bogens kapitler bygger på interview med 12 førende eksperter på området.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.